Nils Oscar India Ale

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här på forumet, jag har ännu inte kommit in på ölbryggandets ädla konst (sysslar dock med mjöd och vinbryggning) men tänkte försöka mig på lite öl inom en snar framtid. Ni får alltså ursäkta om en del av mina frågor måhända är rena självklarheter för erfarna bryggare. Alla har vi varit nybörjare någon gång.

För ett par veckor sen inmundigade jag en flaska Nils Oscar India Ale på en fest, och fann att ölet på det hela taget var mycket välsmakande. Frågan är om det på ett enkelt vis skulle gå att brygga ett öl som åtminstone liknar detta? Följande information har jag om ölet ifråga:

http://www.nilsoscar.se/_upload/se/produktbilder/Indian-Ale.jpg
Pilsnermalt, Münchermalt och Karamellmalt i kombination med den amerikanska humlesorten Amarillo ger en kraftig humlebeska.
Härlig färg och arom som har drag av tropiska frukter.

Artikelnr: 1464-03
Alkoholhalt: 5,3 Vol%
Stamvörtstyrka: 13,1 Plato

Direkt länk till systemets sida om ölet: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ … kStrangar=

Om vi tänker oss att vi utgår från Humlegårdens recept Inca India Pale Ale (nedan), vad bör jag förändra för att få ölet att till smaken mer likna Nils Oscar India Ale?

Maltextrakt
    4,0 kg ljust torkat maltextrakt
Specialmalt
    0,25 kg crystal malt
Bitterhumle
    70 g Perle kottar 8,1% alfasyra
    (eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
Smakhumle
    -
Aromhumle
    40 g Perle kottar
Jäst
    1028 London Ale

Tacksam för svar!

Sv: Nils Oscar India Ale

3,5 kilo ljust torkat maltextrakt i 25 liter ger rätt styrka. Kommer inte riktigt ihåg hur mörk Nils Oscars öl är men jag skulle ha i en 100 gram melanoid malt och en 200 gram crystal malt. Melanoid kan används som ersättning till Münchermalt har jag för mig. Tror man kan klara sig undan utan att mäska om det är mindre mängder det handlar om.

Amarillo rätt igenom. Vågar inte utala mig om hur mycket beska man ska sikta på.

Men en 40 gram i både smak och arom skulle inte vara fel. (15 respektive 1 min kvar i koket som jag brukar köra).

Vad jag minns är ölen ganska torr och stram med inte alltför mycket estrar. Valet av jäst här påverkars mycket av i vilken temperatur du kan jäsa det. "Rätt" jäst kan mycket väl ge fel smak om man inte kan hålla rätt temperatur för den.

Kan se om jag har någon kvar hemma att smaka på och återkomma med mer gissningar på ett recept. Det är väl mest jästen och beskan jag är osäker på.

Men skall jag alltså använda 3,5 kg ljust torkat maltextrakt, PLUS 100 gram krossad melanoid malt och 200 gram krossad crystal malt (som får koka med i vörten och silas bort genom en saftsil eller liknande när man häller över det hela till primärjäsningskärlet?

4 Senast ändrad av JohanD (2006-03-21 14:32:40)

Fingon skrev:

Men skall jag alltså använda 3,5 kg ljust torkat maltextrakt, PLUS 100 gram krossad melanoid malt och 200 gram krossad crystal malt (som får koka med i vörten och silas bort genom en saftsil eller liknande när man häller över det hela till primärjäsningskärlet?

Gör "te" på den krossade malten i 65 gradigt vatten (5-6 liter), låt dra i 25-30 minuter (te påse gör du genom att hälla den krossade malten i en ren nylonstrumpa, knyt ihop och "mosha" runt så all malt blir blöt!). Tillsätt sedan detta te till det vatten som du kokar upp och tillsätter maltextraktet i.

Läs mer på How To Brew: http://www.howtobrew.com/section2/index.html och speciellt http://www.howtobrew.com/section2/chapter13.html

Jo, hittade hela How To Brew-boken strax efter, o fattade det hela rätt kvickt smile
Dock skriver du och han olika saker, men jag antar att det är fullständigt skitsamma.

Han anser att man skall mäta upp den mängd vatten man skall ha till ölet i grytan, värma till ca 65 grader och lägga i malten, låta denna dra i 30 minuter, varefter man tar upp malten och slänger i maltextraktet. Antar att det blir lättare att hålla koll på exakt hur mycket vatten man brygger på, exakt vilken OG vätskan ligger på efter man haft i det första maltet osv.

Aja, det verkar smart iaf smile

Jepps, jag gjorde lite annorlunda när jag bryggde extrakt, men jag är övertygad att resultatet blir samma... Bortsett från temperaturer och renlighet så gör nog de flesta bryggare på lite olika sätt wink

Hmm.. Kom att tänka på en sak.

Om jag nu använder 25 liter vatten, 3,5 kg ljust maltextrakt och "té" på 100 gram krossad melanoid malt och 200 gram krossad crystal malt; vilken OG kommer jag få?

Och följdfrågan: Ungefär hur hög procentsats av denna kommer att jäsa ut, IE vad blir mitt FG? Och blir mitt FG alltid densamma om jag har en viss mängd av vissa sorters malt och låter det hela stå och jäsa i en temperatur av ca 20 grader?
Man vill ju inte låta det hela jäsa ut fullkomligt (som man ju förvisso gör med vin..), eftersom jag antar att det kommer göra ölen lite blaskig, eller är jag fel ute?

Öljäst kan inte jäsa ut alla sockerarter som finns i vörten.
I ett helmaltsöl så stannar FG på c:a 20-25% av det ursprungliga OG.
Nu förutsätter jag "vanliga" öl och att man inte häller i en massa socker, ris, majs, eller annan råfrukt.

9 Senast ändrad av Fingon (2006-03-22 23:38:33)

Det förklarar en hel del, tackar smile

Men fortfarande, kan jag på något vis räkna ut vilken OG jag kommer få om jag nu använder 25 liter vatten, 3,5 kg ljust maltextrakt och "té" på 100 gram krossad melanoid malt och 200 gram krossad crystal malt?

Man kan räkna på olika sätt, i olika enheter, och olika noggrant.  Här en enkel formel.

1) Jag brukar först räkna ut hur mycket extrakt (E) jag får, dvs i kg.

I ditt fall kanske grovt räknat E = 3.5 kg + (0.1+0.2)*50% = 3.65 kg

Det man gör med malten är att uppskatta hur mycket extrakt man får ut.

2) Uppskatta vörtstyrkan i V liter vört (mätt vid 20C)

OE = E/(0.998V*(1+0.4*E/V)) = 0.138 (dvs 13.8 % eller 13.8 Plato)

3) Uppskatta OG vid 20C utifrån OE [vikt %] vid 20C.

OG = 0,0658695*OE^3 + 0,1266528*OE^2 + 0,3868533*OE + 1,0000090
      = 1.056

En enklare variant är

OG = 0,1527409*OE^2 + 0,3839013*OE + 1,0000953

Eller enklast, och också minst noggran...

OG = 0,424*OE+ 0,998

Det går inte att kalibrera in en sån enkel formel över hela vörstyrkeområdet eftersom sambandet ej är helt linjärt.

Vissa föredrar att räkna med öchele istället.

/Fredrik

Jag räknade på *slutvolym* (inte tillsatt vattenvolym) 25 liter (vid 20C) ovan. Glömde säga det.

/Fredrik