Portern - Romersk Båge

Hej Hjältar!

Vi bryggarbröder håller på att utveckla en porter som i maltkaraktären mycket påminner om Carnegie - den har pilsnermalt i grunden och sedan 1/8 karamell och 1/8 chokladmalt. Jag har en idé om att göra den som en single hop - och grunda den helt på amarillo. Amarillo har ju mycket apelsinkaraktär och det borde i tanken i alla fall kunna bli ett bra äktenskap mellan chokladmalt och amarillo - dvs romerska bågar. Tänkte tillsätta i tre givor. Jag vet att en del bara bitterhumlar porter - men finns det någon som har fler givor?

Vad tror ni?

2 Senast ändrad av brandemannen (2012-06-17 20:03:46)

Sv: Portern - Romersk Båge

Spännande ämne för dagen. Jag ska brygga porter imorgon. Har tidigare gjort flera portrar varav alla humlade både i smak och arom både med tysk ädelhumle, och delar av amerikansk humle. Även torrhumlat med EKG. De har alla blivit bra (kan inte recepten nu i huvudet) men de har varit diskret humlade med amerikanskt. Jag är inte överförtjust i romerska bågar. Imorgon brygger jag en med bara en bittergiva (egentligen first wort) EKG eftersom jag vill att maltighet och munkänsla och karamellighet ska stå i fokus.
Det beror ju lite på vad ni är ute efter, en klassisk porter (om nu det finns, ölet har ju förändrats mycket genom historien) ska väl inte ha så mycket arom av humle men en subtil ton kan passa. Om du brygger efter amerikanska mått så är ju allt tillåtet. Följer tråden med spänning utan att själv bidra så mycket.

Det är lite lurigt det där, men jag tycker ditt resonemang låter som att det har potential. Det tricksiga är ju att inte de rostade tonerna frontalkrockar med humlen. Försök hålla nere de rostade tonerna, antingen med kallmäskning eller om du kör Carafa Special i stället för vanlig chokladmalt.

Angående receptet (Carnegie 3/4, 1/8 och 1/8) så har jag kört det ett par gånger nu, och det är ett fullt fungerande porterrecept som lånar sig väl till utvikningar. Själv har jag fastnat för münchner som basmalten (3/4) och caramünch 1 som karamellmalt, men det finns säkert andra kombinationer som funkar minst lika bra.

Men så till humlen. Som ett första försök skulle jag nog testa en giva first wort, en giva vid 0 minuter och sedan en kort (2-3 dagar) men aggressiv (~2g/liter) torrhumling efter primären.

Think globally. Drink locally.

För att fortsätta temat romersk båge tänkte vi också kanske tillsätta lite rivet apelsinskal mot slutet. Tankar?

Peps: hur skiljer sig Carafa Special mot chokladmalt? Är det brukligt att torrhumla porter? Jag trodde inte så många gjorde det.

Carafa Special har skalen borttagna, så de rostade tonerna är minimerade. Och du har alldeles rätt, det är ingen jävel som torrhumlar porter, jag har själv aldrig provat. Men om man komma åt de smakerna som du beskriver så kan det vara en framkomlig väg.

http://averybrewing.com/our-ales/new-world-porter/
Fanns på bolaget för inte så länge sedan (eller drack jag den någon annan stans?). Sam adams har goldings som torrhumle i sin holiday porter. Så visst finns det torrhumlade portrar. Det är väl dock inte särskilt typiskt för stilen men det funkar.

Brandemannen: vilken kul sida med sköna dudes som snackar öl!

Peps: Jag förstår nu varför du tipsade om Carafa. Det vill jag verkligen prova. Jag har hört det sägas att skillnaden i hur mycket rostade/brända toner är något av det som skiljer en porter från en stout - men det är ju också andra saker. Den här portern vill vi ha mjuk och trevlig och sedan låta bettet komma från en lite större mängd humle än vad som är normalt.

Vad tror ni om apelsinskalet?

8 Senast ändrad av megen (2012-06-18 23:27:40)

om du vill ha apelsinsmak så tror jag hundra ggr mer på apelsinskal än på amarillon. kanske du ska blanda i lite kakao också.

Verkligen ett stort tack för tipset om first wort hopping - det låter ju som en no-brainer att prova det. 10 procent mer IBU men ändå jämnare och mer uniform beska? Jag gillar det.

Det där är ju teori, ska ju sägas ge ett visst arombidrag också men jag vet inte. Har inte provat det på någon icke maltdominerad öl än. I just porter lär det nog kvitta. Men oas slipper man stå och passa kok och vara supernoga på klockan.

FWH bidrar väl snarare med smak än med arom, enligt min egen uppfattning. Men precis som du säger beror det ju mycket på vilken typ av öl man brygger, i just det här fallet tror jag att det kunde funka bra. Hmm, har en potentiell bryggdag i morgon, kanske skulle knycka din idé, buskisbryggarn.

Ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt aldrig fattat hur FWH fungerar. Jag kör med sena humlegivor och torrhumling, det är enkelt och logiskt. FWH känns lite som homeopatmedicin, placeboeffekt.

Tydligen något om att en del aromömnen stabiliseras vid en lägre temp. Men jag håller med. Det lör knappast lösa den ekonomiska krisen i grekland.

Haha jag kanske inte ska läsa mitt tidigare inlägg om några år, då kanske jag har en helt annan åsikt om saken.

Heh, Internet tenderar till att vara ganska långsint. Men om man inte har några problem med sin humling så finns ju ingen anledning att ändra. För egen del tycker jag att flytten från vanlig 60-minutersgiva till FWH har gjort underverk för många sorters öl. Inte porter dock. Hittils.

brandemannen skrev:

Tydligen något om att en del aromömnen stabiliseras vid en lägre temp. Men jag håller med. Det lör knappast lösa den ekonomiska krisen i grekland.

Är det någon som har den teoretiska förklaringen till hur FWH funkar? Om effekten är styrd av en viss temperatur så kanske det vore bättre att kyla den kokta vörten till denna temperatur och kasta i humlen då ist så inte aromen kokas bort. Sen så undrar jag även till vilket koktid FWH lämpar sig. Jag kokar alltid mina öl i minst 90min. FWH kanske bara funkar upp till 60, ett 90 minuters kok kanske dödar arom/smakbidraget helt.

http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-1.html
http://www.probrewer.com/vbulletin/show … hlight=FWH
Finns en del skrivet men mest personliga erfarenheter som jag har hittat. Det finns säkerligen mer ingående test på det men inte som jag hittar snabbt.

Här finns lite mer:

http://brewery.org/library/1stwort.html

Som jag har förstått det är det lakvörtens högre pH (jämfört med kokets lägre) som påverkar både smakutbyte och isomerisering.

Angående FWH så var det tyska bryggare som "uppfann" metoden från början innan jänkarna (framförallt hembryggare) återupptäckte metoden.
Jag tror att det finns beskrivet i någon av Kunzes böcker, men är inte helt säker.
Men efter utvärdering så ratade tyska bryggerier det enligt vad jag hört (källa osäker, bara mitt något diffusa minne)