1 Senast ändrad av Lo (2006-03-24 00:15:13)

Safeale s-04

Som Topicen antyder har jag en liten fråga om Safeale s-04 jästen. HAr letat runt i ett par timmar nu efter svaret och av någon anledning hittar jag 0 info.
Någon här på forumet som vet hur alkohol tålig den jästen är? Vid vilken % dör den?
Hittar heller inte hur hög OG den klarar.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Sv: Safeale s-04

Jag har inte sett några specifika tester på juste den jästen man de flesta jäster bör kunna jäsa upp till kanske 10% eller så (~OG 1.100) om man sköter den.

Alkoholtoleransen beror förutom på jäststammen, i hög grad också på syresättningen, jästgiva och näringsnivå i vörten. I lite mildare öl kan man nog ofta komma undan med lite slarv och halvtaskig jäst. Men när stressen ökar får man vara nogrannare med jästgiva, syresättning och hela den biten eftersom marginalerna minskar.

En anna sak är att jästen gärna vill ha lite mer kväve i starkare öl, och det kan vara en sak att tänk på om man häller i mycket socker, då späder man tvärtom ut balansen mellan socker och kväve. I det läget kan tillsats av jästnäring i form av aminosyror, DAP eller färdig näring som wyeast hjälpa jästen att klara sig längre.

/Fredrik

Vissa jäster kan man pressa uppåt 20%, men då krävs kanske både att man väljer lämplig stam + att man lägger omständigheterna till rätta.

/Fredrik

I vissa vinjäsningar används ibland också "yeast ghosts" som är död jäst. Dessa brukar hjälpa till på två sätt, dels så frigör de lite näring bla viktiga fettsyror till jästen, samt så adsorberar den döda jästen vissa stressande ämnen som mediumlånga mättade fettsyror. Wyeast jästnäring innehåller bland annat detta. Tittar man på det i mikroskop ser man en massor med död jäst.

/Fredrik

Ursäkta om jag kapar tråden, men finns det något negativt med att använda jästnäring? Det är så att jag beställde hem färdig sådan från Wyest till min mjöd men nu har jag även använt den till min Porter och om det bara finns fördelar såsom kortare "lagtime" snabbare jäsning och friskare jäst så är det väl bara att köra ner  ett par kryddmått i varje vört?

Svår fråga att svara på generellt. Tittar man bara på jästen,hur hur snabbt det jäser/växer så skadar det nog inte med lite extra näring (fast man ska inte överdriva där heller). Dvs om du odlar jäst, gör förkulturer etc, så skadar det nog inte att slänga ned en skvätt extra näring.

Men rent generellt så kan överdosering av näringsämnen och mineraler påverka smaken. Inte alltid till det bättre, eftersom det inte är riktigt så enkelt att hyperaktiv jäst självklart ger godare öl! Jag tror det är ganska svårt att generalisera på den här punkten. Vad gäller vad som är godast är det nog svårt att slå erfarneheten då smakbildningen är så pass komplex.

Så kan ju prova dig fram, och rapportera om du märker någon skillnad.

Titta på oss människor: Många tar kosttillskott som mineraler och vitaminer dagligen trots att de får i sig allt som behövs i maten. Det skadar inte, tänker säkert många. Men för mycket mineraler och vitaminer är inte heller bra. Det har hänt i sällsynta fall att helt friska människor råkat ut för olika typer av leverskador pga fettlösliga vitaminer som ansamlas i levern. Där enda felet är att de både ätigt en nyttig och komplett kost SAMT att de proppar i sig alla möjliga tabletter och vitaminpiller för "säkerhets skull". Äter man dålig mat kanske kosttillskott är motiverat, men äter man bra mat är det inte bara onödigt utan i vissa fall kanske rent av potentiellt skadligt på sikt.

I mjöd kan det nog vara väl motiverat med tillskott eftersom det vad jag vet väldigt dåligt näringsinnehåll, men i en normalstark heltmaltsvört brukar jag aldrig ha i några tillskot annat än i experimentsyfte, och då kan det skilja på vilken näring man använder.

Det viktigaste är nog jästgiva och syresättning. Gör du det så jäser det mer och lite till(!) i en normal vört utan tillskott. Faktum är att några av mina öl har jäst kanske lite väl fort, och det helt utan extra näring.

I väldigt starka öl, där man annars riskerar utjäsningsproblem, så kan det nog också i vissa fall vara motiverat med tillskott även i en helmaltsvört.

Appropå kortare lagtid, så tror jag inte mer näring är lösningen på det alls. Det är bättre förberedelser av jästen, syresättning i förkulturen vid jästtemperaturer etc.

/Fredrik

Okej jag ska prova mig fram. Jag har använt lite mindre än reckomenderat men samtidit så reckomenderar ju faktiskt Wyeast lite näring, men de tjänar ju förstås pengarna också.

Använde nu i portern som jag antar kommer landa på lite under 7 procent, så det kan ju vara på sin plats.

Kommer nog försöka använda mig av i alla fall hälften av reckomenderad dos i mina normalstarka öl ett tag framöver och ser jag inget negativt kommer jag använda det i varje öl. Det är ju inte dyrt. Visst luktar det lite konstigt, men det är sådana små mängder så jag tror inte det ska påverka smaken i slutändan, vi får se och jag hör av mig om resultaten.

8 Senast ändrad av JohanD (2006-03-24 14:38:16)

Lo skrev:

Någon här på forumet som vet hur alkohol tålig den jästen är? Vid vilken % dör den?
Hittar heller inte hur hög OG den klarar.

Jag vet inte hur mycket det hjälper, men om Safbrew S-33 står det:

Safbrew S-33

A robust ale yeast able to tolerate high alcohol conditions (up to 11.5% v/v).

Excellent performance in beers with
alcohol contents of up to 7.5% v/v but can ferment up to 11.5% v/v.

Och utifrån det kan man anta att S-04 INTE klarar 11.5 vol% i alla fall...

EDIT:
Hmmm.. när jag tittade runt på Fermentis hemsida hittade jag deras "Whisky" jäst http://www.fermentis.com/FO/EN/07-Ferme … uct_wh.asp Det skulle vara intressant att brygga öl på det nån gång! Men 2x5kg i en förpackning sad Undras om de har småpåsar som varuprov! tongue

Om men verkligen vill kan man nog skrämma upp de flesta jäststammar i en 12%. US-56 stammen (1056 också högst troligt) har jag fått upp till 12% på en 5 dar då ölen var helt utjäst. Aldrig testat S-04 i några starkare öl dock.

Till högalkohol öl rekommenderar jag dock att använda sig av en hel jästkaka för föregående bryggning även om kanske inte smaken blir den bästa. Använder man sig av jäst som är känd för att klara hög alkohol kan man chansa på lite mindre för att göra bättre smakande öl. Finns en viss diskution om detta i brew like a monk. Belgiska bryggerier använder sig av relativt lite jäst för sina starka öl.

10

Nejdå var  bara nyfiken, tänkte göra en variant av mjödet ancient orange men inget kan få mig att göra dricka med brödjäst så jag tänkte prova med safeale s-04 som jag hadde hemma. Satte ett prov på 1L idag. Får se hur det går.

Om du ska göra mjöd är problemet inte bara alkoholen utan också det låga kväveinnehållet.

Det kan också skilja mellan olika stammar. Vissa jäststammar ballar ur om kvävehalten blir för låg, medans andra stammar har förmågan att anpassa sig till den låge kvävehalten och hanka sig vidare.

Jag har för mig att vissa champagne jäster tex, inte bara klarar hög alkohol, utan en viktig sak är också att vissa stammar klarar av att jäsa vidare trots mycket låga kvävenivåer.

/Fredrik

12

Det blir bara runt 9% så det borde palla med det, om inte annat så får jag ta det bekymret när det kommer.

Jo, 9% är inte så extremt ändå, bara jästgivan och allt runt omkring är rimligt så.

Dessutom så är det en väldigt stor skillnade på de enkla sockerarter fruktos/glukos som finns i druvmust och honung, och maltose och maltotriose som finns i vört.  Dessa enkla sorterarter är "lättare" för jästen att hantera.

/Fredrik

14

Appropå ingenting.. Drack min första carlsberg mellan öl idag sedan mitt öl vart klart. Vilken besvikelse smile smakar mer som Loka vatten än öl.

På ämnet referenser kan jag bara säga att jag köpte mig en Guiness på Systembolaget idag, för jag ville jämföra den sida vid sida med min egen stout... Men Guiness:en var blek och fadd i smaken i jämförelse, jag har nog aldrig varit så besviken på en Guiness. Möjligen hade Guiness:en lite mer "kropp" än min hembrygda stout, men resten var inte ens i närheten!

Länge leve hembryggningen!

16

Fick svar från northern brewers. Jästen bör klara 8-9% sa dom.