Eget snus

Hallojs!

    Tänkte att jag skulle tala om hur man gör eget snus till en bråkdel av priset i butik. Om man som jag har den ytterligt överbeskattade ovanan att snusa kan göra sitt eget snus ganska lätt faktiskt.
 
Jag använder min termostat som jag köpt här på humle för att hålla tempen rätt, allstå är värme källan en vanlig lågenergilampa på 7 W, en mkt liten lampa med tjockt plasthölje ist för glas, den funkar perfekt till ändamålet.

   Köp en snusats, den består av tobakspulver, NaCl vanligt bordsalt, Natriumkarbonat och en skvätt propylenglykol. Enligt receptet skall den stå och svettas i ugnen i 90 C i ett dygn, jag kör med fördel 60 C en knapp vecka, lampan med termostatsensor lägger jag i en byrålåda som jag isolerat med en fleecefilt, i med snsorn till termostaten isolera ett lager till, jeg har en fleecetröja på toppen sen en kudde på toppen, även en kudde under lådan, det funkar väldigt bra det blir inte så hög värme att det tar fyr, håll torrt bara. Som sagt i med snusmassan bestående av tobakspulver och saltlag, finns recept i satsen, man kan hålla ner mängden salt lite, det går bra att korrigera lite senare, efter 5-6 dygn har den svettats och dragit åt sig all fukt, se till packa den ordentligt och dra på locket förstås, efter att ha, med hjälp av en elvisp, blandat i saltlagen. så blandar du i natriumkarbonaten, återigen ta lite mindre än receptet säger ( åtminstone enligt det recept som följde med mitt paket. Droppa i propylenglykolet under omrörning, packa in i värmelådan och vänta ett dygn till, nu är det klart! avsmaka med mer salt och eller mer karbonat om du tycker att verkar behövas, ha en dosa Ettan vid sidan och jämför... skulle den vara för fuktig så ställ in en liten skål med torrt ris och kör ett dygn till, riset drar då åt sig av fukten... eller fukta mer om det skulle vara så.

  Smaksätt gärna snuset med vad du känner förr, jag har använt rökaromessensen som följde med cigarettkitet och jag köpte i samma veva, jag har tänkt lösa upp lite salmiak i lite vatten och droppa i, men det har jag inte testat ännu, annars köp en flaska rökig whisky, en flaska Pernod eller varför inte droppa i lite Imperial Stout? sam sagt testa dig fram...

  Min senaste sats landade på 1800 gram till en kostnad av lite arbete, tålamod och 200 kr, det innebär en besparing på 2000 spänn, det blir en del malt det!



Har du ingen termostat så köp en, det är det värt dessutom vill du ju redan ha en till din ölbryggning, eller hur?

  Lycka till och fråga gärna om du undrar över nåt.


  Jabba the hut!

p.s
Nu ska jag försöka gör en Näverdosa, jag får återkomma ang det, hehe.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

2 Senast ändrad av scaryeyes (2012-04-23 13:32:37)

Sv: Eget snus

Bergamotte är kanon! Men om man är van vid ettan så ska man kanske ta det lungt med smaksättningen. Själv kör jag portionssatser. bara hälla på vatten, blandat med tillsatsen och ev smaktillsats. Låta det ligga i nåt dygn och sen klart. Och 300 spänn för 22 dosor portion är helt ok.
Starkt är det åxå. Som general minst. I ren protest och av princip, så är jag hellre utan och lider än att köpa en dosa i affären om jag glömt mitt eget!

Öl som smaktillskott i snus funkar absolut INTE! Blir en unken smak som att det har blitt gammalt och man får känslan av att något växer i snuset.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-25 14:00:26)

Sv: Eget snus

Härligt! Öl går bort alltså? bra att du säger till!

( det går ju bra att testa med små mängder om man har ideér, glömde förtydliga det. )

( äh, jag testade iaf med en skvätt Guinness, live and learn )

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Eget snus

Efter en del undersökningar kom jag underfund med att den trevligaste kryddan i egengjort snus är absint. En lätt anis-touch. Möjligen också ett par droppar Bergamotte.

Har fn skörden från 2010 på tork - satte tobaksplantor på hela södersidan av ladugården. Kan notera att det INTE är värt jobbet att göra egen tobak - fast kul.

Sv: Eget snus

För några år sen var jag lite sugen på att odla tobaksplantor och göra egen piptobak, men det blev ölbryggning ist. Och tur var väl det. smile

6 Senast ändrad av Flasktömmaren (2012-04-25 14:02:10)

Sv: Eget snus

Homer Simpson odlade väl en kombination av tobak och tomater? Tomacco kallade han det har jag för mej, hehe...

Absint ska kollas upp! finns det på Apoteket Rödnäsan? ja, det jag ju kolla själv förresten...

Den här borde ju funka;

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D … query%252c

  Prestigen beställd! fan det blir man väl vimsig på?, haha

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Eget snus

Vad rekomenderar ni för tobakssatser då?
Jag snusar inte själv, men jag har köpt ett gäng cuthoflådor till min far som verkar tycka den var helt ok.
Såg att PGW hade lite olika fabrikat och det böjar bli dags att fylla på hans kyl igen.

