Jag tycker förstås också det är trevligt att DN tar upp en ölskribent igen. De hade något bra på gång för ett par år sen när de startade "ölskolan" men det gick fort utför och lades ner redan efter ett par, tre artiklar. Jag tror skribentens kompetens spelar mindre roll, i slutändan är det tidningen som bestämmer vilken sorts artiklar den vill ta in.
Det jag inte förstår är varför ölskribenterna alltid hamnar i värsta sortens kvällstidningsjournalistik? De har ju en alldeles utmärkt vinskribent i Bengt Kronstam som förmår skriva både initierat och entusiasmerande samtidigt som det inte blir tillkrånglat eller högtravande. Men när det är öl så ska det alltid handla om uteserveringar och panelprovningar där hälften av ölen sågas för att den inte passar till glasmästarsill vid julbordet.
Det säger något om DN som dagstidning. Förr hade de djuplodande artiklar med gripande fotoreportage i söndagsdelen. Nu är det mode och kändisintervjuer istället. Öljournalistiken hör uppenbarligen till den senare kvalitetskategorin.
Det är däremot positivt att Sanna Blomquist är intresserad av kombinationen av öl och mat. Hoppas hon får spinna vidare på det. Det borde vara en guldgruva där man kunde skriva hur mycket populära och intressanta artiklar som helst, med trevliga recept och illustrationer. Öl har trots allt mycket större smakvariation än vin och går att kombinera på långt fler sätt med mat, om man vågar ta ut svängarna lite.