Liten Fatkyl

Nu börjar bygget av fatkylen. Eller har pågått en tid, men här börjar tråden i alla fall.
I princip 4 st 136W (15V) peltier element som kommer gå på 12 volt. 90-100W tror jag dom blir då.
Så denna värmen det alstrar, typ 400w energi som ska växlas ut, kommer bli via en kylare med 2 st 120mm fläktar.
Finns plats för 2 st cornelius, alt 4 partyfat eller kombination.

Delarna till kylen.
http://forumbilder.se/images/f70201251824Pd5f6.jpg

Peltierelementen sitter alltså emellan aluminiumklossarna, varav den yttre är vattenkyld.
http://forumbilder.se/images/420201252129P2683.jpg

Skåpet framifrån nu när dörrarna är på plats
Kommer betsas mörkt och få kakel ovanpå. Sen ska stolpen dit.
http://forumbilder.se/images/950201252448P9062.jpg

Bakifrån ser det ut så här. Inget är kopplat ännu. Endast slangar till kylvatten. Peltierelementen ligger ännu i en låda.
http://forumbilder.se/images/990201252857Pde2a.jpg

Aluminiumplåten i ryggen sitter utanpå frigoliten, och ska verka som heatsink. Kommer frigolit på dörrarna åxå. Även en liten 40mm fläkt kommer att monteras invändigt för att få jämn kyla i skåpet.
http://forumbilder.se/images/ef0201253159P0dd2.jpg

Tempen inne i skåpet skall styras via en pid som startar både thermoelement och vattenkylning. Kommer även att styra överhettning av elementen med en pid som stänger av strömmen till dom, men låter kylningen fortsätta gå.
http://forumbilder.se/images/6c0201253656Pda25.jpg

När allt är kopplat så kommer det att bli PU skum på aluplåten på baksidan så allt blir isolerat.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Liten Fatkyl

Tjusigt, önskar att jag hade garage så det fanns lite projekt utrymme. smile

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Det ser riktigt bra ut tycker jag, kul med egen design och 'egenutvecklad' kylning, man blir själv sugen på att bygga nått liknande, nu har jag en stor kyl i garaget med två fat i, inte direkt det mest praktiska, men det håller ned konsumtionen lite grann och det kanske är bra ...

Kul! Lägg gärna upp fler bilder när det är dags att koppla in elementen. Har du handlat från Conrads eller hittat bättre priser?

Ebay är oslagbart! Och lite andra liknande sajter

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Häftigt bygge!
Är det en Cobra som står i bakgrunden på ena bilden?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Japp. Men varken cobran eller camaron är mina.

Äh! Det hade du väl inte behövt berätta?

Scary: "Jepp, det är en Cobra".

Alla ölbryggare i sverige: "ooouuh, egenbyggd scarymeister, fatkyl, cobra och camaro!"

Äh... har ett hotrod projekt och en trans am i stället.
Men det stora kommer bli min flasktapp som kommer senare.

aha? Jag tappade en flaska så sent som igår. Blev en jäkla röra, tur att ungarna hade gått och lagt sig.

Har tittat på en hel del kegerators och keezers på homebrewtalk men har inte sett många egengjorda konstruktioner.
Hade varit roligt att se kostnaden för projektet samt hur det står sig enegimässigt mot ett äldre kylskåp.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Ska ha kakel uppe på och bets och lack och så.... Men utan det är det strax över tusingen. Inkl kromad stolpe med 2 st kranar.

Energimässigt är det dyrare. Peltiers är ingen effektiv lösning, men det är tyst. Och en kompressor tar mer plats om man bygger med det. Finns ju små kompressorer som till typ båtkylskåp, men dom kostar skjortan och halva armen.

Tyckte inte jag såg nån pump till kylvätskan, vad har du för pump?

Är det vätskekylnings komponenter för pc sm du använder?

/Micke

Nej mest grejjor till bil... Finns en liten pump i behållaren undertill. Men skulle vatt bättre att köpa för pc från början. Tror det är bättre än att bygga själv

köpte du kromad stolpe och kranar på ebay oxå? Jag har inte hittat några sådana grejjor till 'rätt pris'  än ...

