1 Senast ändrad av megen (2012-05-15 09:28:45)

Sågad av Oliver Twist

http://www.dn.se/mat-dryck/jag-laste-pa … ade-dricka

Jag såg att Oliver Twist sågat denna artikel på Facebook. Och jag kan inte göra annat än att hålla med. Låter lite som en lådvinstant som tror hon är fin för att hon dricker vin. hahaha

Sv: Sågad av Oliver Twist

Hahaha, "mörk öl".

"Öl är inte alls lika komplicerat som vin. Det finns färre parametrar. Det handlar om alkohol, beska och lite sötma." Låter som en riktig expert på öl.

Tyvärr så fortsätter DN med att ta in ölskribenter som kan vädligt lite om öl.
Aldrig någonsin har jag sett en vettig ölartikel i DN (och knappt någon annan dagstidning heller)

Hde inte DN en ambition om en hel serie angående öl. Man skulle gå genom huvudtyper och undergrupper. Vad jag vet kom man bara till ljus lager sen blev de tyst?

Vem skall läsa dessa artiklar i DN, undrar man ju. Hon sågar ju "entusiasterna", eftersom de "vill förvandla öl till något djupt komplicerat", och det "irriterar" skribenten i fråga.

Think globally. Drink locally.

7 Senast ändrad av brandemannen (2012-05-15 15:19:09)

Faktum är ju att vinmakarna har det rätt väl ställt. De tar sina druvor, pressar och sätter till jäst (eller i vissa fall så får det jäsa av jästen på skalen). Öltillverkning är om än inte krånglig en mer komlicerad process där varken socker eller vätska är tillgängligt i början. Det öppnar ju för en oerhörd artrikedom bland ölen. Det är ju tveksamt av en ölskribent att förminska öl till en dryck som bara innehåller alkohol beska och sötma. Om hon nu bara druckit ljus lager kunde man ju fårstå hennes perspektiv men nu hade hon ju faktiskt smakat mörk öl också smile så då borde hon ju veta annat.

Ska man jämföra ett fint vitt vin med en fin Saison så vinner ölet alla ggr. Både till mat och bara som det är rätt uppåner. Har de komponenter ett vin har plus ganska många till.

Men hennes poäng är väll ändå att det är enklare att hitta rätt öl till rätt måltid. Hur hon gör det enbart med parametrarna "alkohol, beska och lite sötma" skulle vara kul att läsa mer om.

Hoppas hon med detta skapar ett större intresse för ölet som måltidsdryck.

Tycker det är förringande att säga öl enbart handlar om sötma, beska och alkohol.

peps skrev:

Vem skall läsa dessa artiklar i DN, undrar man ju. Hon sågar ju "entusiasterna", eftersom de "vill förvandla öl till något djupt komplicerat", och det "irriterar" skribenten i fråga.

Huvudet på spiken!
Vilken målgrupp riktar sig skribenten till?
"entusiasterna" kommer inte att få någon glädje av artiklarna
"storstarkfolket" bryr sig inte

Möjligen kan skribenten få en och annan lite nyfiken person att prova något nytt (annorlunda än ljus lager) öl, men risken är att skribenten inte klarar av att "sälja in" det eftersom skribenten själv har en förutfattat mening.

Framförallt när det gäller mat så kan man hitta så många fantastiska kombinationer.
Bland det godaste jag vet är en Stock Ale tillsammans med stark lagrad ost.
Jag saknar verkligen Suffolk Stock Ale som fanns på bolaget ett tag men som nu är borta.

Jag ringde DN och de sa att det var tryckfelsnisse som har varit framme.

Rubriken skulle inte vara
"Jag läste på innan jag började att dricka"
utan
"Jag rökte på innan jag började skriva"

Jag berättade även att jag ibland dricker ljust vin med fruktsoda när all annan sprit är slut och att jag tycker att det mörka vinet är beskare om än med en viss sötma.
Gissa vem som fick jobbet som vinskribent?

Lasser8 skrev:

Jag ringde DN och de sa att det var tryckfelsnisse som har varit framme.

