Vattenbehandling lager

Har skaffat ett kylskåp och tänkte ge mig på min första lager.
Receptet är på en modern svensk lager med OG 50.

Har dock tappat bort mitt nummer av hembryggaren där de tog upp vattenbehandling och skulle behöva lite hjälp med min vattenprofil.
Analysprotokollet: http://www.borasem.se/download/18.53150 … 110208.pdf

Vattnet är mjukt men är det några andra salter jag bör justera?
Eller ser ok ut och mer en smaksak om jag skall justera något?

Tacksam för all hjälp

/Mikael

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Vattenbehandling lager

Well, om du ska justera något så bör det vara att få upp mängden kalcium till minst 50 ppm - mg/L

Valet står då mellan att använda kalciumsulfat eller kalciumklorid. Eller en blandning av båda.
Just nu är balansen runt 3/1 klorid/sulfat. Högre andel klorid = rundare öl. högre andel sulfat = torrare och mer humleaccentuering. ungf lika delar ger mer balans mellan humle o malt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Vattenbehandling lager

Tackar!
Jag gör en 50/50 och utgår från detta till nästa batch.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Vattenbehandling lager

Jag bryggde för nån månad sen en ganska skojig öl. Upptäckte under inmäskning att jag tagit pale malt ist för pilsnermalt. Det var tänkt att bli en tysk pilsner. Men då misstaget nog skulle bli lite för uppenbart valde jag att lägga betoningen på malten lite extra. Så istället för kalciumsulfat behandlade jag med kalciumklorid. Resultatet blev ganska kul. Ist för en krispig pilsner fick jag en rund och lite lätt fruktig rensmakande lager. Blev en trevlig öl som jag kanske skall utveckla lite. Men frågan är vilken kategori jag ska kasta in den i. Modern lager är väl kanske närmast. Många känner banansmak i den, jag är mer eller mindre övertygad att den smaken inte kommer från jästen i första hand, då den är jäst med German Lager i kontrollerad temperatur. banansmaken tycker jag inte påminner om den klassiska hefe skumbananssmaken.