26 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-22 01:09:27)

Sv: Rims/herms

En sån givarhylsa med nippel till dykrör... Var hittar man det billigt? Jag har 2 st givare typ K. Där är nån tum gänga ser det ut som. Är det standard i sammanhanget? Hade varit intressant att kunna skruva in en sån i en hylsa som man helt enkelt bara sätter i heating kärlet. Tänkte även ha en dykare i en slang åxå.... Men kan tyvärr för lite om sånt här.

Alltså nu är jag inte ute efter ett helt automatiserat bryggverk, där man bara kan trycka på knappen på morgonen och trycka på off till middag när man har ett färdigt öl på jäsning.... Blir man så lat kan man man köpa ett sexpack på shell tycker jag.

Men jag vill kunna ha full kontroll på allt som händer. Därför vill jag börja med temperaturen, eftersom den har jag haft svårt att styra sen jag började.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

27 Senast ändrad av svensson.lu (2011-01-22 17:11:57)

scaryeyes skrev:

En sån givarhylsa med nippel till dykrör... Var hittar man det billigt? Jag har 2 st givare typ K.

Jag köpte min givare härifrån http://www.auberins.com/index.php?main_ … cts_id=165
$27 och det finns både 1/2 och 1/4" gänga. Sen har de lite olika pt100 sensorer om man vill ha det istället.
Jag kan inte tänka mig att frakten blir många $ om man skickar i ett vadderat kuvärt.

Ett riktigt billigt alternativ är väl annars att löda eller klämma fast ett mindre kopparrör på en mässingsplugg.
Det borde inte vara så svårt att hitta delarna på din närmsta  byggaffär.

scaryeyes skrev:

Där är nån tum gänga ser det ut som. Är det standard i sammanhanget?

Jag köper mycket prylar från usa och då är det nästan bara 1/2" NPT som gäller Jag har svetsat fast 1/2" anslutningar på flera olika ställen som du ser för att fritt kunna ansluta olika kranar och givare.

scaryeyes skrev:

Alltså nu är jag inte ute efter ett helt automatiserat bryggverk, där man bara kan trycka på knappen på morgonen och trycka på off till middag när man har ett färdigt öl på jäsning.... Blir man så lat kan man man köpa ett sexpack på shell tycker jag.

Men jag vill kunna ha full kontroll på allt som händer. Därför vill jag börja med temperaturen, eftersom den har jag haft svårt att styra sen jag började.

Det låter som en bra ide smile
Behöver du lite hjälp är det bara att ringa så hjälper jag dig gärna. Kanske inte i just morgon för då är jag förhoppningsvis upptagen med bryggande big_smile

Kanon! tackar ödmjukast. Men kommer ta nån vecka till innan jag har huset för mej själv. Har även lite praktiskt byggande framför mej när svärföräldrarna åkt hem till mexico igen. Svår hobby om man är trångbodd... :-)

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Vad skiljer en s.k. PID-regulator tillsammans med en SSR och en givare  som nämns ovan från ex. Humlegårdens elektroniska termostat där man kopplar in ex. sin vattenvärmare, sätter ner givaren i vattnet  och sedan ställer in dels temperaturen när den ska slå  på dels när den ska stänga av strömmen?

30 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-23 09:15:03)

Björn Petersson skrev:

Vad skiljer en s.k. PID-regulator tillsammans med en SSR och en givare  som nämns ovan från ex. Humlegårdens elektroniska termostat där man kopplar in ex. sin vattenvärmare, sätter ner givaren i vattnet  och sedan ställer in dels temperaturen när den ska slå  på dels när den ska stänga av strömmen?

En PID + 1 SSR i princip ingen skillnad, mer än sådant som att du på PID i regel kan kalibrera din hysteres bättre.
en PID + >1 SSR då kan du släppa på ström mot flera element. T.ex om du har en 3-fas anläggning.

Sen fördelen SSR vs Kontaktor - SSR har inte några mekaniska delar så då kan du reglera mha PWM om PID:en har stöd för det. Dvs säg att du har ett 2000 W värmeelement. Med 25% duty cycle så kan du då släppa på endast 500W. Så ju närmre reguleringstemp du kommer desto lägre duty cycle.

