Sv: Bryggdag
Idag blir det en IPA med mycket Simcoe och Riwaka, lakning om 30 min.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 17 18 19 20 21 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Idag blir det en IPA med mycket Simcoe och Riwaka, lakning om 30 min.
Nu har jag smakat den lede grytan, tror inte den är alltför infekterad inga äpplen längre heller, kanske liiite då... men TOTALT grumsig och täcket har sjunkit ner i djupet men hur gör jag nu?? några råd? SG 1020, så ca 7,9%... skulle behöva "droppa" lite kolsyra över det hela men sen skita i looken?? Det ligger Citra i fatet och väntar...
Skakad men störd.
Edit; Nu är det fatat iaf, har tippat fatet för att jästen, jag hoppas det funkar som jag tänkt, ska flaska via sytråd när det ser fint ut, gelatin eller fiskblåsa hoppar jag nog nu.
Rådgivnigen igång ikväll? börjar luta mot gelatin iaf nu... öppna locket lite lugnt och låta gelet rinna i under sakta gung? smakar alltför mkt jäst i detta nu, tror jag har mer fördelar än nackdelar med gelet?
Tänkte dessutom sänka ner fatet i en spann med vatten och is... ölet har potential det tror jag fortf, doftar mkt gott, tyvärr krossas smaken av jästmolnet... disig lär den ju förbli, men just nu ser den ut som en tanig caffelatte!
I dag är det en APA på gång. Tanken är att koka i 20 minuter, sedan i med bitterhumle (Warrior) till 20 IBU, sedan koka 40 minuter till. Därefter hälls den kokande vörten i 3 olika jäshinkar då 50g humle av vardera sorten väntar. Sorterna är Columbus, Galaxy och Wai-iti. Vi räknar med att vörten håller sig över 80 grader i minst 20 minuter. Sedan blir det badkaret för hinkarna som kylning.
Vad tror ni, kommer det bli nån smakhumle och humlearom?
Tänker torrhumla också.
Det beror väl på volymen. Är det en normalstor sats (20l) så kommer du få en ganska normalhumlad APA utan torrhumling. Dvs en humleorienterad öl ;-)
Låter som en finurlig och användbar metod. Det lär precis som Weinkeller skrev snarare bli senhumlekaraktär än torrhumlekaraktär i och med temperaturen. Jag har en duktigt senhumlad pale ale med Wai-Iti på keg, och den är jävligt konstig. Vinös och lite dammig i smaken, inte speciellt god.
Wai-Iti tyckte jag om. Gav i mina smaklökar mycket lime.
Bryggde en APA med ganska fyllig maltbas kompletterat med en näve palmsocker. 60g i under koket och 40g som torrhumling. Tog faktiskt slut alldeles för fort.
Jag bryggde en IPA med Wai-iti enligt.
20,00 g Pacific Jade [13,00 %] – Boil 60,0 min Hop 5 21,1 IBUs
20,00 g Pacific Jade [13,00 %] – Boil 30,0 min Hop 6 16,2 IBUs
10,00 g Pacific Jade [13,00 %] – Boil 5,0 min Hop 7 2,1 IBUs
25,00 g Wai-iti [2,60 %] – Aroma Steep 10,0 min Hop 9 0,0 IBUs
25,00 g Wai-iti [2,60 %] – Aroma Steep 5,0 min Hop 8 0,0 IBUs
50,00 g Wai-iti [2,60 %] – Dry Hop 4,0 Days Hop 11 0,0 IBUs
Jag misstänker att Wai-iti'n försvann i Jadens bitterhet, det blev en bra bordsöl, men ingen smaksensation.
Igår blev det visst starköl bryggt!
Jästkakan från en 15l cream ale stod så passande där så jag körde upp en 10l-mäsk med pilsnermalt, lite bayerskt och lite farinsocker till OG 1080. Ersatte bitterhumlingen helt med en massiv Cascade-giva vid 30 min och toppade med lite Saaz på slutet. Siktar på IBU 45. Lite lågt jag vet men jag tror att jag gillar't!
Antagligen lite för mycket jäst - det bubblar ordentligt (!!!) idag.
