provsmaka ur fat?
Om man har ett fat i kylen på lagring och vill gå och ta ett smakprov lite då och då - varannan dag eller så - måste man koppla av och på tappkranen varje gång?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → provsmaka ur fat?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Om man har ett fat i kylen på lagring och vill gå och ta ett smakprov lite då och då - varannan dag eller så - måste man koppla av och på tappkranen varje gång?
Nej den kan sitta kvar. Gäller att kranen är tät bara.
Annars kan man få svabba golvet....
Fatkopplingen (jag har bryggerifat) har en kulventil så den kan man ju använda för säkerhets skull. Men då spolar man ur en slatt först för att rensa slangen?
Jag brukar koppla bort från fatet helt och spreja på lite desinfektionsmedel efter man har tappat upp sitt glas. Det är praktiskt att ha en liten picknickkran på en liten sådan där koppling-slang-johnguest-sytråd-johnguest-slang-kran-historia för just sådana ändamål. Så kan man koppla på fatet i eventuella fasta installationer när ölen är färdig att dricka.
Men då måste man väl rengöra hela kopplet du beskrev ovan - det kommer åt luft osv? Tänkte att om man inte kopplar av det så blir det ju i princip en del av det lufttäta systemet.
Har du kulventil så bör det inte vara några problem. Jag brukar göra som peps beskriver, detta efter en otät picknickkran som fyllde mitt golv med öl ![]()
Har du kulventil så bör det inte vara några problem. Jag brukar göra som peps beskriver, detta efter en otät picknickkran som fyllde mitt golv med öl
Picknickkranarna brukar droppa när man inte har skurit ölslangarna och syttråden med räta snitt. Men
Du kan nog låta kranen sitta på 1-2 veckor eller så. Om du väntar längre är det stor risk att det börjar växa saker i kranen och slangarna. Försök ha som ambition att rengöra kranarna varje vecka för säkerhets skull.
Brukar låta min kran sitta på rätt länge. men jag lägger kranen i en burk med starsan mellan smakproverna, och om den står länge så slänger jag första skvätten öl.
Jag har haft kranar påkopplade i månader utan problem, så länge dom håller tätt och det är tryck i dom så tror jag inte det börjar gro något i dom (jag har iaf inte haft något problem med detta).
Givetvis rengör jag dom, men det sker oftast efter 1-2 fat.
Jag tänker att så länge slangar och kopplingar sitter är påkopplade så är miljön därinne samma som i fatet, dvs trycksatt och sur av kolsyran. Jag inbillar mej att det inte är mycket som vill bosätta sej i den miljön.
Det kanske kan hända något på utloppet av kranen. Att det skulle gå bakåt in i slangen och överleva den sura miljön tycker iaf inte jag känns troligt. Risken är naturligtvis att "något" skulle följa med vid tappningen i glaset och jag skulle kunna få i mej något som leder till "extended beer fart" men det har inte hänt mej än. Mina kranar är tillsammans med faten i kylskåp och kylan hämmar.
På- och losskopplande av slangar tycker jag är den största källan till att något skulle kunna komma in. Det är alltid ett visst söl vid löskopplande av slangar, iofs inte så mycket men kanske 10 droppar som behöver torkas bort. Jag sprutar Star San både på slangkopplingar och på kopplingen på fatet både när jag kopplat loss och när jag ska koppla på. Slangen låter jag vara fylld av öl. Det är ett bra tag sedan den rengjordes alltså, litar nog mera på att ett stadigt flöde av öl sköljer ur det mesta :-)
Det där beror nog mycket på vilken typ av kran man har. De billiga picknickkranarna i plast börjar det i alla fall växa i efter några veckor, det vet jag säkert! Tur att de är billiga så man inte behöver tveka att byta ut dem när de blir för sunkiga. "Riktiga" fasta kranar är ju också olika, i de billigare modellerna kan det börja växa saker i själva kranhuset.
Jag har haft samma picknick kranar från humlegården i flera år, och de håller tätt. Jag brukar i och för sig inte skruva isär dem så ofta.
Jag har haft mina i ett år ungefär. Dom börjar lukta lite sur disktrasa så det är väll dags att byta. Men gör man rent och låter torka isärplockade så luktar dom ingenting efter ett tag. Picknickkranar är det jag skriver om
Jag förstår inte rubriken. Du menar inte dricka en öl typ varje dag som är den egentliga vinsten med fat? Jag gör precis så och det är inga probs. Men inte fel att koppla loss och skölja igenom slang och kran i bland.
Jo, Scary - det var exakt det som var min fråga. Tack för alla svar!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → provsmaka ur fat?