Tart?

Undrar om någon har ett bra svenskt ord för engelskans TART. Återkommer allt som oftast och jag vet verkligen vad som menas med ordet men kan inte hitta ett bra svenskt ord. Besk är inte rätt. Strävt känns lite för strävt. Strävt och torrt tillsammans kanske. Trävt?

Sv: Tart?

Jag har jämt tolkat det som "syrlig" mer eller mindre.

3 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-05-02 18:05:56)

http://en.wiktionary.org/wiki/tart

En tvär sur smak. Används om vin som har hög eller väldigt hög syra. Så jag skulle nog säga "surt".

Men jag tolkar in lite mer i det. Rönnbär känns som en bra beskrivning av "tart". Surt och torrt och obehagligt beskt. Men det är bara den känsla jag får. Svenskt ord för det. Ja, surt är det bästa jag kommer på.

Syrligt är kan ju vara gott, men "tart" smakar väl inte gott?

kärv

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ja, det var bra.

Kärv är precis vad jag skulle kalla det.

Kärv var nog det närmaste i min sinnevärld. Jag tänker på rött vin som har mycket tanniner, närmsta liknelsen bag kommer på när jag associerar till tart.

Jag har alltid tolkat det som en lite skarp syrlig smak, men absolut inte kärv. Ungefär som ett vin med bra syra men inte tanninkärvt. Sötsur sås är både söt och "tart". Ordet används rätt ofta av Roger Protz för att beskriva engelska ale och ingen av dem jag provat har varit direkt kärva, däremot lite syrliga ibland.

Ja se där vad olika det kan vara. Skarp syrlig smak... Inte tanninkärvhet. Jag har hela tiden känt tanniner. Eller åt hållet det smakar när man stoppar fngret i en jästkaka och smakar. Den är förvisso lite syrlig skarp och kanske inte riktigt tanninrik. Det står ju ang. en del jäststammar att de ger den där smaken eller känslan som är tart , det är därför jag undrar.

Den absolut vanligaste användningen av "tart" är för (kraftigt) "syrligt", men kan i enstaka fall även inkludera "kärv" (som väl enligt de flesta ligger mer åt "sträv/besk/bitter" och inte behöver inkludera någon syra alls).
I fallet öl så är det nog uteslutande i betydelsen "syrlig".

/CalleT

Har testat ett par slattar av det som blir kvar i spannen, bottensatsen för att vara tydlig, rätt säkert att det är jästen som ger den här riktigt kärva syrligheten, ett rejält sting är väl en adekvat beskrivning. Smärtsamt beskt kan det också vara. Ölet kan dock hämta sej rejält om det får nog med tid att klarna och rundas av en aning...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag trodde nog mest på kärv, som i ungt grumligt humle tannint öl.

Annars är det väl vanligt med gmmal slampig äcklig kärring som översättning?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

He he, jo just det, Tart betyder ju Puta också, das shtemmmerr

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag tänker inte heller kärv utan en torr, syrlig upplevelse. Som att bita i en surkart (omoget äpple).