Induktionshäll
Ni som använder en fristående induktionshäll på runt 2000W. Tror ni den klarar att få kok på 25L vört i en 36L gryta om den står på t.ex. en balkong? D.v.s utomhus, men i lä?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Induktionshäll
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Ni som använder en fristående induktionshäll på runt 2000W. Tror ni den klarar att få kok på 25L vört i en 36L gryta om den står på t.ex. en balkong? D.v.s utomhus, men i lä?
Japp det går om det är sommar och isolerad gryta. Annars är det svårt. Men att köra dubbla induktionsplattor skulle kunna vara en ide om det inte rullar i koket?
Nu har jag ingen induktionsplatta så mina teorier kan vara helt off. Men mina experiment med elslingor har varit lite down. En 2300W slinga (som i verkligheten oftast ligger på 2000W) kokar inte 25 liter i denna byn. Dubbla däremot stormkokar dubbla. 4kw kokplattor stormkokar eller rättare sagt stötstormkokar 40 liter, så då måste jag dra ner effekten lite.
Nu fick du inget svar du kan använda eftersom det krävdes ett ja eller nej svar på din fråga.
Men så är det på detta forumet. I stället för svar så får du ett långt utlägg av bullshit!
Fast man kan bilda sej en uppfattning om verkligheten när man lägger ihop flera svarsalternativ
Vi har en induktionshäll:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 6748.3394/
Vi kan inte ens köra på full effekt när vi fått upp till kok för då skummar de över rent för mycket. Vi har ett välisolerat kärl. Inga liggunderlag eller sånt trams utan riktig motorrums-isolering. Om kärlet är isolerat, så ska de inte finns några problem alls att få upp till kok utomhus.
http://alfredshus.wordpress.com
//Kristian & Kristofer
Jag använder två induktionsplattor (2000W) till min 50L gryta och jag tror inte du kommer ha några problem med att nå kok. Efter jag nått kokpunkten använder jag endast 1 induktionsplatta med 40L vört i grytan. Isolering och locket på så kommer du fortare upp i temperatur.
Köpte mina på Kjell när dem hade rea för 299:-/st.
Hej Torstensson!
Hur lång tid tar det för dig med de 2 induktionsplattor att få 40L att koka?
Jag kan inte svara exakt, bryggningen har legat nere ett par månader pga flytt till hus.
Jag skulle gissa att det tar 30-40 minuter från 70 grader för att nå rulllande kok.
Jag kokar ibland 20 l i en 36 l gryta på en 2 kW induktionshäll, när jag brygger testbatcher eller lättöl i bryggpåse. Det funkar men det blir inte direkt stormkok, jag skulle gärna vilja ha lite mer. Senaste gången bryggde jag ute i vårsolen, men blåsten gjorde att det inte ville koka trots isolering med liggunderlag. Jag var tvungen att svepa om en filt för att få någon slags rörelse i koket.
Det är sällan jag gör så mycket som 40L men jag brukar dra ner värmen på mina plattor och ändå få bra rullande kok.
Använder 2 st 2,2kW hällar från Biltema med en 36 liters isolerad gryta och har inga som helst problem med snabba uppkok och sänker sedan ner till runt 1,6 kW på varje för rullande kok och 11-12% avdunstning per timme. Brukar koka 28-30 liter beroende på koklängd 60-90 minuter. Kvar blir 23-24 liter efter kok och ca 21 liter i jäshinken. 5 st sådana bryggningar sedan slutet på mars månad plus några mindre till 9-liters fat och alla har hamnat exakt där jag vill ha dem i slutvolym.
Jag köpte en på Kjell & Co som inte alls pallade att koka 25L, den stängde av pga överhettning hela tiden, provade med att förbättra ventilation etc men tröttnade och köpte denna istället:
http://www.ebay.com/itm/Induktions-Koch … 355wt_1396
Är riktigt nöjd med det köpet, riktiga kvalitetsgrejer för storkök känns det som. (men krävs ju att man har 16A säkring...)
Ni som använder er av en induktionsplatta, ställer ni grytorna rakt på eller har ni byggt någon form av ställning? Känns som att det kan bli ganska tungt för en sån här liten platta,
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush … 4869.3394/
Tänker köra ca 15-20L kok med med 24-30L gryta. Tjingenöff!!!!! / Tom
Jag använder Kjells 2000w induktionshäll och kokar 27-28 l i Humlegårdens 30 l gryta. Isolerad med liggunderlag. Inga problem. Har funkat drygt ett år nu.
Jag har plattan stående på en B&D arbetsbänk vilket gör att fläkten under plattan har fritt blås ända ner till
golvet vilket jag tror är bra mot överhettning. Har aldrig stängt av p.g.a. det.
Använder 2 st från Kjell till 50L gryta och har ännu inte stött på några problem. Grytan väger runt 12kg och jag har haft 48L vört i den.
Har haft dem i ca 1 år.
OBH nordica brukar vara duktiga med att ha bruksanvisningar på sin sajt, kolla om det finns någon maxvikt där.
Jag har en OBH Nordica induktionsplatta 2000W som enligt instruktionen ska klara ca 10 kg. Jag har kört kok i 50 liters gryta med nästan 30 liter ch det var inga problem.Vägde nästan 40 kg! Var lite rädd att knäcka glaset först, men det funkade ![]()
Koka 25 liter vört är heller inget problem om man isolerar grytan som inläggen ovan visar.
/Kenneth
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Induktionshäll