Sv: Eget snus

Cuthof funkar fint tycker jag. Säljs på Gottegrisen vid gamla Peugeot. Absinthen från Systemet kan jag inte säga något om, brukar alltid köpa mina flaskor på Malaga flygplats (€11) - vi har kontor i Gibraltar.. smile

Sv: Eget snus

Blev ju lite sugen som snusare. Men ett pris på 18kr dosan för portionspaketet (lilla) var lite väl för att jag ska försöka. Lössnus är ju mums och mycket billigare men det kan jag inte ta på jobbet.
Kollade mer på PGW och frågan jag ställer mig är: Hur står är marknaden för
E-cigaretter? En elektrisk cigg som är helt nikotinfri?! Vad ska man med den till?

Sv: Eget snus

brandemannen skrev:

Blev ju lite sugen som snusare. Men ett pris på 18kr dosan för portionspaketet (lilla) var lite väl för att jag ska försöka. Lössnus är ju mums och mycket billigare men det kan jag inte ta på jobbet.
Kollade mer på PGW och frågan jag ställer mig är: Hur står är marknaden för
E-cigaretter? En elektrisk cigg som är helt nikotinfri?! Vad ska man med den till?

Ja det kan man ju fråga sej!? jag köpte en sån men det smakade kemisk rök typ salami.. och blöt kartong, klart hade vart nikotin i hade man ju kanske nöjt sej, men dyrt o ingen Nico? nej, tack.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Eget snus

Jag röker inte men skulle jag göra det skulle jag nog föredra nikotin . Gissar att nikotinmarknaden är ungefär 1000 000 ggr så stor. Det är klart ett par PPM av den kanske man kan nypa åt sig.

Sv: Eget snus

Men snuset är ju ännu värre i beroendet, bättre för hälsan dock iom att lungorna får vara ifred. trots det har skatten på snus ökat med, var det 250 % sen 2006? snacka om kassako.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

13 Senast ändrad av nils-alf (2012-04-24 08:26:09)

Sv: Eget snus

Jag använder ekens grova men byter ut natrium karbonatet mot riktig potaska, och använder bara en påse propylenglykol. Men så mycet som två och en tredjedels flaska Cuthofs smaksatser, en hel rökarom, en hel enbär och en tredjedels bergamotte. Jag använder så lite special stärkelse det bara går då det blir kladdigt på sommarn när man har dosan i fickan och det är varmt.

Jag gör alltid en dubbel sats så mitt recept är baserat på det. Jag kör i bänkugn på 90 grader i 24+12 timmar. Jag är så jävla nöjd med det här snuset nu.

Sv: Eget snus

nils-alf skrev:

Jag använder ekens grova men byter ut natrium karbonatet mot riktig potaska, och använder bara en påse propylenglykol. Men så mycet som två och en tredjedels flaska Cuthofs smaksatser, en hel rökarom, en hel enbär och en tredjedels bergamotte. Jag använder så lite special stärkelse det bara går då det blir kladdigt på sommarn när man har dosan i fickan och det är varmt.

Jag gör alltid en dubbel sats så mitt recept är baserat på det. Jag kör i bänkugn på 90 grader i 24+12 timmar. Jag är så jävla nöjd med det här snuset nu.

ja, min blev kanske lite blöt... men ska korrigera nästa eller torka ut den lite, tänkte krydda med lite zest ev.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Eget snus

Det är rätt schysst att krydda med tinkturer. Jag hade ner en massa enris och enbär i en burk brännvin. Det vart riktigt gott att ha i snuset. Jag tror fan att jag har den kvar nånstans. Måste leta reda på den.

Sv: Eget snus

bjolu340 skrev:

Säljs på Gottegrisen vid gamla Peugeot.

Nu har jag äntligen lokaliserat butiken och där stod snutsatserna på hög! 350:- för 1kg var rätt ok ändå.
Tack för tipset!

17 Senast ändrad av bjolu340 (2012-05-27 18:56:54)

Sv: Eget snus

Vi kanske skulle tipsa honom om att börja sälja pilsnermalt också! Det blir ju alltid så dyrt när man sitter och webb-beställer, även om man bara behöver fem kg malt så slinker det ju ned grejor för tusingen..

Ta det försiktigt med glycerolet och betänk att smaken behöver mogna en vecka eller två i kylskåp. Dosorna som ska frysas behöver inte kylmognas.

Jag brukar tom ersätta en del av glycerolet med lite matolja för att undvika tvålsmaken som kommer om man tar för mycket. Förresten gäller samma med saltet. Jag brukar inte ha i full dos. Enklare att kompensera uppåt än nedåt.

Edit: äh, jag såg att du redan var gammal i gemet.

18 Senast ändrad av svensson.lu (2012-05-27 20:29:24)

Sv: Eget snus

Ingen fara, det är alltid trevligt att höra andras erfarenheter.
Just i det här fallet har jag noll erfarenhet iom att jag inte själv snusar utan bara ska handla för min fars räkning.
Den processen får han hålla på med själv. Jag håller mig till ölet smile

bjolu340 skrev:

Vi kanske skulle tipsa honom om att börja sälja pilsnermalt också! Det blir ju alltid så dyrt när man sitter och webb-beställer, även om man bara behöver fem kg malt så slinker det ju ned grejor för tusingen..

Ja det är som ikea. Värmeljus & servetter = 1000 spänn wink