Sv: Bryggdag

Bryggning planerad till självaste nationaldagen.. börjar rådda mäsken om T - 10 timmar.

En belgiskt veteöl...  kanske freewheelar lite och kryddar med både apelsin och limeskal (förutom vitpepparkorn och korianderfrön).

50% Pilsnermalt
37.7% Vetemalt
12.3% Veteflingor (omältat vete)
Hallertauer Mittelfrueh vid 60min för IBU 15
1L förkultur av Wyeast Belgian Witbier
Lite vattenbehandling såklart..

Eftersom jästen enligt rykten kröjsar hejvilt så fördelar jag 24-litersbatchen på två jästhinkar för att slippa kladd.

Ska bli kul! (som vanligt)

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Idag blir det en "förkultur" på 10 l för att odla upp jäst till en mörk stark belgisk ale.

Maris Otter, en touch vetemalt, 10 IBU Hallertauer Mittelfrüh, 40 g ingefära i koket, 16 g pors i koket. WLP545 Belgian Strong Ale. OG 1,040.

Förhoppningsvis blir det rejält med jäst att toppskörda till den mörka starka belgaren.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Kul med drickbar förkultur! smile

Bryggningen gick himla bra idag. Fort och smidigt... Ända tills jag glömde whirlpoolen innan jag tappade ur den kylda vörten och kloggade igen saftsilen med pelletsfnas så det tog säkert en timma att fylla jäskärlet..  men men, ölen blir nog bra!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

504 Senast ändrad av MaltMårten (2012-06-08 11:44:54)

Dompan skrev:

Kul med drickbar förkultur! smile

Yes smile. Det luktade spännande i jäshinken när jag öppnade för att skörda jäst.

Nu står en mörk stark belgisk ale på försockringsrast. Mitt första försök på en mörk stark belgare (3 år sedan kanske?) blev rätt misslyckat eftersom den ville inte jäsa ut. Den satsen har jag använt till det årliga fruktkaka baket och Wassail istället. Där passar den bra!

Du dricker den innan du sjunger?

http://open.spotify.com/track/1qZRhr0WMI0JnEVC8FBKKy

smile Nej nej, kanske julsånger i så fall. Det är en julig varm alkoholdryck: http://www.basicbrewing.com/index.php?p … ---wassail

En mölska med tallskott, granskott å northern brewer.

508 Senast ändrad av megen (2012-06-09 14:59:00)

nils-alf skrev:

En mölska med tallskott, granskott å northern brewer.

Det är ju sånt du ska ställa upp med i sm på folkets val Nils Alf. Det är alltid roligare att testa något spännande än t.ex en amerikansk pale Ale humlad med cascade och valfri bitterhumle. Inte för att det är något fel på det, men ni fattar nog vad jag menar.

Jag har inte haft tid som sista två åren. Jag har tänkt att vara med men först fick vi barn och i år har jag jobbat runt. Kanske kan ta ner den här nästa sm om allt går som det ska.

Angående sm... Är det något datum satt för nästa?

Nää det är nog lite tidigt för det tror jag.

512 Senast ändrad av megen (2012-06-09 18:34:43)

Kallt kaffe, kall pizza och hefeweisen. Go blandning upptäckte jag.

megen skrev:

Kallt kaffe, kall pizza och hefeweisen. Go blandning upptäckte jag.

Blandar du kaffet med ölen, eller har du dem i separata kärl och alternerar? Kaffeporter har man ju hört talas om, men kaffeweizen kanske är den nya grejen...

Think globally. Drink locally.

Nej jag drack kallt kaffe som jag hade kvar samtidigt som jag drack en erdinger hefe och snodde lite kall pizza av en kompis.pizzan var en random fulpizza med ädelost.

Pizzabeer, it´s good! It tastes like pizza! http://www.humle.se/punbb/images/upload/pizzabeer.gif

http://www.mammamiapizzabeer.com/movie- … o-good.jpg

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Firar första dagen på semestern med att brygga öl så jag har något att dricka när den är över big_smile
Det blir 22l American Amber Ale på:
60% Vienna
30% Münchener
10% Carabohemian
Bitter från NB i ca 45min och en aromgiva i 2min på:
20g Simcoe, 30g Summer och 40g Bramling Cross
Ger ett IBU på Ca 40 och startvärde på 1,055. Ölen kommer sedan torrhumlas på sekundären med 30g vardera av aromhumlen i ca sex dagar.

Lite ohumlad vört fick agera degspad i ett solrosbröd. Senare blir det troligen buteljering av en sats veteöl vilket jag inte ser fram emot.

Bryggarkväll, helt oplanerat...
Fatölet är helt slut, sånär som ett partyfat, så kan man ju inte ha det fotboll och sommartid som det är.
Matlagning, barnläggning, trots detta gick det ganska bra.
Skåprensare med Magnum,Cascade,Citra och en US-05 i all hast..
Håller just på att kyla och hoppas jag kan ligga till sängs före midnatt.
Detta avrundas givetvis med något hemmabryggt på flaska :-)

Två droppar tabasco i ett glas med min saison var inte helt tokigt.

519 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-06-26 22:38:44)

Imorgon är planen följande:

25 liter
5,5 kg pale ale
100g amarillo utspritt på fwh och 20, 15, 10, 5, 2 och 0 minuter
1½ liter granskott som kokas 60 minuter.

Spännande. Jag har aldrig använt gran förr.

EDIT: jästen är american ale II. Förkulturen är i nuläget världens fjutt på. Den kommer vara perfekt tills imorgon. Den jästen är en av mina riktga arbethästar.

Extatiskt Rasande skrev:

25 liter
5,5 kg pale ale

EDIT: jästen är american ale II. Förkulturen är i nuläget världens fjutt på. Den kommer vara perfekt tills imorgon. Den jästen är en av mina riktga arbethästar.

1 1/2 liter granskott? Wow, det var inte lite. Vad spännande! Berätta gärna om smaken sedan! Om granskottens vitamin C överlevde kokandet vore det ju en riktig hälsokur big_smile

Extatiskt Rasande skrev:

25 liter
5,5 kg pale ale

Hoppas du inte har en gräsig Amarillo, det blir inte rättvist mot granskotten.
Jag ska koka med Amarillo ikväll (resten 50g) som torrhoppades med tidigare, så jag vet att den är gräsig.
Vet någon om gräsigheten bara gör sig tydlig vid torrhoppning eller kok också?

Nej gräsligheten är toatalt dominant och kör över de flesta smaker. Amarillo 2011 är inte speciellt trevlig att använda. Simcoe och citra 2011 upplever jag som likadana. De enda som verkar vettiga är cascade och Centennial.

Vi får se. Vörten smakade inte gräsigt. Inte heller överväldigande granigt. Jag har inte bryggt med amarillo -11 förut. Hade ju faktiskt Cascade hemma och valde mellan de två. Kanske hade varit ett bättre väl.

Men jag tycker i allmänhet att torrhumling ger mer gräsighet än kokt.

Notdavid: Har du använt granskott? Hur blev det?

524 Senast ändrad av nils-alf (2012-06-27 18:37:18)

Granskott och tallskott blir mer som kåda, sött å gott. Vingummi har jag hört nån säga och det tycker jag stämmer. Har aldrig använt bara granskott utan blandar jämt med tall.

Jag hade 120 gram vardera till 40 liter senast.

Låter gott. Jag har fått det beskrivet som blommigt och citrusigt, vilket jag tyckte kunde passa med amarillon.