Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Hej efter en del diskussion angående jästen i hoegaarden flaskorna så tog jag mig i kragen och mailade bryggeriet och eften nån dryg vecka kom svaret. Det följer här nedan.
Har trots allt själv gjort Wit på jäst från Hoegaarden flaskor med bra resultat.
/Micke

--------
Dear Sir Jansson,
We would like to thank you for your interest in our company and our products. yeast used for bottle fermentation is not the same yeast strain that is used for the primary fermentation. For the refermentation we use a specific refermentation yeast.
If necessary, please reply via this email address: info.belgium@inbev.com or by phone for Belgium : 070/222 919 or for the Netherlands : 08000/230 375.
Sincerely Silvia Vanhaelen
Consumer Care Inbev

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Det går i alla fall att göra en utmärkt wit på den jästen oavsett om det är en annan jäst eller inte.
Jag kan inte särskilja resultatet om jag gör på en köpt jäst från WYEAST eller WLP eller uppodlad från flaska.

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

De Hoegaardenkloner jag gjort med jäst från deras flaskor har blivit kanonbra och definitivt smakat Hoegaarden.

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

+1

Think globally. Drink locally.

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Ja, jag håller med också - men jag gjorde just en liknande öl och använde jästen wb-06. Jag hade uppenbarligen missuppfattat vilken slags jäst detta var - men detta ölet som jag fn trycker på hårt med kolsyra inför midsommarafton - smakar fasen mer Hoegaarden än vad en Hoegaarden gör...

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Jag tror mycket väl det kan vara marknadsföringstrick att de ska ha en 'hemlig' brygg jäst och en annan primenings jäst. Nog måste det vara betydligt enklare för ett bryggeri att använda samma jäst..

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Kan tänka mig att en jäst som flockulerar superdåligt är väldigt opålitligt, så man jäser med en väl flockulerande jäst i primären sen tillsätter en dåligt flockulerande jäst i flaskorna?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Är det inte tvärt om?
I primären vill man att jästen ska jobba på så mycket som möjligt utan att lägga sig och vila.
Kommersiella bryggerier sterilfiltrerar därefter och all jäst försvinner.
Vissa tillsätter därefter samma jäst igen, fast färsk o frisk.
Andra väljer en hög flockulerande jäst som lägger sig på botten och ligger kvar där.
DVS flyter inte upp igen så lätt om man råkar skaka flaskan lite.

/Kjell

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Men i en öl som hoegarden tillsätter du ju jästen till flaskan enbart för att du VILL att den ska vara grumlig av jästen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Det är sant!
Tänkte inte på det.

/Kjell

Sv: Hoegaarden och deras flaskjäsningsjäst. Svar från bryggeriet.

Kort rapport.
För fem veckor sedan odlade jag upp jäst från tre stycken Hoegaarden flaskor köpta på vårt systembolag.
Tog slattarna (c:a 3 cl) per flaska, gjorde i ordning en förkultur på ½ dl torkat maltextrakt o 5 dl vatten.
Efter några dagar när jäsningen kommit igång i förkulturen tillsattes ytterligare vört 1dl extrakt o 5 dl vatten.
Jästen betedde sig precis som veteölsjäst.
Kraftig jäsning (på gränsen till brutal), lätt "slemmig" jäst som blandades med skummet, typisk beteende för en överjäst.
Förkulturen luktade precis som en veteölsjäst.

Bryggningen av 23 liter witbier gick alldeles utmärkt trots över 25 grader inomhus.
Resultatet efter två veckors jäsning och en vecka priming på flaska är en frisk o fräsch witbier, med pomerans, malen koriander samt rivet skal från en citron o två apelsinger. Inga underliga bismaker, fenoler, finkel eller liknande.

Kontentan är att det går alldeles utmärkt att brygga witbier på jästen från Hoegaarden flaskor.
Sedan om det är originaljästen eller inte låter jag vara osagt....