Sv: Desinfektion

CalleT skrev:
peps skrev:
megen skrev:

Klart bäst och antagligen milövänligast

Mja, något som inte transporterats över halva jorden hade ju varit trevligt...

..och isopropanol är ju precis som etanol snabbt biologiskt nedbrytbart till vatten och koldioxid direkt i reningsverket och är helt fosfatfritt till skillnad från de fosforsyrabaserade medlen...

/CalleT

Mängderna divätefostfatjoner vi talar om för en hembryggare bör väl dock vara i sammanhanget försumbara?

megen skrev:

Men helsicke! Finns väl inget bättre än starsan eller saniclean. Klart bäst och antagligen milövänligast

Frågan kvarstår: Vad ÄR det för fel på StarSan och Saniclean? Vad finns det för argument för att inte använda det? (eh, om vi bortser från miljö då)

Men det är väl inget fel på dem? Lättanvända och effektiva. Men håll med om att det är knasigt att skicka en så lågteknologisk och utspädd produkt så långt? Borde inte svensk kemiindustri kunna matcha?

Think globally. Drink locally.

Ok det måhända men nånting som är mycket giftigt skulle jag inte vilja spola mina fatgrejer med. Ja det dunstar och hela baletten, men ändå så skulle det kännas lite osäkert. Håller mig till saker som verkligen inte behöver efterspordas med vatten.
Star san bidrar till Övergödning, eller?

bjolu340 skrev:
CalleT skrev:
peps skrev:

Mja, något som inte transporterats över halva jorden hade ju varit trevligt...

..och isopropanol är ju precis som etanol snabbt biologiskt nedbrytbart till vatten och koldioxid direkt i reningsverket och är helt fosfatfritt till skillnad från de fosforsyrabaserade medlen...

/CalleT

Mängderna divätefostfatjoner vi talar om för en hembryggare bör väl dock vara i sammanhanget försumbara?

Självklart. jag ville bara spetsa till det lite när debatten började dra fram ordet "miljövänligt" wink

/CalleT

megen skrev:

Ok det måhända men nånting som är mycket giftigt skulle jag inte vilja spola mina fatgrejer med. Ja det dunstar och hela baletten, men ändå så skulle det kännas lite osäkert. Håller mig till saker som verkligen inte behöver efterspordas med vatten.

Du har såklart rätt i att man inte bör använda isopropanol och andra hälsovådliga blandningar för "spolning" av större system (slangar, kärl m.m.) utan eftersköljning (isopropanol ÄR trots allt rätt giftigt). Men nu gällde det väl mest en liten dusch på fatkopplingar när man kopplar-i-och-ur så då är det ju inga mängder att tala om, och det dunstar snabbt bort från ytan (till skillnad från t.ex. inne i en slang). Jag tror nog det är helt okej i detta fall.

/CalleT

peps skrev:

Men det är väl inget fel på dem? Lättanvända och effektiva. Men håll med om att det är knasigt att skicka en så lågteknologisk och utspädd produkt så långt? Borde inte svensk kemiindustri kunna matcha?

Ja det verkar finnas en del misstänkta kemister här. Så det är väl bara att sätta igång!