curacao

Någon som vet någon svensk  shop där det går att få tag på orange peel bitter? tänkte göra en saison dupont clone.

MVH Tobias

Good people brew good beer

Sv: curacao

ICA eller Konsum. 'Bitter Orange' är  pomerans på svenska. Torkade hela pomeransskal finns bland kryddorna i närmsta matbutik.

Citygross har iallafall bestämt för där köpte jag för någon vecka sedan.

Ah det var så enkelt. Jag började googla o fick massa info om speciella apelsiner och gud vet vad. Tack för hjälpen.

Good people brew good beer

En viktig faktabit är att Dupont (likt många belgiska bryggerier) faktiskt inte kryddar sin saison (men de flesta amerikaner gör det) så man kan ju börja med att undra var klon-receptet kommer ifrån, och hur "Klonat" det egentligen är wink

Pommerans är en typ av bitter-orange, men det finns flera, och den "Curacao" jag köpt från belgien (Brouwland) är definitvt annorlunda. Den är ljust grön och extremt aromatisk, doftar helt enkelt "curacao" för den som är bevandrad i likör-träsket.
Frågan är väl vad som är avses i receptet då fått tag i. Om det verkligen är curacao du skall ha så är inte pommerans exakt samma sak, men det kanske inte är så blodigt allvar här. Det blir som många märkt bra öl (witbier t.ex.) med pommerans också. Eller så skippar man som sagt (på goda grunder i Dupont fallet) kryddorna helt. Malt, humle, jäst och vatten räcker långt (med rätt jäst i detta fall).

/CalleT

Om man har tur så kan man ibland få tag på färska pommeransfrukter, men det är bara en kort säsong och inte så många affärer som tar in dem.
Den kallas ibland också för bitterapelsin.
Om man lyckas få tag i det så är det viktigt att bara använda yttersta skalet till exempel genom att riva det med rivjärn eller skala det tunna yttersta lagret.

Använd bara hela torkade pomeransskal, inte mald torkad pomerans, den lämnar ett väldigt beskt bidrag

7 Senast ändrad av Anders H (2012-04-24 20:06:17)

Det stämmer nog att curacao är en annan sort.
Pomerans brukar bara finnas i handeln januari - februari. Jag brukar alltid köpa och göra en årsförbrukning pomeransmarmelad. I år testade jag att torka egna skal, och de doftar väldigt mycket mer och trevligt pomeransigt än de köpta.
Det där med att bara ta det yttersta vet jag inte om det är helt nödvändigt? De man köper har en hel del av det vita kvar. Jag har däremot lakat ur skalen i vatten några gånger.
Men jag har inte hunnit brygga med dem än, så jag ska inte säga för mycket.