Desinfektion

Hej, jag är på jakt efter något vettigt medel för desinfektion av fatkopplingar och dylikt. Helst något som man inte behöver skölja bort. Jag antar att läkarsprit eller dylikt är det bästa men det är ju inte så lätt att få tag i.

Så vad använder ni för medel? Jag har tillgång till dax ytdesinfektion 70 men det vet jag inget om så det vågar jag ej spreja på.

Däremot så har jag hittat denna produkt: http://www.farmos.se/images/pdf/produk_eta_700.pdf

Vad tror ni om den?


/Hans den frågvise

Sv: Desinfektion

Sånt som inte går att ta bort och desinficera i t.ex. kokande vatten eller jodofor sprejar jag med 3% väteperoxid. Det gäller t.ex. kranarna på jäskärlen innan jag tappar om. Jag har alltid en sprejflaska med väteperoxidlösning stående. Det är en stor sprejflaska från Jula som man kan pumpa upp trycket i. Även bra för att trycka väteperoxidlösning genom fatkopplingarna.

Hur är det med denaturerad alkohol, kan inte det ge bismaker även i mycket små mängder?

Sv: Desinfektion

Vart köper du det? Jag hittade denna sida som tycks glorifiera sin produkt något i hästväg http://careoflena.se/shop/information-v … p-369.html

De hävdar att apotekets variant innehåller gifter. Kan det stämma? När man googlar på väteperoxid så hamnar man enbart på sidor om odling av hallucinogena svampar och sprängämnen. Tycks ju vara en riktigt dunderprodukt. Hehe.

Tack för tipset. Är det fler som använder detta?

Jadu, ingen aning om det kan ge bismak. Lite det man är rädd för.

/Hans

Sv: Desinfektion

Beroende på exakt vad det är du vill åstadkomma så finns det ett par alternativ.
Om det handlar om att rengöra ölkopplingar och ledningar så är den enda lösningen två olika lösningar.
Dvs. en kombination av en basisk och en sur produkt.

Handlar det endast om att döda basselusker så skulle jag använda jodofor

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Desinfektion

Ja det har du rätt i. Det jag vill är dels rengöra slangar och hela kylmaskinen men det brukar jag använda kaustiksoda till. Men det kanske finns bättre sätt?

Men nu var frågan snarare att jag vill ha något i en sprayflaska som man kan spreja dels på fatet samt öl/gas-kopplingen när man tar bort dem från fatet respektive ska sätta på dem. Som man sedan inte behöver spola bort med vatten.

Jag har nämligen en öl som jag är lite småsugen att ställa upp med på julölsträffen och när den nu har stått och matats med kolsyra så slog det mig att jag kanske har tryckt in någon otrevlighet med själva kopplingen. Detta vore ju ytterst tråkigt. Jag har iofs klarat ett antal öl utan att rengöra mer än med diskmedel och vatten då och då.


/Hans

Sv: Desinfektion

Jag kör med koncentrerad teknisk väteperoxid från färgaffärn som jag späder till 3%.

Sv: Desinfektion

Aningen otydligt skrivet av mig ser jag. Jag menar självfallet att jag vill blanda det i en blomsprayflaska(heter det så) och sedan spray det på kopplingen.

Fresta, hur starkt är det från början? Är det livsmedelklassat?

/Hans

Sv: Desinfektion

Jag har kört med vanligt 40 % brännvin till kopplingar och jag har inte haft några problem med infektioner. 40 % är väl egentligen i svagaste laget men det har funkat för mej.

9 Senast ändrad av thobbe (2009-11-15 21:52:08)

Sv: Desinfektion

Jag kollade vad vi använder på jobbet till ölfatskopplingar och öltankskopplingar. Ett alkohol baserat desinfektionsmedel som inte behöver eftersköljas, det heter Divodes FG VT29. Googlade på det och fick upp denna sida där man kan köpa det och till ganska bra pris (jämfört med vanligt brännvin)  http://www.quill.se/rengoring/diverse-r … tionsmedel

Sv: Desinfektion

Den som ändå hade ölfat på jobbet! Jag får nöja mig med fläktrum och undercentraler.

Tack för tipset! Jag ska beställa en flaska och prova.

/Hans

11 Senast ändrad av thobbe (2009-11-15 19:35:33)

Sv: Desinfektion

Såg nu att dom bara säljer till företag sad

Sv: Desinfektion

Vi brukar handla pennor och dylikt av dem på jobbet så det är nog inget problem att få hem några sådana flaskor.

/Hans

Sv: Desinfektion

Jag kollade just på flaskan, det är 35% väteperoxid. Jag skrev fel tidigare, jag späder 1:20 med vatten till knappt 2% brukslösning. Se bara till att hälla väteperoxiden i vatten och inte tvärtom för säkerhets skull.

Sv: Desinfektion

Jag har börjat använda isopropanol som jag köpt på Kjell & Co. Den är 99,5 %-ig och det kanske är möjligt att också späda den med vatten. Jag har sett preparat för ytdesinfektion som bara innehåller 45 % isopropanol.