Nä hitta inget sÅnt på ebay. Men lite fel forum att diskutera det eftersom humle säljer liknande varor kanske

Inspirerande bygge Scary, tackr för att du delar med dig och illustrerar så ingående!
Hoppas på att kunna titta förbi på en kyld lager en vacker dag.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

18 Senast ändrad av scaryeyes (2012-06-01 15:06:03)

Hmm . Planen var först att kylen skulle vara portabel i begränsad omfattning via säckakärra. Men det var nog lite i överkant optimistiskt tyvärr. Annars skulle man i princip kunna ha typ 4 olika öl på fat med till en sommarölsträff. Men där får jag nog backa lite.
Men det kommer lageröl Thomas, i sinom tid.......

Ska bara hitta en vettig och extremt billig spillbricka. Hade en till min gamla draughtmaster, men hittar inte den längre. Någon som har förslag? Lite okul att köpa en för 500 spänn då det lixom är hälften av vad hela skiten kostat. Finns kanske nåt vettigt rostfritt på ikea man kan bygga om?

19 Senast ändrad av Lasser8 (2012-06-01 16:47:58)

såg att Martin J hade gjort något med någon korg från IKEA.
Kolla hans site där han byggde på en frys.

http://martinj.net/2012/02/14/bygga-en- … ing-hemma/

Hmmm. Har börjat testa lite med temperatur i skåpet nu. Inte riktigt den effekt jag hoppats på. Fick i panik köra till garaget och hämta en oljekylare och slakta en dator på fläktar. Problemet är att kyla peltierelementen. Ju mer man kan kyla den varma sidan, desto bättre kyleffekt. Det fattar alla. Men sen kommer man till faktum som temp skillnad mellan in och ut. Och vilken temp man ligger på. Varmt vatten kyler förbannat dåligt.
Men jag ska täta dörrarna med tätningslister. Tror att det kommer påverka en del. Är nere i 15 grader nu. 19 grader innan jag sprutade skum på baksidan och vid gångjärnsidan i dörrarna. Tror det läcker kalluft som fan eftersom alu plåten inne i skåpet är mycket kallt.

Uppdatering kommer. Har betsat och lackat och även provat live med öl. Kanon!

21 Senast ändrad av megen (2012-06-28 10:30:06)

Kapar tråden lite Scary.

Har nu fått en en idée till en ölkyare.
Elektrisk kylväska som klarar av att hålla rätt kallt. En rätt stor behålare med vatten i kylväskan. Fem meter bränslerör i koppar som går i en slinga i det kalla vattnet. Kopparröret är kopplat till fatet i ena änden och en tappkran i andra. Lite knivigt att få en jämn och stabil temperatur kanske. Men visst borde det funka? Billigt och bra blir det iaf.

Ja du megen. Det är nog en 100 ggr bättre lösning än min. Du behöver ju inte ha nån behållare då kylväskan är en tät och bra behållare. Och sen 30 meter kopparrör bör ju räcka. Men tror du ska lägga lite extra stålar på en kvalitetsväska och bra med isolering mellan kyl och kran

Vad tror du om "kylflänsar" på insidan också för att öka ytan på kylmediet?

Funderade lite på det men en halv kvadrat alu plåt bör ju kunna växla ut en del kyla. Men ska ha en fläkt på insidan åxå för att cirkulera luften. Men även täta ännu mer för ja tror det läcker kyla och då kan man hålla på hur länge som helst ju.

25 Senast ändrad av scaryeyes (2012-07-04 14:59:06)

Varför kan aldrig nåt funka klockrent eller lite för bra när man testar en prototyp?

Jag är nu nere i mellan 6 och 9 grader, mest 9 pga ja satte in ett 5 grader varmt fat.
Men nu verkar allt gå bättre. Lite bättre kylning kommer snart med posten från ebay. 1200 - 1800 varv på en fäkt gör den bara ljudlös. Men det gör en fläkt på 0 varv åxå. Har beställt ett gäng fläktar som båser denna gången. Dom andra kan man bygga mgnetomrörare med.