Råkade kallkrascha ny bryggd.

Hallå. När jag bryggde öl i söndags kväll råkade jag ha kvar termostatern på att slå av vid 0 C. Nu när jag såg till den idag hade det stigit till 8 C. Kan den vara förstörd? Ska jag bara låta den stiga av sig själv till 18C där den ska börja jäsa eller ska jag göra nått annat?

Om jag får tro så ska det väll inte göra så mycket. Men jag har aldrig råkat ut för det här förr.

Sv: Råkade kallkrascha ny bryggd.

Låt den stiga så blir det säkert bra.
Kommer nog att ta lite länge innan den jäst ut.

Kan vara en ide att tappa om, få igång jästen igen och pitcha vid rätt temperatur...
Mest för att den kan vara knivigt att få jästen att lira som man vill efter en sådan strapats.

Men som DrKarma säger så kommer den nog igång när den kommer upp i temp och om du lyckas få upp jästen från bottnen igen.
Det är nog lite upp till dig hur petig och hur kräsen du är.

Lider med dig och tänker tillbaka på den gång jag lyckades kärnfrysa en batch california common då proben lossnade från jäskärlet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ja det kan nog bli så. Det har blitt 15 grader i kärlet nu. Jästen är wlp 005 så risken finns att den sitter rätt hårt i botten. Ska se om det hänt nått i morgon annars blir det nog en omtappning.

Idag när jag kollade till det hade tio pinnar jäst ner. Inte var det mycket jäst på botten heller. http://img36.imageshack.us/img36/6004/imagedxb.jpg

Jag prövar så här den här gången. Det är ett recept jag brygger ganska ofta och jag har experimenterat lite med underpitch så det kanske blir nått liknande. Det är en best bitter.