ingen kolsyra?

jag blir så besviken! jag har gjort en del öler nu.... provat både sats, del och helmäskning.... alltid är det något.....
jag provade att göra en imperial stout efter ett recept jag hittade på internet.... allting gick fint.... nu har den stått en vecka på sekundärjäsning och när jag öppnade en för att prova så är det ingen kolsyra....
den jäste bra på primären.... vad kan ha hänt? är grymt besviken.... kan man rädd den på något sätt?

Im so HoppI

Sv: ingen kolsyra?

Får inte ihop det. Ölen har stått på sekundärjäsning en vecka och samtidigt öppnar du en flaska?
Sekundärjäsning görs inte på flaska. Har du kolsyrejäst på flaska med tillsatt socker?

3 Senast ändrad av megen (2012-05-13 20:30:26)

Det kan vara problem att få starkare öler att flaskjäsa kolsyran. Ibland krävs det att lite extra jäst tillsätts i samband med flasktappningen. Men tycker att du ska vänta några veckor till innan du dömmer ut den. Ibland tar det tid.

benghan skrev:

Får inte ihop det. Ölen har stått på sekundärjäsning en vecka och samtidigt öppnar du en flaska?
Sekundärjäsning görs inte på flaska. Har du kolsyrejäst på flaska med tillsatt socker?

okej.... har jag alltid gjort fel med andra ord? jag trodde efter en film på youtube att sekunderjäsning gjordes på flaskan????
vad är då sekundärjäsning? och hur/varför gör man det?

Im so HoppI

megen skrev:

Det kan vara problem att få starkare öler att flaskjäsa kolsyran. Ibland krävs det att lite extra jäst tillsätts i samband med flasktappningen. Men tycker att du ska vänta några veckor till innan du dömmer ut den. Ibland tar det tid.

har flaskor med patentkork... kan man kanske öppna dom och fylla på med jäst nu? eller tycker du bara att jag ska vänta?

Im so HoppI

Ok, du har i teknisk mening inte gjort någon sekundärjäsning, utan flaskat dem direkt från primären. Det är helt ok, sekundärjäsning behövs oftast inte, själv gör jag det numera endast vid torrhumling (eller om det råkar vara fullt i faten och jag behöver jästen).

När det gäller kolsyran så är det som megen säger, starka öl tar lång tid på sig att utveckla kolsyra och mogna. Låt dem stå och prova dem igen om en månad.

Think globally. Drink locally.