Rubriken skulle inte vara
"Jag läste på innan jag började att dricka"
utan
"Jag rökte på innan jag började skriva"

Jag berättade även att jag ibland dricker ljust vin med fruktsoda när all annan sprit är slut och att jag tycker att det mörka vinet är beskare om än med en viss sötma.
Gissa vem som fick jobbet som vinskribent?

Hahaha. big_smile

nils-alf skrev:

Tycker det är förringande att säga öl enbart handlar om sötma, beska och alkohol.

Efter att ha suttit och dömt öl inför SM en hel helg känns det snarare som en riktig pungspark. Man undrar ju om människan ens smakat på öl?

15 Senast ändrad av megen (2012-05-15 21:15:04)

peps skrev:
nils-alf skrev:

Efter att ha suttit och dömt öl inför SM en hel helg känns det snarare som en riktig pungspark. Man undrar ju om människan ens smakat på öl?

Vilken klass dömde du i då? Kanske inte får säga

megen skrev:

Vilken klass dömde du i då? Kanske inte får säga

Hehe, det får jag nog. Ljus lager och suröl. Men resultaten kan jag förstås inte säga någonting om.

17 Senast ändrad av megen (2012-05-15 22:04:58)

Kul. Jag skulle vilja se de som smakade mitt rävgift jag skickade in. Hade bara mitt monsteröl kvar som smakar multivitamin, ska bli kul att höra omdömmet om den... Jag vet väldigt OT men det finns väl inte så mycket mer att säga om ölskribenten så nu blev det en allmän dyngsnackartråd.

Hon lyckas i en och samma artikel både skryta om sin pålästhet och kokettera med sin okunnighet. I och för sig är väl inget annat att vänta av någon som säger sig ha lärt sig om öl på en sommelierutbildning. Nästa vecka är det väl en trädgårdskribent som gått en jägmästarkurs.

Allt om Mat:s ölskribent (som jag för övrigt tycker är fenomenal) gör en nyanserad och positiv tolkning av artikeln. Tills dess att Sanna Blomquist själv fått bevisa sig så väljer jag att tolka det på samma sätt.

http://blogg.alltommat.se/olmedmera/201 … -artikeln/

Det där var rolig läsning. Han kämpar verkligen för att hitta någonting att försvara med hedern i behåll (följ länkarna!). Jag undrar varför. För övrigt så finns det redan en artikel publicerad av skribenten i fråga.

i sin första artikel på DN, http://www.dn.se/mat-dryck/ol/en-stor-stark-tack
så "slår hon ett slag för flaskölen" haha!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Här är en artikel till av skribenten: http://www.gourmet.se/pdf/boostabira.pdf. Inte så intressant ur ett ölperspektiv, men maten ser för all del väldigt god ut... Duvel till råbiff, det låter som att det kan funka.

Jag tycker förstås också det är trevligt att DN tar upp en ölskribent igen. De hade något bra på gång för ett par år sen när de startade "ölskolan" men det gick fort utför och lades ner redan efter ett par, tre artiklar. Jag tror skribentens kompetens spelar mindre roll, i slutändan är det tidningen som bestämmer vilken sorts artiklar den vill ta in.

Det jag inte förstår är varför ölskribenterna alltid hamnar i värsta sortens kvällstidningsjournalistik? De har ju en alldeles utmärkt vinskribent i Bengt Kronstam som förmår skriva både initierat och entusiasmerande samtidigt som det inte blir tillkrånglat eller högtravande. Men när det är öl så ska det alltid handla om uteserveringar och panelprovningar där hälften av ölen sågas för att den inte passar till glasmästarsill vid julbordet.

Det säger något om DN som dagstidning. Förr hade de djuplodande artiklar med gripande fotoreportage i söndagsdelen. Nu är det mode och kändisintervjuer istället. Öljournalistiken hör uppenbarligen till den senare kvalitetskategorin.

Det är däremot positivt att Sanna Blomquist är intresserad av kombinationen av öl och mat. Hoppas hon får spinna vidare på det. Det borde vara en guldgruva där man kunde skriva hur mycket populära och intressanta artiklar som helst, med trevliga recept och illustrationer. Öl har trots allt mycket större smakvariation än vin och går att kombinera på långt fler sätt med mat, om man vågar ta ut svängarna lite.