Tar upp PWM i följande artikel. http://www.backfire.se/index.php/compon … ett-eherms

Björn Petersson skrev:

Det fins en annan skillnad också och det är att humlegårdens tempreglering är en termostat. Dvs den slår till och från vid en viss temperatur med en viss hysteres.
T.ex om man har värmning på 65C så kanske den värmer tills temperaturen är 66 och sen slår den inte på igen förän temperaturen går ner till 64. I detta fallet har man en hysteres på 2 grader. Dvs temperaturen kommer att pendla minst 2 grader mellan på och av. (nu vet jag inte vad humlegårdens har, men detta var bara ett ex.) En PID styr tempen mer exakt och den pulsar spänningen kanske under så korta tider som 200ms (inget att rekomendera för en kontaktor, där är det SSR som gäller) Det bästa med PID är dock att den hanterar förändringar av temperaturen bättre. Det är ungefär som när du kör bil och ska stanna i en korsning. PID börjar bromsa lite lagom innan och stannar precis vid stopplinjen. Med en termostat hade det varit som om du ställt dig på bromsen precis vid linjen, dvs du hade inte hunnit stanna förän du hade varit mitt ute i korsningen.

En SSR öppnar heller inte förän fasen är noll vilket kan vara bra att tänka på om man hade tänkt styra strömstarka motorer, men det är lite off topic i den här diskussionen.

32 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-01-24 03:32:45)

svensson.lu skrev:
Björn Petersson skrev:

Det fins en annan skillnad också och det är att humlegårdens tempreglering är en termostat. Dvs den slår till och från vid en viss temperatur med en viss hysteres.

? Om man ser till DrKarmas svar ovan så fungerar åtminstone Humlegårdens elektroniska termostat (som den kallas) ungefär som en PID. Jag ställer ju in två temperaturer - väljer jag en högre temperatur för på och en lägre för av så fungerar den för kylning och med inställning tvärtom för värme. Jag använder den både för kylskåp och vattenvärmning. "Hysteres" väljer jag alltså själv eftersom jag kan ställa in olika "avstånd" mellan de två olika temperaturerna, eller...? Eftersom den är elektronisk sitter det väl också någon slags relä inuti.

Ja -det här med PID verkar ju bra men finns det färdiga enheter med denna avancerade funktion som kan inhandlas och vars inkoppling och bruksanvisning utan alltför stor möda kan begripas utan en föregående ingenjörsutbildning?  Alltså något även för kapten Haddock och inte bara för professor Kalkyl.

33 Senast ändrad av Raasken (2011-01-24 15:13:21)

Hej!

Alla har troligen rätt!

svensson.lu har en toppen-analogi där med PID och vägkorsningen!
Björn Petersson har helt rätt att man ställer in "hysteresen" manuellt på Conraden...
men dessvärre kommer man ändå inte ifrån den sas inbyggda hysteresen
utan det blir väl en addition på Conraden, om jag fattat rätt? Inställd+inbyggd= Total

Misstänker dessutom att den inbyggda hysteresen på Conraden är beroende
och samverkande med den apparat som man för tillfället vill styra, tex massan/vikten hos apparaten.

Exempel: När jag styr min 30lit Tyskegryta upp till 65° enl Conraden,
så brukar den faktiska tempen inte sluta öka förrän vid 67-68°.
Det har jag tolkat som att den sammanlagda massan i element, grytbotten mm
redan har farten uppe och därmed åker ut en bra bit i korsningen jfr svensson.lu och väg-analogin.

Styr jag däremot min minsta lilla resevattenvärmarspiral (vikt <100gram) tex vid tillskottsvärmning
av recirkulerad vört, då rusar den bara några tiondelars grad förbi inställt målvärde.

Samman fattning av min personliga lägesbild:
Termostaten är just statisk och "ointelligent" vilket kräver en hel del manuell anpassning till uppgiften och styrd apparat.
PID är mer "begåvad" och självgående när den väl är programmerad och inställd.

Min personliga önskedröm vore ett PID-liknande system som programmeras och justeras via en grafik i PC´n.
Edit:
Vi har Jumo 316 PID på jobbet men jag får svåra kruppanfall när jag ser hur tjock manualen är...:-((
Mvh Raasken, hopplöst fast i mekaniken ;-)

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Vår reglerutrustning som vi gör på jobbet kan man koppla in i en router, så kan man styra allt grafiskt via en webbläsare smile. Och då kan man också i princip styra allt, precis hur man vill med vilken automatik man villl.

Dock tror jag utpriset mot kund kryper upp i de femsiffriga beloppen. Billigt för den typ av utrustning vi gör, men mycket dyrt för en liten hembryggare. När jag fått ändan ur och byggt mitt eget HERMS så tänkte jag lägga ut login här på forumet så ni kan följa all data i min "live-bryggning", haha.

Haha, då kan man alltså sitta på jobbet och köra bryggverket hemma via webbläsaren? smile

Efter närmare eftertanke och studium av vad det företag som svensson.lu länkade till härovan hade att säga, så var inte PID så krångligt egentligen. De hade ju "färdiga burkar" (plug and play) också som jag tyckte inte verkade  krångligare än Humlegårdens universaltermostat. Det var ju bara att plugga i nätsladden, sänka ner sensorn i mediet och sedan knappa in sina värden. Som sagt - med (PID) eller utan (termostat) ABS i halt väglag.