Så, då var en öl äntligen bryggd. Jag har ju inget på jäsning sedan tidigare så huset har inte känts lika ombonat och mysigt. Men nu puttrar en 100% Brettanomyces öl med jäst isolerad från Boon/Cantillon/Drie Fonteinen. OG hamnade på 1,050 och volymen på 23l. Kryddad med 6dl färska granskott vid kokslut. Jäses med 20g franska medium ekchips de första tre veckorna. Maltbasen är Pale Ale-, Vete-, Münchener och lite Special B eftersom det ju är en Belgisk specialöl :-) . Just det, lite Pioneer till beska också.
Tack CalleT för fin jäst !
Bryggdag med en mild som vart en Brown Ale för jag räkna fel när malten vägdes upp. Känns ändå lite som man börjar få grepp om saker och ting nu, är det nått som är fel så kan
Jag oftast sätta fingret på det direkt med undantag för en krånglande termometer för ett tag sen.
Yes, nu kör vi. Rågmärzen på Landala idag.
Yesbox, även i Malmö körs det bryggdag! Am. IPA med "dankness"-karaktär försöker jag mig på.
Mäskade precis in BIAB. 93% golden promiss, 7% TF dark crystal. Ska bli en engelsk pale ale att dricka till lord of the rings (böckerna), massa med bramling x och first gold blir det. Tror jag ska kalla den för Bagg End Pale Ale.
Hampan vilka humlesorter kör du för att få till dankness? ![]()
Nu har jag inte provat det tidigare men jag har kört simcoe/Columbus i bittergivan, samma kombo fast mer vid 5min sen Cascade/Zythos vid 0min. Torrhumle blir rejält med simcoe/columbus. Tanken är att få fram ganska mycket tall i förhållande till fruktighet. Lite inspirerad av Heretics Evil Cousin (även om han kör lite anda humlesorter). Så förhoppningsvis blir fruktigheten ett komplement till talligheten istället för tvärtom som jag brukar tänka. Typ.
Det kräver nog några försök.
Hur skiljer sig golden promis från Maris otter? Har aldrig använt golden.
Första gången för mig nu. Den luktade sjukt "nötigt" i påsen iaf!
Bryggdag här också, IPA på Pilsnermalt och Simcoe, med lite Carafa special I för (i huvudsak) färg.
Ny kyler jag! jeflar vad humlefrön det blev!
Bryggdag här med lite hastigt och lustigt. Större batcher krävas dessutom när man är nybliven fatägare! Så stor att världens kanske första Grolsch med 27% vetemalt kommer se .. inte dagens ljus kanske. Men väl jordkällarens mörker.
Ja jävlar i sin lilla lödda! Det jäser, det tokjäser just nu och det är två timmar sedan jag pitchade jästen!
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.se/2 … e-ale.html <.-- bilder osv från bryggdagen
Snyggt! Men.. en skruvdragare till kvarnen? (Här hemma flödar kylslingan för fullt - de sista graderna tar tid att komma ned i!)
Nu sitter jag på jobbet och kan inte komma åt sidan eftersom landstinget spärrar sidor med "adult" innehåll (fy chubb!) men jag förstod att du kör med skruvdragare. Det gör jag med. Köpte en Bosch för 2000:- som funkar kanon (säkert overkill). 2 års garanti och två batterier. Och en bra ursäkt. Trall vill man inte skruva med rustagrejer. Då gick det igenom här hemma. Om den inte klarar 2 år så lär jag få en ny på garantin.
Mjaä! Min kommentar var egentligen precis tvärtom - det vevades för hand på bilderna. Här hemma har jag just spolat ner vörten i en jäshink - 19 l Grolsch-vete-hybrid (för lite pilsnermalt hemma) och två olika jäststammar (fanns inte två likadana och koket var inte direkt förberett i tid)
Sålunda alltså: vete-lager bryggd på salager s-23 samt mauribrew 497. Kanske inte var nödvändigt med två paket men hellre lite för mycket, antar jag. Jäser vid 9-10 grader så den kan nog behöva lite hjälp på traven.
Sidor Tillbaka 1 … 17 18 19 20 21 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag