Hjäääälp! Vågen sviker mig.

Hej!

Har precis börjat mäska in till min veteöl och när jag nu skulle väga upp 20 gram saaz så upptäcker jag att vågen gått sönder. Jag beställer ju självklart en ny på en gång men jag har ju problem nu. Är det någon som har lust att hjälpa mig, typ väga upp något som väger 20 g som jag kan jämföra med? Mynt eller något annat man ofta har hemma.

Är det någon som har tips på någon bra våg som jag kan köpa?

Tacksam för snabba svar då humlegivan ska i om ca 2-3 timmar!

Sv: Hjäääälp! Vågen sviker mig.

En enkrona väger 7 gram så du kan ju ta tre sånna så hamnar du nästan rätt.

Själv använder jag en philips-våg från clas ohlsson som kostade ca 350 spänn, men har just upptäckt att det finns vågar i samma prisklass på tradera som ska kunna väga på 0,1 grams noggrannhet upp till mellan 50-200 gram. Bra för humle och salter men mindre bra för malt.

Tackar, då ska jag försöka jämföra med enkronor.

Hittade en våg som jag beställde, den hade väldigt bra precision men gick bara upp till 100 gram. Men jag brygger ju små batcher så precisionen är ju viktigare då och det är ju oftast bara specialmalter jag behöver väga upp och det brukar inte vara så stora mängder. Basmalterna är ju ofta jämna kilon som ska i och även om man kanske behöver väga lite där ibland också så kan jag ju klara att väga många gånger och lite åt gången, inte så farligt jobbigt.

Den som gick sönder nu klarade bara 250 gram så jag har ju redan fått väga lite åt gången och det funkar. Men man hade ju önskat att det fanns vågar som klarade flera kilo men som samtidigt hade riktigt bra noggrannhet och då dessutom till ett överkomligt pris. Inte så realistiskt men man kan ju få drömma!

Happy Brewing!

Egentligen skulle man ju kunna klara sig med en gammal hederlig "analog" våg, typ gammal hushållsvåg, för att väga malt med, de går att hitta rätt billigt begagnade, och sedan ha en riktig finvåg till humle o dyl.

Kul att fler brygger i vårt avlånga land en söndag som denna. En brown ale står på spisen och puttrar just nu...

5 Senast ändrad av Bullen (2006-03-27 10:48:37)

Jo visst, det skulle man klara sig på. Kanske kan köpa en "grov-våg" i framtiden om ekonomin tillåter. Men så länge man klarar sig så går det ju an.

Ja det är riktigt trevligt, hoppas den blir smarrig smile

EDIT: Blev både en väldigt exakt humlevåg och en lite "grövre" digitalvåg till malt som klarar upp till 3 kg. Trevligt, trevligt!

Jag köpte min gamla analoga våg på loppis. En noggranhet på säg plus-minus 50gram, men det gör inte så mycket när man bara väger malt och annan extrakt med den. Till humle har en liten digitalvåg med 0.1g precision, går dock bara upp till 80gram. Det gör inte så mycket eftersom man kan väga i flera omgångar smile

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

Jag använder en gammal hushållsvåg från 60 talet (+- 5gram), den duger fint till humle också.
Det är meningslöst att att vara mer nogrann när ingrediesernas egenskaper (speciellt humlen)
varierar så mycket.

Skål
/Bf