Kylstrumpa till cornelius

Såg att det fanns isoleringsstrumpa till corneliusfaten. Hmm jag skulle vilja ha kylstrumpor ist, strumpor med elektrisk kylning, skitlätt att bygga om lite i köket och sen ha ölkran på en bänkskiva och fat under. Går ju inte att böka in ett till kylskåp, och dessutom gömma det, plus att jag vill ha två fat minst, kylskåpen brukar vara så klumpiga att det blir mycket oanvändt utrymme i dem när man ställer in fat. Nääää smidigt ska det vara. FATKYLSTRUMPA!!!!  Eller nåt annat lätt som inte krånglar. Förslag? Jag vill ha det snyggt, det måste ju serveras med stil.

Sv: Kylstrumpa till cornelius

Min lösning är att köra med kylmaskin. Kräver inte riktigt lika mycket utrymme som ett kylskåp och då kan jag ha fat i ett skåp och kylmaskinen under vasken.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Det är ju ett sätt. Men fan det måste ju gå att komma på nån enkel smidig kylanordning direkt på faten. Man får bygga ett vattenkylningssytem för corneliusfat, eller nåt sånt.

Med vattenkylning skulle väl en värmeväxlare vara ett effektivt alternativ, går ju även att använda till annat.
En annan idé kanske kan vara att bygga om en elektrisk kylbox på något vis.
Jag vet inte exakt hur något av detta skulle fungera, bara spånar.

Min idé hemma var från början att sätta ett kylskåp i källaren eftersom jag har köket precis ovanför. Hittade då ett ölkylningsaggregat på blocket för en tusing och gav upp alla andra idéer.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Jo jag har funderat på plattvärmeväxlare, men jag vill helst ha hela faten kylda då det känns stabilare och ölet håller bättre, speciellt under de varma sommarmånaderna.

Är du händig kanske du kan bygga en kyl med exakt de mått du behöver. Titta på youtube och hur peltierelement används. Funderade tidigare att göra så för partyfat.

Ja det vore ju alltid något. Får jag lite hjälp av någon händig vän så vore nog det det bästa. Men då krävs det ett ganska regält peltierelement, och stora kylflänsar va? Har ju kopplat in lite mindre doningar till en processor en gång i tiden. Ska kika lite på youtube och se om jag blir visare.

Så stora kylflänsar är dyrt. Har letat som en idiot men inte hittat nåt bra. Kör på vattenkylning. Jag kan ta lite bilder på mitt projekt när jag kommer hem. Har 4 st 136W peltiers till mitt. Men det är vid 15 volt och jag ska köra på 12 volt. Tror dom då ligger på 90 eller 100W. Men ändå totalt 400W som ska kylas bort ju.
Värmeelement till volvo 740 bör fixa detta och 2 st 120mm fläktar.

Fick inte ha fler kylskåp inomhus, och har ingen serveringskyl, så då måste man bygga en möbel.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

9 Senast ändrad av megen (2012-05-13 13:28:03)

Fint! Det får du gärna göra. Corneliusfaten är ganska stora internationellt, konstigt att det inte verkar finnas några anpassade smidiga kylsystem till dem. Det är inte alla som tycker det är kul att hålla på meka med gamla kylskåp och andra konstigheter. Har iof sett kegarators som säljs i staterna, men ser ju ut som hemmabyggen de med.

Anledningen är nog priset. Det kostar för mycket i tillverkning. Marknaden troligtvis för liten då man måste upp i storskala om det ska kunna löna sig. Funderade själv på att bygga flera samtidigt, men kan aldrig få betalt för jobbet. Och bara bedriva välgörenhet är inget kul. Min fru värderar min fritid högre....

Tänkte jag skulle få plats med 2 cornelius alt. ett corny och 2 partyfat, eller 4 partyfat.
Kommer styra med en PID. Kommer att ha en andra PID som överhettningsskydd på på termoelementen. Insidan på ryggen ska vara en 4mm aluminiumplåt som heatsink. Allt isoleras med frigolit och playwood som stomme.
Mycket enkelt och stax under 900:- inkl. kromat tower med 2 kranar.

Fast vet inte om det kommer funka........

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nu snackar vi! Skulle du lyckas är jag mycket intresserad av att kopiera ditt bygge. Jag funderade på att klä på någon faner eller måla med sandblandad färg för att få mer acceptanspoäng. För tillfället har jag en zapfprofi som duger.