Jag testade med att spruta på en yta och lät det dunsta. Jag fuktade sedan och smakade - ingen som helst bismak. Preparat som innehåller etanol kan vara denaturerade med Bitrex  - färg- och luktlöst men smakar mycket beskt!

Sv: Desinfektion

Nu har jag beställt tvåflaskor Divodes FG VT29. Jag ska göra som du har gjort med din isopropanol.

Verkar vettigt.

Känns skönt att reda ut lite i desinfektionshimmeln.

/Hans den belåtne

16 Senast ändrad av krunchie (2009-11-23 17:25:20)

Sv: Desinfektion

Går det inte med vanlig jodofor? Jag desinficerar småsaker med IPA (inte india pale ale, utan isopropylalkohol smile) när jag inte orkar dosera upp en massa jodofor. Funkar prima. Kom på att jag hade en flaska som jag använde till att rengöra min rullbandsspelares tonhuvuden förut och nu använder jag den hela tiden till bryggningen, dustar på ett par sekunder och lämnar inte ett spår. Jodofor måste man ju låta rinna av och låta torka å grejjer...
Kan va lite opraktiskt att desinficera jäskarl o dyl med IPA dock...

IPA finns på ELFA och andra liknande elektronikbutiker. Finns också på apoteket

Sv: Desinfektion

Finns det nån innehållsförteckning på isopropanolflaskorna från Kjell&Co? Skulle vara intressant att veta vad de där 0.5% som inte är isopropanol består av. Är det vatten?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Desinfektion

Men helsicke! Finns väl inget bättre än starsan eller saniclean. Klart bäst och antagligen milövänligast

Sv: Desinfektion

megen skrev:

Men helsicke! Finns väl inget bättre än starsan eller saniclean. Klart bäst och antagligen milövänligast

Det är möjligt. Men det var inte det jag frågade efter.. smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Desinfektion

megen skrev:

Klart bäst och antagligen milövänligast

Mja, något som inte transporterats över halva jorden hade ju varit trevligt...

Think globally. Drink locally.

Sv: Desinfektion

Beror på vad jag vill desinficera.

Mig själv, ytor och fasta kopplingar/ventiler/kranar:  Etanol 70% (mer eller mindre än 70% ger sämre effekt) används även för flambering innan överföring och hantering av prov.

Kopplingar, kranar och ventiler: fosforsyra med några tillsatser. Fosforsyra är nyttigt för rostfritt stål då det har passiverande verkan.  Jag låter alltid kopplingar, kranar, ventiler och annat löst av rostfritt samt slangar ligga i ett bad av fosforsyra och vatten tills det ska användas. Spar tid och håller utrustningen i fint skick.

Sv: Desinfektion

peps skrev:
megen skrev:

Klart bäst och antagligen milövänligast

Mja, något som inte transporterats över halva jorden hade ju varit trevligt...

Iof sant men man får passa sig för att beställa amerikansk humle om man ska tänka så, lite högre förbrukningsfaktor på det än Star san.

Sv: Desinfektion

Jag har använt "Tapp/Spray-Des" från ett företag som heter Ecowest i en sprutflaska (pris i SM i  hembryggning - sponsrades väl av företaget). Det består av 70% propanol och resten vatten. När den tog slut köpte jag isopropanol på Kjell & Co och blandade själv till samma proportion. Denna propanol inehåller sannolikt bara lite vatten därutöver. Den ska ju kunna användas för rengöring och inte lämna biprodukter efter sig. Etanol är ju svårt att få tag på och är dessutom oftast denaturerad, ska alltså smaka illa vilket inte kanske är lämpligt i ölsammanhang. Denatureringsmedlet kan ofta vara ett löst fast ämne som blir kvar när alkoholen och vattnet dunstat. Propanolen behöver inte vara denaturerad, kanske inte riktigt lika effektiv som etanol men tillräckligt.

Sv: Desinfektion

Gutbucket skrev:

Beror på vad jag vill desinficera.

Mig själv, ytor och fasta kopplingar/ventiler/kranar:  Etanol 70% (mer eller mindre än 70% ger sämre effekt) används även för flambering innan överföring och hantering av prov.

Kopplingar, kranar och ventiler: fosforsyra med några tillsatser. Fosforsyra är nyttigt för rostfritt stål då det har passiverande verkan.  Jag låter alltid kopplingar, kranar, ventiler och annat löst av rostfritt samt slangar ligga i ett bad av fosforsyra och vatten tills det ska användas. Spar tid och håller utrustningen i fint skick.

Star San är ju fosforsyra med några tillsatser.

Sv: Desinfektion

peps skrev:
megen skrev:

Klart bäst och antagligen milövänligast

Mja, något som inte transporterats över halva jorden hade ju varit trevligt...

..och isopropanol är ju precis som etanol snabbt biologiskt nedbrytbart till vatten och koldioxid direkt i reningsverket och är helt fosfatfritt till skillnad från de fosforsyrabaserade medlen...

/CalleT