Skojja till en modern lager

Tänkte brygga mig en modern lager som jag alltid gör denna tid på året. Den här ggn blir den humlad med lite av det jag har kvar hemma bl.a styrian goldings 30 min giva. Och em flameout med colmbus och chinook, eventuellt en torrhumling med samma, men jag vet inte blir lite väl mycket ipa över det när man gör så. Men däremot tänkte jag skojja till det lite genom kryddning. Drack för ett bra tag sen en Broklyn sommer ale (tror jag) som faktiskt smakade citron...
So I guess that citronskal eller olja från det måste haft en del i processen. Så min tanke är att kasta i lite rivet citron eller limeskal, både och eller en mix av citron, lime och grape eller pomelo i slutet av koket 3-5 min.

Bra eller anus?
Vad tror ni?

Sv: Skojja till en modern lager

Jag kryddar min saison med 1 citron (zest) koriander och rätt mycket ingefära. Blir skitgott. Men se till att backa upp med mycket kryddighet från himlen annars blir detbflr tunt tror jag. Jag skulle föreslå något kryddigare humle än bara barr och grape, gärna nobelt.

Ja jag jag hersbrucker kvar hemma. Kanske ska köra med lite sånt också.

Ett säkrare kort är ju annars att extrahera ut smakerna i sprit och droppa i ölen med pipett. Det tycker jag ger avsevärt renare smakar, speciellt från citrusfrukter. Lägg citronskalet i lite vodka i en vecka, så har du en fin citronessens.

Vissa hävdar att det är att fuska. Jag hävdar att allt som är gott är godare än det som inte är lika gott.

Ett tips är att få till lite sötma på något sätt i ölen för att samspela med citronsyrligheten.Tex med karamellmalt, lite högre mäsktemp eller en jäst som ger maltig profil. Att använda Pale Ale malt till viss del istället för pilsner ger också en bra grundsötma. Utan sötman kan den nog bli lite för lätt och syrlig och tappar lite karaktär.

Weinkeller skrev:

Ett tips är att få till lite sötma på något sätt i ölen för att samspela med citronsyrligheten.Tex med karamellmalt, lite högre mäsktemp eller en jäst som ger maltig profil. Att använda Pale Ale malt till viss del istället för pilsner ger också en bra grundsötma. Utan sötman kan den nog bli lite för lätt och syrlig och tappar lite karaktär.

Yes det hade jag redan planerat. Jag vet precis hur jag vill ha den på det planet.

Humlesorten Citra smakar verkligen 100% citron.
Min gissning är att Broklyn sommer ale har Citra i sig snarare än citronskal.

Humlesorten Citra smakar verkligen 100% citron

Smaker är ju väldigt subjektiva förstås, men jag gissar att det är fler som skulle säga att Citra smakar väldigt mycket mango. I senaste avsnittet av Jamil Show där de testar Kern River Citra Dipa uttrycker de smaken som "mango juice"

http://bistron.tumblr.com/

Nja citra har jag använt ett antal ggr. Vad jag kommer ihåg så var ölet väldigt ljust och väldigt svagt humlat, men med en frisk ohumlig citrontuch. Jag ska inte klona den, blev bara inspirerad av att använda citrusskal.

JAG tycker det smakar citron.

Kenneth skrev:

JAG tycker det smakar citron.

smile