Mexican lager WLP940 och diacetyl

En allmän fråga ang. mexijästen.
Jag flaskade en lager (pilsner och lite carahell) jäst med den igår ca 1046-1010, primärjäsningen var över efter 1 vecka, 11 grader, höjde sedan tempen till 14,5 grader i 1 vecka, kraschades och tappades igår. Stod på jästen hela tiden pga lathet. Igår smakade den jättebra men har en ganska tydlig diacetyld. Jag kanske var lite snål på tempen vid diacetylrasten men har ni upplevt den som väldigt smörig? Den ska ju få stå på flaska länge så jag tror inte att det blir ett problem men täntke ändå höra vad ni andra upplevt.

Sv: Mexican lager WLP940 och diacetyl

Jo en vecka i 14 grader är nog lite i minsta laget. 3 veckor skulle jag nog rekommendera. Har själv en som hade ectremt mycket diacetyl, så jag fick skaka fatet på nytt och ställa det i rumstemp. Men efter en vecka så blev den helt ren. Jag var åxå för snål med tiden på diacetylrasten där. Typ en vecka...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag hoppas bara att jästen är nog pigg att ta hand om all diacetyl. En liten hint kan jag gilla men inte i just den här ölen som annars är för ren i smakerna och inte backar upp diacetylen med lite karamell vilket kan vara lite trevligt. Men jag har skördat jästen och ska brygga igen i veckan så då får jag ta i lite bättre, kanske mäta noga så att jag ser när FG börjar närma sig coh då ta ut den i lite högre temp, typ 17 grader ett par dagar. Annars var det ju en trevligt jäst måste jag säga. Snabb och ren (i andra avseenden).

Jag har använt jästen 4 ggr, sist körde jag 10 dagar vid 10 rader följt av 3 dagar vid 20 grader.Sedan kallagring, stående på jästen vid 2 grader i fyra veckor. Blev kanon.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer