Sv: Bryggdag
The Noble Mexican. Pilsnermalt, lite melanoid och lite carahell. Alla ädla humlesorter som finns i 3 givor, IBU ca 40. OG 1044, lite lågt men ok. Jäser med Mexican lager i 11 grader.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 16 17 18 19 20 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
The Noble Mexican. Pilsnermalt, lite melanoid och lite carahell. Alla ädla humlesorter som finns i 3 givor, IBU ca 40. OG 1044, lite lågt men ok. Jäser med Mexican lager i 11 grader.
Idag har vi ett tjockt skumtäcke under grytlocket, helt grönt av all humle, ser ut som mossa, det har inte ens brytits upp ännu, ska se om jag kan få in en bild på det hela under dagen, luktar sjukt gott verkligen... inte så mycket gran som jag hade trott av chinooken men mycket citrus.. mmmm ska se om jag får till en bild om en stund... ser fint ut.
Jäser du i kastrullen med humle och allt kvar?
Flasktömmaren skrev:Idag har vi ett tjockt skumtäcke under grytlocket, helt grönt av all humle, ser ut som mossa, det har inte ens brytits upp ännu, ska se om jag kan få in en bild på det hela under dagen, luktar sjukt gott verkligen... inte så mycket gran som jag hade trott av chinooken men mycket citrus.. mmmm ska se om jag får till en bild om en stund... ser fint ut.
Jäser du i kastrullen med humle och allt kvar?
Det stämmer, ska se om jag skickar in en till bild senare ikväll eller imorgon.
Idag har jag lyft på locket igen, luktar fortfarande super.
Locket av humle och jäst ligger fortf obrutet, frågan är om det kommer spricka upp?, det går ändå fint skulle jag tro.
Igår höjdes termostaten på elementet 4-5 C, så nu ligger rumstemp på 23-24 C så sänkte liiite ,hoppas på 22 C, och så får det troligtvis stå fram till onsdag tror jag, var ju lite högt OG så kanske ett par/tre dar till, det ska bara precis ha slutat jäsa när det tappas om är tanken.
Luktar fint och friskt.
Idag är det klonförsök på Ska Modus Hoperani. 90 minutershumlen åkte nyss i.
Ingen rolig Bryggdag. Humlefiltret lossna 2 gånger. Stopp i plattvärmeväxlarn å blod i vörten. Sen vart det slasken för 40 liter vört. Bryggdag igen nästa helg.
Ingen rolig Bryggdag. Humlefiltret lossna 2 gånger. Stopp i plattvärmeväxlarn å blod i vörten. Sen vart det slasken för 40 liter vört. Bryggdag igen nästa helg.
Gick lite bättre för oss idag då! Blev en ipa med en stor del ris.. Dock fick vi lite lågt O.G vilket var lite trist ( typ 1042). Det lär ha berott på risets utbyte men kanske även lakningsprocessen även om vi gjorde vårt bästa ![]()
Nej du skulle tävlat med ölet i Sm ist. Vampires Ale ![]()
Bryggdag idag! Ska brygga till en svensexa som är 18 dagar bort. Maris Otter, Vetemalt, lite pilsnermalt och crystal. Chinook och cascade. Pitchar en seriös magnetomrörd förkultur med Californian Ale för att få en snabb jäsning.
Nej du skulle tävlat med ölet i Sm ist. Vampires Ale
Haha. Kanske det? Proteiner till jästen. Man ska ju bju på sig själv.
megen skrev:Nej du skulle tävlat med ölet i Sm ist. Vampires Ale
Haha. Kanske det? Proteiner till jästen. Man ska ju bju på sig själv.
Gött dä!
Min ympade bock blev helt otroligt bra, torrhumlade en vecka med 2g/liter NZ Cascade. Påminner väldigt mycket om någonting från det bojkottade bryggeriet med de väldigt goda ölen... Frun gillar den lika mycket som jag, så det har varit otrolig snurr på det fatet sedan jag tog det online för två veckor sedan. I morgon brygger jag den igen, så jag inte behöver stå utan när fatet väl är tomt.
ok, nu lyfte jag på locket igen, har inte rört det alls sen senaste bilden, ÄNDÅ luktar det nu ganska tydligt av acetaldehyd bakom humlen, hmmmm kan det ordna sig med lagring? blir det pannkaka av det hela nu? Kanske bara en kort fas ändå.... öppen jäsning ska ju fungera enligt teorin om kolsyrans tyngd gentemot luft?
Vänliga Hälsningar Bekymrad.
Acetaldehyden är ett naturlig mellansteg när jästen omvandlar socker till alkohol, så all jäsande öl kommer med nödvändighet lukta mer eller mindre av acetaldehyd under jäsningen. Av bilderna och vad du beskriver ser det ju ut som att din öl är mer skyddat mot just infektioner än någon annan hembrygd någonsin. Icke desto mindre finns det ju infektioner som ger acetaldehyd, men det skall du nog inte bekymra dig om i det här läget. Låt den bara jäsa färdigt orörd så skall du se att lukten försvinner.
Bryggdag igen. Köpte en labbtermometer och gjorde en 5liter biab för att starta en yorkshire square från förra året och för att se över mitt utjäsningsproblem. Det var termometern. Jag tyckte jag hade testat den och att den funkade bra men jag är otålig, den är seg och jag har haft en jävligt ojämn temp i mäsken fast jag har rört som en jävla dåre. Men nu gick det bra.
Så nu gör vi ett försök i full skala. En rätt standard Special bitter förutom blandningen av Viking och belgisk pale ale. Gött!
Acetaldehyden är ett naturlig mellansteg när jästen omvandlar socker till alkohol, så all jäsande öl kommer med nödvändighet lukta mer eller mindre av acetaldehyd under jäsningen. Av bilderna och vad du beskriver ser det ju ut som att din öl är mer skyddat mot just infektioner än någon annan hembrygd någonsin. Icke desto mindre finns det ju infektioner som ger acetaldehyd, men det skall du nog inte bekymra dig om i det här läget. Låt den bara jäsa färdigt orörd så skall du se att lukten försvinner.
Awrighty then! jäsningen är nu mycket nedväxlad, tempen landade på 22 C, precis som jag hoppades... kan jag höja ett par tre grader för att hjälpa till med det sista?
Luktade i vart fall riktigt bra om jag bortser från de gröna äpplena, och då är min näsa i det närmaste överkänslig mot just dessa toner.
Tack för intresset!
kan jag höja ett par tre grader för att hjälpa till med det sista?
Har du möjlighet att höja är det förstås aldrig fel.
ok , jag höjer helt enkelt termostaten på ett element i samma rum, en aning bara, sen ska jag sniffa lite extra närmaste dygnen via en glipa i locket, så fort äpplena drar sig tillbaka åker den på ett 9 litersfat...
på toppen av 100 g Citra, möjligen en skvätt gelatin också, ser fram mot det. vill inte att jäsningen skall vara helt över då, pga ev. syreattack via omtapp/ humlepelletsen....
har tänkt på att skaffa ett stetoskop för att lyssna på grytan!, overkill? njaee kan inte vara fel!
Igår vägdes malten och bryggutrustningen plockades upp från förrådet. Vaknade strax efter sju och startade vattenkokaren direkt så nu är det en kopp kaffe i väntan att stega upp från proteinrasten.
Det blir en blandning av pilsnermalt och pale ale malt som skall jäsa med Mauribrew lager497.
Rauchweizen! Om 5 min börjar dekoktionsmäskningen. Lyckades tappa termometern i golvet, den höll men det kom bubblor ner i den rödfärgade spriten, tur att man har en backuptermometer ![]()
Tema Rauchbier. Jag bryggde en rauchbier i fredags. Idag bryggdes det en Saison. Flyt nu.
En tjeck bryggdes i Solna idag. Dubbel dekoktion och lång koktid gör att det blev en lång dag. Prövar FWH för första gången.
Igår så blev det en lager med lite carared och lite citra, bryggd till kompet av fågelsång, dvs årets första utebryggning.
Salle
Nu har jag smakat den lede grytan, tror inte den är alltför infekterad inga äpplen längre heller, kanske liiite då... men TOTALT grumsig och täcket har sjunkit ner i djupet men hur gör jag nu?? några råd? SG 1020, så ca 7,9%... skulle behöva "droppa" lite kolsyra över det hela men sen skita i looken?? Det ligger Citra i fatet och väntar...
Skakad men störd.
Edit; Nu är det fatat iaf, har tippat fatet för att jästen, jag hoppas det funkar som jag tänkt, ska flaska via sytråd när det ser fint ut, gelatin eller fiskblåsa hoppar jag nog nu.
Sidor Tillbaka 1 … 16 17 18 19 20 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag