Svår fråga att svara på generellt. Tittar man bara på jästen,hur hur snabbt det jäser/växer så skadar det nog inte med lite extra näring (fast man ska inte överdriva där heller). Dvs om du odlar jäst, gör förkulturer etc, så skadar det nog inte att slänga ned en skvätt extra näring.
Men rent generellt så kan överdosering av näringsämnen och mineraler påverka smaken. Inte alltid till det bättre, eftersom det inte är riktigt så enkelt att hyperaktiv jäst självklart ger godare öl! Jag tror det är ganska svårt att generalisera på den här punkten. Vad gäller vad som är godast är det nog svårt att slå erfarneheten då smakbildningen är så pass komplex.
Så kan ju prova dig fram, och rapportera om du märker någon skillnad.
Titta på oss människor: Många tar kosttillskott som mineraler och vitaminer dagligen trots att de får i sig allt som behövs i maten. Det skadar inte, tänker säkert många. Men för mycket mineraler och vitaminer är inte heller bra. Det har hänt i sällsynta fall att helt friska människor råkat ut för olika typer av leverskador pga fettlösliga vitaminer som ansamlas i levern. Där enda felet är att de både ätigt en nyttig och komplett kost SAMT att de proppar i sig alla möjliga tabletter och vitaminpiller för "säkerhets skull". Äter man dålig mat kanske kosttillskott är motiverat, men äter man bra mat är det inte bara onödigt utan i vissa fall kanske rent av potentiellt skadligt på sikt.
I mjöd kan det nog vara väl motiverat med tillskott eftersom det vad jag vet väldigt dåligt näringsinnehåll, men i en normalstark heltmaltsvört brukar jag aldrig ha i några tillskot annat än i experimentsyfte, och då kan det skilja på vilken näring man använder.
Det viktigaste är nog jästgiva och syresättning. Gör du det så jäser det mer och lite till(!) i en normal vört utan tillskott. Faktum är att några av mina öl har jäst kanske lite väl fort, och det helt utan extra näring.
I väldigt starka öl, där man annars riskerar utjäsningsproblem, så kan det nog också i vissa fall vara motiverat med tillskott även i en helmaltsvört.
Appropå kortare lagtid, så tror jag inte mer näring är lösningen på det alls. Det är bättre förberedelser av jästen, syresättning i förkulturen vid jästtemperaturer etc.
/Fredrik