lagerjäst... den ska väl jäsa kallt?

eller? jag använde en lager jäst det stod att den skulle jäsa i 10 grader... nu har den stått i tio grader i 5 dagar.... ingen aktivitet i jäsröret alls.... någon som har något vettigt att säga om det?

Im so HoppI

Sv: lagerjäst... den ska väl jäsa kallt?

Yes! Vad hade du för jäst? Hur mycket jäst använde du? Hur stor är batchen? Hur låg vörtstyrkan, OG?

3 Senast ändrad av lunnsen (2012-06-26 19:37:50)

jag använde ett rör wlp830 tror jag det var minns inte riktigt.... batchen är 19l och vörtstyrkan är 1065 og

kan någon berätta hur man går till väga... från att vörten är klar till att jästen åker i.... vad händer sen? ska den ner i kyla på en gång eller ska den stå ett tag i värme först?

Im so HoppI

O, det finns mycket att säga. Men efter 5 dagar borde du ha någon slags aktivitet. Hur ser vörten/ölen ut i dagsläget? Är den helt blank på ytan, eller har du skumöar eller till och med tjockt skum?

Det är alltid en bra idé att göra en förkultur, inte minst när det gäller lagerjäst, då slipper man i alla fall oroa sig för om jästen är levande eller ej. Jag kyler ner vörten till en bit under jästemperatur (säg 7°C i ditt fall) och jästar sedan samtidigt som jag ställer upp temperaturen till jästemp.

Inte jästa vörten varmt, se denna utmärkta tråd om varmjäsningens vådor.

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av brandemannen (2012-06-26 21:04:42)

Om jag inte minns fel var den jästen långsam för mig att jäsa ut men kan blanda ihop. Gör som peps, kolla ytan istället, vattenlåset är inte säkert och inte heller första tecknet på att det jäser. I ditt fall har du dessutom underpitchat så det kan hända att det bidrar till längre lag-time. Du skulle nog ha ökat jästen till minst det dubbla och därtill kickat igång den med en förkultur för att få en säker bra jäsning. Men häll inte ut, tålamod är en dygd och är ölet ok så brygger du om det med mycket och aktiv jäst och jämför.

Sök lite på pitchrate och lager. Mrmalty.com ges alltid som tips, yeastcalc.com är en annan. Kolla How to brew eller på wyeast eller whitelabs hemsida så kan du lära dig mycket om jäsningen och rätta cellantal.

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-06-26 22:26:50)

Edit: två nya svar medan jag knåpade ihop detta, hoppas detta kan vara till hjälp ändå -

Om vi utgår från att det var en väldigt pigg och aktiv mängd jäst och rätt mängd av denna som befann sig inom rätt temperatur så är det verkligen inte ett gott tecken.

Men om det skulle vara så att man pitchar ett rör/vial jäst i en 1065 vört @ 10C kan följande sviskon vara ett faktum -
Även om följande kan verka krångligt så finns det en vedertagen logik i det hela -

* En vial (SWE) jäst i väldigt gott skick innehåller 70-140 biljoner celler. Wyeast anger 100 biljoner/miljarder celler/pkt så låt oss anta att 100
   miljarder celler är ett godtagbart tvärsnitt som utgångspunkt.

För lager finns en generellt vedertagen tumregel, 1,5 miljoner jästceller (levande friska) per ml vört per grad plato. (plato är ca 4x två sista
   siffrorna i ett SG, dvs. 1.053
   För att räkna ut hur mycket jäst som behövs till din lager på 1.065 ser formeln ut på följande vis:
   1,500 000 (celler) x 19 000 milliliter x 15.8(plato) = 450300000000 miljarder celler / 100 miljarder celler = 4,5 vials. Om 100% av cellerna är
   vid liv vid pitch vilket de inte kommer att vara pga ålern/tiden sedan packning+frakt.

* En annan generell tumregel är att hålla jäst och vört inom max 5-6C från varandra vid pitch. Större skillnader än så kan orsaka
   temperaturshock för jästen vilket leder till att den antingen går ner i dvala direkt eller går bananas och sedan går i dvala efter ett par timmar.
   Precis som i köket så kan man säga att regeln "aldrig varmt i kallt men gärna kallt i varmt" gäller.

* Jästen behöver genomgå en förökning efter pitch. Ju lägre temperatur ju långsammare går denna process eftersom låg temperatur drar ner
   hastigheten i varje process och reaktion. Vid rätt mängd jäst o gott skick kan man förvänta sig aktivitet inom 6-12h.
   Vid felaktig mängd jäst och temp kan det hända att en stor del av jästen faller ur och går i dvala och den resterande bråkdelen måste kämpa
   upp för kebnekajse i motvind för att komma igång, om ens...

Lageröl är kul för det är en väldigt direkt avbild av bryggarens skicklighet, ingenting att gömma sig bakom.
Många bryggerier och hembryggare använder sig av Jamil Zainasheff's pitch rate calculator som du hittar här - http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Se den som ett verktyg och en vägledning i hur pass mycket jäst som förväntas krävas för respektive batch. Snåla aldrig för i slutändan är det oftast du själv som skall dricka upp större delen av slutresultatet wink

* Syresättning är viktig, har du inte sett tecken på aktivitet, testa att höja temperaturen och skaka jäskärlet ordentligt för att dels få upp jästen
   från bottnen, men även för att hjälpa jästen att föröka sig för att kunna komma igång och jäsa ut.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Som eventuell direkt lösning till ditt problem: köp ett eller två nya rör jäst och pitcha så fort du kan!

Som lösning vid framtida bryggningar:

Lyssna till ovanstående talare. Tror inte att jag är förmögen att säga det mycket bättre men:

Att ha jäst som är i gott skick och tillräckligt mycket av den är något som i början kanske tas lite lätt på men som efter ett tag inom hobbyn blir till ett mantra.
När man jäser ale kan det gå att få gott resultat med ett smack pack eller ett rör jäst ifall satsen ligger runt 18 liter och har en normalstark eller svagare vörtstyrka. När det kommer till lager är det absolut måste att ha stora mängder jäst som är frisk och aktiv. Gör det till en vana att göra en ANPASSAD förkultur. Som Thomas skrev är mrmalty.com en mycket använd sida som underlättar uträknandet av hur mycket jäst du behöver och även hur stor förkultur du bör göra.

Ifall det verkar läskigt med en förkultur, vet inte ifall du brukar göra det men vet att det var rädslan för infektion som stoppade mig från förkultur, kom ihåg att göra en förkultur är inte svårare än en sats öl. Håll det rent, snyggt och ordnat så går det lätt till!

Lycka till med lagern, återkom!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sebastian Berg skrev:

Håll det rent, snyggt och ordnat så går det lätt till!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Bifogar länk till en video jag gjorde om att göra förkultur - http://youtu.be/gzywRdcqKRg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio