Hålla ölprovning

Hej!

Jag har tagit på mig att hålla en ölprovning på en svensexa om några veckor. Önskar lite synpunkter på mitt upplägg:

Disposition:

1. Introduktion - ölets histora i korthet
2. Hur brygger man öl? Ingredienser och bryggprocessen
3. Provning - tänker mig 5 st öl där utseende, doft och smak bedöms:

Öl 1: Amerikansk ris-lager (Budweiser)
  Öl 2: Tjeckisk pilsner (Bernard el. dylik)
  Öl 3: Pale Ale av något slag.. helst inte Sierra, den är uttjatad. Kanske nåt från St. Eriks eller kanske en Bedarö även om den inte är en typisk pale ale
  Öl 4: IPA el. DIPA (Tänker mig Dragets Kanal om jag får tag på den eller kanske Torpedo)
  Öl 5: Rökporter (Nils Oscar)

4. Summering av intrycken av de olika ölen. Kora en favorit.

En sak som slog mig är hur mycket man skall räkna med per glas?  10cl?

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Hålla ölprovning

Vad är tanken med ölprovningen, att man ska få prova lite olika ölstilar eller ska man jämföra dem med varandra? 1an och 2an är ju jämförabara och 3an och 4an med men då blir 5an helt ensam.

Ska du köra en "prova lite olika stilar" hade jag nog ändrat om lite så att du har:
1. lager amerikansk eller tjeckisk.
2. Humledriven öl PA, IPA, DIPA
3. Porter/stout

Sen hade jag lagt till:
4. veteöl
5. något belgiskt eller surt.

sen hade jag inte kört dom i den ordningen jag skriver smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Som öl 3 kan du väl ta Fullers IPA som representant för ölstilens ursprung, och sedan Torpedo som representant för den amerikanska nytolkningen. Den senaste Dragets Kanal jag drack (så sent som förra söndagen på puben) var inte humlig alls, helt olik den jag drack för något år sedan.

Om du vill täcka in ölets historia räcker det nog inte med 5 öl är jag rädd, så bättre att fokusera på några kontraster precis som du gör med öl 1 vs öl 2 och öl 3 vs öl 4. Rökportern är ju en kul illustration av hur svensk bondeöl kunde ha smakat på den gamla tiden och behöver kanske inte paras med någonting annat.

10cl borde vara alldeles utmärkt, se gärna till att ha ett bra gäng av alla sorter så folk kan få påfyllning efteråt av sina favoritsorter.

Think globally. Drink locally.

Har hållit flera ölprovningar för icke-ölnördar och fokuserat på att folk ska få upp ögonen för de olika "ingredienserna" i öl - malt, jäst och humle. Jag har lagt upp det enligt följande:

1. En stor stark (som öl "brukar smaka")
2. Något rejält maltigt (gärna en skotsk ale om du kan få tag på det, annars typ en brittisk bitter)
3. Något rejält humligt (amerikansk ipa)
4. Något rejält "jästigt" (belgare t.ex.)
5. En mörk monsteröl (typ imperial stout, för att ge en bild av hur det KAN smaka)
6. En stor stark (som öl inte borde smaka)

Tips på öltyper som kan få folk att få upp ögonen är skotska öl (det maltiga, söta med liten beska verkar falla många i smaken), saison (funkar bra för vittvinsdrickarna) och schwarzbier (ett mörkt, lätt öl har väldigt många gillat oväntat mycket). Kan också rekommendera att folk får blindprova en Guinness - jag gillar att motbevisa den här grejen med att "det smakar ju som en hel måltid". Över huvud taget ska det blindprovas, eftersom folk är så otroligt fördomsfulla om hur det "ska" smaka.

Om det istället är så att publiken är mer av ölnördar så tycker jag du ska fördjupa dig i en liten del, till exempel lageröl eller välhumlade öl.

Jag skall också hålla en ölprovning på jobbet så jag följer den här tråden med intresse. Provningen är inte förrän efter sommaren så jag har inte kommit så långt i mina planer ännu men tanken är att börja ungefär som Dompan

1. Introduktion - ölets histora i korthet
2. Råvaror som ingår, hur man gör malt m.m.
3. Hur man brygger man öl,
4. Provning.......  Och här har jag inte bestämt ännu vad det blir

Kul med alla svar!! smile

Sällskapet är mestadels lagerdrickare skulle jag tro (sannolikheten torde vara ~95% baserat på försäljningsiffror). Min tanke initialt bara att plocka en äcklig blaskig ris-lager och sedan bygga på med högkvalitativ öl av olika stilar med stegrande smakrikedom. Tyvärr kommer det inte finnas så många glas att man kan jämföra alla öl sida vid sida.. utan det blir en sekventiell provning.

Rökportern kommer att vara en outsider.. men jag tycker att det är ett kul inslag.

Efter era synpunkter har jag gjort följande justering:

1. Amerikansk ris-lager (Budweiser)
2. Tjeckisk Pilsner (Bernard)
3. Belgisk... ??
4. Ursprungs-IPA (Fuller)
5. Modern USA-IPA (Torpedo)
6. Porter (Rökporter Nils Oscar)

Apropå 3:an så vore det trevligt med en Belgisk Veteöl. Helst skulle jag vilja ha St Bernardus Witbier, men den finns bara i kolli om 24 flaskor på systemet. DOH!!   Hoegaarden känns lite mainstream..

Dompan

7 Senast ändrad av brandemannen (2012-04-25 09:50:12)

Nu svär jag väl i kyrkan men jag skulle ta bort bud som representant för äcklig blaskig rislager. Faktum är att jag tycker den är rätt välgjord och ren. Ok, den smakar inte mycket men det är en annan sak. Miller står betydligt lägre i kurs hos mig.

Belgiskt: Saison Dupont?

brandemannen skrev:

Nu svär jag väl i kyrkan men jag skulle ta bort bud som representant för äcklig blaskig rislager. Faktum är att jag tycker den är rätt välgjord och ren.

Men det är justare att ta ett välgjort exempel. Annars får man väl i renhårighetens namn ta en riktigt usel tjeck också...

Think globally. Drink locally.

Hmm, ja, Saison Dupont skulle kunna vara något. Funderar även på Wisby Weisse och Störtebeker Bernstein Weizen.

Har du rätt i pepsen. Tänkte inte på det.  Att ta bra grejer från varje kategori man testar är väl rätta melodin. Sen är det väl som du säger, smaken är som röven... Och är det inte en raketvetenskaplig prövning där man sitter och ska analysera felsmaker på detaljnivå så spelar det kanske en underordnad roll.

Provning blev lyckad. Lite svårt för deltagarna att fokusera då det inte varit enbart festis i glasen tidigare under dagen. Sedan visade det sig att flera av deltagarna hade åkt på flera ölresor till tjeckien, belgien och tyskland så de var mycket mer initierade än vad jag räknat med. Kul! Besvikelsen ölmässsigt var nog Nils Oscar Rökporter.. tyckte att det kunde har varit betydligt mer rökighet i denna.. men men.. sånt är livet!