Sv: funderar på att bygga en HLT

Stiligt dompan!
Det gick ju snabbt med flygfrakt! smile

cwahlin: Här är en bild på min gryta plus lite annat (min lilla plattvärmeväxlare och styrbox), på höger sida ser du utsidan av elementet.
Det är ett gängat plaströr typ. Själva sladdarna är inkapslade i nått gummihölje.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bryggverket2.jpg

Tog inget kort på utsidan och nu är tyvärr kastrullen undanstuvad. På utsidan sitter iallafall en rejält mutter i rostfritt samt en ytterligare låsanordning av denna i form av ett svarvat rör i någon form av hårdplast. Kan intyga att det är rejäla grejer. Dom lämnar 3 års garanti på denna pryl vilket väl borgar för att det är bra kvalité. Tyvärr är det nog svårt att använda garantin i praktiken eftersom frakten nästan är dyrare än produkten.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Blir sugen på att uppgradera men jag borde kanske bli klar med resten av systemet först (pump och ordentligare kastruller).

/Calle W

Jag blev lite intresserad av det där elementet dompan m.fl. visar. Men länken till dom som säljer det är nere. Finns det på andra ställen? Vad heter produkten? Har shoppen bytt adress?

30 Senast ändrad av Dompan (2012-12-18 22:40:56)

Dom verkar ha slutat sälja det där elementet jag köpte. Jag kollade lite forum Down Under och det fanns många klagomål på elementet. Mitt har "peppar peppar" funkat bra hitills, men anslutningskabeln blir så varm att jag är rädd att den ska smälta. Den är fastgjuten så det verkar inte gå att byta.

Om det är till någon hjälp så är elementet märkt www.kegking.com

Förresten, hur hittar man en optimal placering av tempgivaren i sin kastrull?   Man vill gärna ha givaren så nära botten av grytan som möjligt för att den inte ska vara ivägen för kylspiralen, men samtidigt vill man inte ha den i närheten av värmeelementet eller spisplatta för den delen... eller också har man den nära värmeelementet ändå och kalibrerar systemet därefter...

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!