Bergsnö - Mindre beska?

Jag har nu bryggt min första sats öl och riktigt bra blev det!
Jag följde detta receptet: http://humle.se/library/recipes/extract … nsnow.html

Om jag nu skulle vilja förändra smakbilden lite till nästa bryggtillfälle helst dra ner lite på beskan vad rekomnederar ni att göra?
Vill tweaka det till ett mer lättdrucket sommar ale, kanske få det att vara lite mindre skarpt.

Några ideér?

Sv: Bergsnö - Mindre beska?

För att minska beskan minskar du mängden bitterhumle, 20g kanske passar dig bättre (säger jag helt ovetenskapligt). 20g ger dig ett IBU på 30 istället för 38. Beror på hur mycket för besk du tyckte att ölen var smile

http://www.bazingabrewery.se

De ovetenskapliga påståenden brukar vara de bästa.

Sambon min brukar beskriva Pale Ale som att de smakar parfym eller tvål-aktigt. Jag vill inte påstå att jag upplever samma sak men kan tänka mig att det är den ganska skarpa smaken i en Pale Ale som hon upperlever som parfymig?

Oh, det vet jag inte om jag som vetenskapsman kan hålla med om tongue

Kan det vara humle ni känner kanske? Har ni testat öl med olika sorters humle och skaffat er en bild av vad ni gillar? Det är ofta mycket (tycker jag) amerikansk humle i pale ale på systembolaget, de smakar ofta ganska fruktigt (citrus) och lite tall.

Jag associerar East Kent Golding till tvål/parfym. Framförallt om det är stora mängder.
Så jag gissar på att sambon reagerar på humledoften.
Om du minskar beskan plus sista givan Cascade så att det blir en "snällare" öl.
Men tänk på att det blir ett helt annat öl än ursprungsreceptet.

Jag personligen har kanske inte tänkt så mycket på det där med humle i bolagetöl. Jag älskar ju dock nästan alla pale Ale och ipas. Tänkte mest för sambons skull.

Nästa bryggning skall jag testa att sänka bitterhumlen lite och även sänka några % på cascade. Får se hur det blir

murmot skrev:

Oh, det vet jag inte om jag som vetenskapsman kan hålla med om tongue

Då kan du nu få chansen att briljera med din vetenskap lite till.
Jag stoppade in en termometer i garderoben som jag brygger i den har visar 23.6 grader som max sedan i måndags. Antar att du som jag murmot känt av värmen i Göteborg här i veckan.
Så jag undra sa flunda on gädda är fisk om Safale US-05 går att använda i så höga temperaturer, jag tänker att det lär ju bara bli varmare när det börjar jäsa.

Då svarar jag nej av egen erfarenhet. Den enda ölen jag fått hälla ut bryggdes vid den här tiden förra året med US-05 (ni vet väll att detta är den solsäkraste veckan på hela året i Göteborg? Har iaf varit kanonväder de senaste 5åren. Ett semestertips). Jag vet att det finns många som inte håller med mig här och som lyckats bra trots värmen. Ölen jag brydde var en "amerikansk veteöl", en IPA eller nått annat med mycket andra smaker hade nog kunnat dölja jästsmaken bättre.

Har du tillgång till någon källare eller liknande? Själva jäsningen höjer temperaturen i tunnan med ett par grader (så mycket som drygt 5°C i vissa fall). Annars är mina förslag:
- Brygg något med en jäst som ska jäsas vi högre temperaturer (tänk belgiskt)
- Försök sänka temperaturen i hinken genom att öka volymen som måste värmas upp av jäsningen genom att sätta hinken i en större behållare och fylla denna med vatten (då kan du komma ner mot rumstemperatur). Om du inte har en tillräckligt stor balja kan du även doppa en t-shirt (wet t-shirtmetoden) i vatten och dra över hinken, värmeenergin producerad av jästen används då till att dunsta vattnet i tröjan (vätskefas-gasfas kräver som bekant rätt mycket energi) istället för att höja temperaturen
- Som förra, men sänk temperaturen ytterliggare genom att tillföra pet-flaskor med is till det omgivande vattnet (behöver bytas ut ett par gånger om dagen). Risken här är att du inte får en så stabil temperatur, vilket i sig kan ge upphov till felsmaker.
- Köp ett begagnat kylskåp och en termostat så har du en jäskammare där du själv kan styra temperaturen som du vill.
- Strunta i eventuella problem och brygg något smakrikt som kan dölja jästsmakerna (typ IPA)

Sen, men nu är jag ute på djupt vatten, tänker jag mig att du kan minska jästsmakerna genom att brygga öl med lägre OG och överpitcha jästen.