Ta bort odör?!

Har köpt ett begagnat corneliusfat. Locket är av någon typ av plast, vilket jag inte sett förut. Gillade inte det men köpte det ändå eftersom jag var i behov av ett rätt snabbt. När jag tvättat ur det så märker jag att locket och o-ringen har en konstig lukt. Som fatet innehållit nån typ av körsbärs essans/koncentrat.
Har testat skrubba och med pbw men hjälper bara lite. Just nu ligger locket i maskindiskmedel.
Kanske måste beställa nytt lock om ingen har nån bra odör borttagare som kan ni kan tippsa om?

Sv: Ta bort odör?!

Bryggrens funkar si så där. Men jag skulle ändå köpt ett nytt lock.

Låter som om det kan ha varit "rootbeer" i den innan. Den doften är nästan omöjlig att få bort från plast och gummi. Har fått ett sådant begagnat fat en gång. Kokade o-ringen i vatten en timma innan jag gav upp och beställde en ny. Turligt nog var locket i stål, så där bet sig inte doften fast.

/Calle

Maskindiskmedlet verkar hjälpa lite. Får ligga över natten och frätas. Blir givetvis ett metallock vid första bästa tillfälle

Doften kvar efter en natt i maskindiskmedel.
Dock betydligt mindre. Kör med klorin nu:) intressant sidoprojekt

prova att lägga locket i direkt solljus några timmar... det kan tå kål på doften. låter kanske konstigt men testa.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

efter en hel dag i klorin verkar den rätt så luktfri om det inte bara är klorin doften som tar över. hur som helst ligger den redo på balkongen för en midsommarsols behandling;)

Ett klassiskt trick för att ta bort dåliga lukter är ju ättika. Att ställa ett fat med ättika i rummet tar t.ex bort röklukt väldigt bra. Om det fungerar här vet jag inte, men det är ju lätt att testa.

Uppdraget slutfört! Resultat: Helt Luktfritt.

Vet inte om det var jag antar det var kombinationen av allt som gjorde jobbet. Speciellt klorinen och solen verkar vara spiken i kistan.

Perfekt, den här tråden ska ja lägga på minnet.