37 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-13 12:51:11)

Nu har tummen kommit fri igen. Tänkte fråga lite angående inkoppling av detta. Jag är inte så utseendefixerad, utan vill mer ha funktion.
Bör man kunna "overrida" piden med en omkopplare? Ska ha den ena piden till att styra pumpen on-off för att slippa passa pumpen så mycket. Vet inte om det funkar.

Finns ingen manual till mina pidar som man förstår. Man måste programmera om för att använda PT100 i stället för K-type som är fabriksinställd tydligen. Var hittar man info om sånt tro? Eller kanske det ger sig när man har släppt på ström på dom?

http://forumbilder.se/images/2e32011124858889f.jpg

http://forumbilder.se/images/140201130441P93c2.jpg

Hej, fräckt bygge!
Utan att veta vad du har för sorts pid tror jag att du kan använda Auberins instruktioner: http://auberins.com/images/Manual/SYL-2 … %201.6.pdf
Om du stegar ner i menyn så hittar du säkert något som har värdet "k" som gårt att byta till pt100.
Kolla upp vad det är för märke kanske jag kan hjälpa till.

Sestos, modell D1S-VR heter dom. Läser lite men fattar inte massor.

http://www.sestos-hk.com/english/download/D1S-EN.pdf

Det står i kapitlet "Setting and function description"

Parametern Sn

Du ska som Dr Karma skrev här ändra parametern Sn från 0 till 21 och tittar du sedan på kopplingschemat så ska du koppla in givaren  (om den bara har 2 anslutningar) på anslutning 3 och 4 och sedan sätta en bygling mellan 4 och 5.

scaryeyes skrev:

Bör man kunna "overrida" piden med en omkopplare? Ska ha den ena piden till att styra pumpen on-off för att slippa passa pumpen så mycket. Vet inte om det funkar.

Det kan du väl göra. Det kan ju vara skönt att lätt kunna slå på pumpen vid behov.

En sak som du kan experimentera med när det gäller pump-pidn är Ctl - värdet. Ju kortare du ställer in det destu kortare cykler använder sig pid av. Men pumpen i sig kanske inte mår bra av för korta perioder bara så att du tänker på det.

För att ställa in pidn automatiskt är det bara att hålla AT knappen inne i minst 2 sek.
Läs på lite om autotuning i auberins filen ovan så förstår du lite mer sen.

Själv så mäskade jag in en provbatch först och gjorde autotuningen sen när jag visste att jag hade fått mäsken klar. Den kan nämligen stega upp en bit i temp under autotunen bara så att du inte denaturerar mäsken innan den ens kommit igång.

42 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-02-15 01:49:26)

fresta skrev:

Haha, då kan man alltså sitta på jobbet och köra bryggverket hemma via webbläsaren? smile

Skämt åsido - endast fyrsiffriga belopp på lägre halvan såvitt jag kan bedöma. Här har du önskedrömmen Raasken.

http://www.embeddedcontrolconcepts.com/

Hej!

@Björn Petersson:
Man tackar och njuter!
Någon som vet om regeringen tänker ändra pensionsåldern till 55 år snart?
Brygg-bygg projekten hopar sig och tidsbrist är det enda man har gott om!

Gammel Raasken  smile

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Mycket intressant detta. Men trodde det skulle va ganska enkelt att ställa in ett värde å sen vänta på att vätskan åker upp och sen stannar på det inställda värdet. Så är ju tanken. men i stället när man söker efter info på nätet så hittar man saker i stil med denna sidan som förklarar utförligt hur det funkar....

http://www.maths.bath.ac.uk/~masepr/RES … lr-08a.pdf

Det finns ganska många saker man måste ställa in, som det inte framgår vad det är för något. Måste man bråka med alla alarm settings och limits?
Men så klart har vi hysteresis, Integral, Differential och Hysteresis Time som man måste förstå. Tycker inte jag får hjälp av auberins sida heller pga att jag inte är ett dugg insatt i ämnet från början. Finns det nån svensk sida med svensk text där man får lite mer klarhet i termerna?

Men har kommit så pass att jag har lyckats få en vattenkokare att slå på och av........... Tyvärr rusar den förbi målvärdet ganska mycket.

