tål jäst sur miljö, ättika?

Hej, jag undrar om öl- jäst klarar sur miljö, typ ättika. Jag gjorde en cider i vintras och sparade lite av jästen (nottingham) i en burk med en slatt av cidern. Nu tänkte jag återanvända jästen och sparka igång den med en lite förkultur. Men cidern den har legat i har surnat och lukar ättika. Klarar jästen av det tro? Den har hela tiden varit i kylskåp ca 5 gr.
/Björn

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-05-29 15:48:16)

Sv: tål jäst sur miljö, ättika?

Att cidern har blivit till vinäger tyder på att du förmodligen har ättiksbakterier i kulturen redan.
Finns det levande bakterier med i kulturen så får du maltvinäger av ölet om du återanvänder jästen.

När man tvättar jäst med ex. fosforsyra sänker du pH på slurryn till 2 eller strax där över. Detta tär dock oerhört på jästen.
Klordioxid är ett bättre alternativ, men i ditt fall så är det bättre att köpa ny jäst.

Slurryns ålder, infektionen, arbetet och risken för att inte få igång eller få en ren kultur överväger i mina ögon inte priset och kvaliten för/från jäst i ett nytt paket nottingham för 30:-

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

tackar för snabbt svar. Då slänger jag den burken.

Gör det, men testa gärna att återanvända jäst igen framöver.

www.bryggradio.com

Jo, jag köper sällan jäst, speciellt efter jag knåpat ihop magnetomröraren. Men det går ju tydligen bra att inte använda jäst alls! Jag smakade på din spontanjästa i uppsala i lördags Thomas, jisses vilken fin öl det var. Hade du ingen jäst alls i den?

Jo då visst går det fint att återanvända jäst, men färskhet är nyckeln. Ett par dagar till max en vecka (ibland två) och du kommer att ha jäst som är på gränsen till magisk.

Kul att du gillade den spontanjästa, den är verkligen en egen "person".
Nix inget tillsatt efter vörtkok, bara 2 dagar på en balkong i centrala malmö tills dess att tydlig aktivitet syntes på ytan.
I början luktade det ganska mycket bagerijäst och knallpulver (röda pappersremsor) men sedan årsskiftet har den verkligen tagit sig.

Det jag gjorde var att jämföra väderlek med bryssel och malmö för att sedan brygga ölet när Cantillon började brygga för säsongen. Dom är förmodligen rätt på något där, så jag följde dem ett tag innan jag bryggde den ölen. Hösten verkar bäst iom en kall vinter som håller tillbaka vissa saker tätt efterföljt av en vår då allt liv åter igen sprudlar... Har en belgisk dubbel med en ymp från samma batch, den är ganska besvärlig men har samma grundkaraktär i mångt och mycket.

www.bryggradio.com

En artikel i Hembryggaren månne? Jag skulle läsa intensivt.

Pulsatorius

Hej
Bryssel o spontanjäst o väder.
För några år sedan åkte jag runt i belgien o besökte bryggerier.
en av lambic bryggarna, kommer inte ihåg vem sa att vädret var viktigt.
Man vill ha nära noll på natten och typ 10-15 på dagen.
Dessa tempskillader gynnar den kultur man vill ha och missgynnar "andra bakterier/kulturer".

/Kjell

Trodde att det inte fick vara varmare än 15 grader på dagen då man bryggde och inte kallare än noll grader på natten då vörten är i kylskeppet. Har för mig att optimum var två grader på natten när vörten kylls och sju grader på dagen.

Pulsatorius

Kjell skrev:

Man vill ha nära noll på natten och typ 10-15 på dagen.

Aha, Jämtländsk sommar alltså! :-)