Hoegaardenjäst jobbar övertid, eller?

Hej bryggvänner,
Jag har för tredje gången försökt att göra en wit, första gången blev det en helt ok weiss, andra gången använde jag vetekross, men missade att förklistra så det blev nån veteaktig lättöl/folköl. Men denna gång har jag varit än mer nogrann och använt puffat vete och odlat upp jäst från hoegaarden flaskor. Det verkar ju vara en vanlig metod att få 'rätt' jäst till en wit. Men vad den jäste,, tjockt tjockt med skum (kreusen) det kom upp ur röret flera gånger, det har jag aldrig varit med om tidigare ..
men den jäste ut och ytterligare några dagar senare flaskade jag med lite socker i resp flaska. Då satte jäste i gång igen:

https://lh4.googleusercontent.com/-YKTrDuh6dxE/T7pnbjRy55I/AAAAAAAAAok/6nrWA-vWim8/s665/20120521_175157.jpg

har någon annan fått samma fenomen? Det är dock inte alla flaskor som ser så här ut och den smakade rätt ok vid flaskningen så jag tror inte att den är infekterad eller nått..

Sv: Hoegaardenjäst jobbar övertid, eller?

Följde samma metod som dig för en dryg månad sedan; mina flaskar uppvisar inte det beteendet. Vi vilken temp jäste du?

Den jäste i rumstemp, 20 gr C.
Jag körde även en lite kall krash i tre - fyra dagar ( 5 gr C) efter utjäsning innan flaskning..

Hur många gram socker per liter hade du i vid flaskning?

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Det är inte så att korken läcker? Om det bara byggde upp ett rejält tryck borde det bli mindre skum. Oas så ser det ju ut som kreusen.

Det är inte någon infektion, det är bara en glad jäst wink

Jag tycker att all veteölsjäst beter sig lite underligt.
Den jäser i "omgångar", ofta startar den upp snabbt och bra och jäser grymt mycket (gärna ut genom jäsröret).
Sedan lugnar den ner sig och står och småpruttar för att efter några dagar igen sätta igång och jäsa mera.
För mig ser det ut som att du flaskat för tidigt och dessutom har en väldig massa jäst i flaskorna.
Varför har du kallkraschat?
Jästen lägger sig bara och sover och drar igång igen så fort temperaturen stiger så länge som det finns något att äta.

Mängden socker för priming på veteöl brukar jag lägga på c:a 8-9 gram/liter.

Nu när jag var och dubbelkollade så har jag en flaska som ser ut som din - den flaskan sprack i halsen när jag satte på kapsylen. Kan det vara så enkelt att det läcker lite försiktigt?

Jo, flaskan kanske läcker lite, just denna flaska är ny och 'oprövad' ska kolla.
Jag bara väntade på att den jäst ut, det var rätt lågt OG 39-40 så jag antog att den jäst klart när det inte var nån aktivitet i jäsröret att tala om redan efter typ 4 dagar, sen väntade jag fyra dagar till.
Kallkrash gjorde jag av gammal vana, måhända att det inte är nödvändigt med veteöl.
Jag tror inte att det är för mkt socker, jag hade en tesked per ½ liter flaska.. jag använde förresten bryggsocker att prima med men det lär väl inte göra nån skillnad.

En annan flaska ser ut så här smile   Det kanske inte är så illa ändå ..
https://lh6.googleusercontent.com/-oqq0GO7Tvak/T7tIcn2ZlRI/AAAAAAAAAo8/vHqKd_6WHjo/s665/20120522_100147.jpg

Den där jästen är lite mystisk, jag skakade om kärlet ganska mycket den första veckan, tror min stod på primär i två veckor iallafall. Det var nästan som att den jobbade lite i perioder.

Vad hade du för FG?

Tja, jag var slarvig och mätte inte FG, tyckte att flera dagar utan aktivitet samt att den smakade rätt ok var tillräckligt... men det kanske var för tidigt... nu får de stå på flaska ett tag, det blir nog drickbart i alla fall, även om det skulle bli mycket CO2, men det ska det väl vara i denna öl typ .. Jag rapporterar åter när jag provsmakat eller när det börjar bli flask bomber wink

Så länge du har dem ståendes kallt så ska det väl mycket till för att flaskorna ska sprängas...

Jästen från Hoegaarden har även för mig tenderat att jäsa i omgångar. Börjar vanligen med våldsam jäsning i början som slutar med extrem "överjäsning" som ibland slutar med att nästan all jäst lägger sig på ytan och det hela stannar av. Efter ett tag sjunker jästen och en ny kraftigare period börjar igen. Att kolla FG är nog det enda vettiga sättet att avgöra om det är färdigt med den här jästen.

/CalleT

Spännande, kommer köra hoegaarden på min nästa wit.

Men jag undrar hur det är det där med propagerad jäst egentligen? Hoegaarden anger ju själva på sin hemsida att de pastöriserar ölen för att sedan prima med en (annan?) jäst. Läste en hel del trådar som hävdade med bestämdhet att det inte är samma jäst. Själv kan jag väl tycka att ölen är lite tunn jämfört med köpehoe.

Om jag bryggde om skulle jag nog slösa 79 spänn på en Forbidden Fruit eller Belgian Witbier (3944). Om inte annat så är det ju rätt meckigt med propageringen och alla dess steg.

Tycker mest att det är kul att testa, jag brukar vara lat nog att oftast använda torrjäst.

Jag provade faktiskt att köra i princip 50-50 omältat vete och pilsnermalt med en US-05-torrjäst. Det blev en mycket uppskattad öl men smakade på intet sätt Hoegaarden.

Hej,
Ville bara meddela att denna wit med råge blev den bästa hittills. Den smakar väldigt likt originalet men fräschare över hela registret. En riktig törstsläckare i sommar, om det nu blir någon sommar i år...
https://lh5.googleusercontent.com/-yX8BVhbK7Ao/T99yd0VE2rI/AAAAAAAAAqY/fCrBh8vyWX0/s606/20120531_125659-1.jpg