45 Senast ändrad av Weinkeller (2011-02-20 23:14:32)

PID-reglering var det bra länge sedan jag studerade. Men den kommer alltid att ha en insvängning mot idealläget och det är P, I och D som behöver trimmas in för att få en så pass snabb och fin insvängning som behövs. Nu famlar jag lite, men alla värden som ställs in på P,I,D kommer att vara unika för just din process så byter du vattenvolym eller andra faktorer så kommer du behöva skruva lite på parametrarna för att tweaka in en fin svängning igen. Troligen har du ett litet högt P värde om du skjuter över måltempen för mycket. I och D delen används för att eliminera det stationära felet från P-delen. Vilka värden det handlar om har jag ingen aning om och inte heller hur man skall gå till väga för att hitta dessa värden. Dock så bör du utgå från din normala uppsättning vid drift och börja med P, sen I och sist D. Troligen hugger någon begåvad reglertekniker tag i det här snart innan jag fördärvar allt för dig...

Om det är så att du testat att mäta tempen i en vattenkokare och försökt svänga in den på 65 grader så kan det nog vara svårt att få ett sådant system att bete sig snyggt med ett 2kW element inkopplat på 1,5l vätska. Testa på 15l och samma effekt så kommer förloppet se helt annorlunda ut. Men autotuning borde väl fungera som svensson.lu ovan föreslår, eller?

46 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-21 18:29:59)

jo, jag fattar att det gör så pga att plattan i kokaren är varm länge efter att vätskan uppnått temp. förra inlägget var mest ironi mot min egen dumhet och okunskiap. men det var bra förklarat där, då det verkar va en fortsättning på vad jag själv räknat ut.... men det fina här är ju autotuningen som fixar allt det där. Så nästa helg blir det att värma en massa vatten. mycket skoj detta

måste tacka för all hjälp här

Men det heter inte P, I och D på min tyvärr. I, är det integral, som betecknas M50 på min? Och P differential och D hysteresis som betecknas dF? Det är lite sånt basic jag inte fick ihop. Men med uteslutningsmetoden och trial and error samt förnuftig slutledningsförmåga, så bör det inte ta mer än nån månad att förstå detta :-)

Edit #2:

Jaja.... va korkad man är. Det funkar ju hur klockrent som helst under normala förutsättningar. Värmde upp 10 liter och efter en kort autotuning höll det sej inom en halv grad mesta dels. Kan misstänka att piden är exaktare i temp än min stektermometer som visar en grad mindre. Men hur kalibrerar man ett temperaturinstrument? Inte enkelt att låna en termometer som visar exakt. Eller bara ta fram alla termometrar man kan hitta och hänga på samma ställe, sen misstänka att den verkliga tempen ligger i området som flest termometrar pekar på?

Jag lånar denna tråden igen då det är den PID nördigaste tråden jag hittar.

Min ena pid är tänkt att bara användas som termometer till lakvatten i nuläget. Måste man ha någon belastning på utgången för att piden ska funka? Har bara en givare kopplad nu och ställt in alla värden lika som på den andra. Men den bara blinkar på typ 630 grader. Har inte brytt mej om att pilla med den då jag haft andra mer akuta saker i bryggandet att fixa. men ställer frågan här eftersom det är ett mycket snabbare och säkrare sätt att få reda på saker än att leka den lille elektrikern alldeles ensam. Och skulle det då räcka med att man sätter ett litet motstånd i den kretsen i stället för som på den andra piden ett relä.

Svarar kort iom att det är dags att natta småttingarna.

scaryeyes skrev:

Måste man ha någon belastning på utgången för att piden ska funka?

Nej det ska du inte behöva.

scaryeyes skrev:

Har bara en givare kopplad nu och ställt in alla värden lika som på den andra. Men den bara blinkar på typ 630 grader.

Det låter som om något är paj eller felkopplat. Testa att koppla om allt, testa en ny givare.

Christian, förlåt om jag frågar lite offtopic men min PID-regulator (som jag alltså tror är samma som din, en REX C-100) kom bara med en brukshandvisning på kinesiska. Jag reder nog ut allt utom temperatur upp / ned, dvs om man vill använda sin setup med en PID, SSR och en PT100 till att styra kylskåpet istället för mäskningen vill man ju att den ska invertera sitt beteende. Kan man göra det direkt i apparaten eller måste man vara fiffigare än så?

Jag vet faktiskt inte vad det är för pid som jag använder, men jag kan kolla när jag kommer hem. Jag köpte den för länge sedan till min espressomaskin och sedan köpte jag en till från Auber som sedan gick sönder. Då köpte jag den billigast möjliga från ebay (med tillhörande kinesisk manual). Det visade sig sedan att den inte fungerar som utlovat (bara reläutgång och typ k givare) så den ligger kvar i sin låda hemma. Jag kan inte svara rakt av på din fråga, men oftast fins det en variabel (typ cool) som antingen är 1 eller 0 beroende på om man vill värma eller kyla. Tänk på att du måste kunna sätta en mintid som kompressorn går på eller är av. Den mår inte så bra av att pulsa korta tider.