Tunt amerikanskt veteöl?

Så jag bryggde för några veckor sedan en delmäskad sats.

Efter kokning 15l,

1.1 kg omältat vete (förklistrades i 10 min)
1.1 kg pale ale malt

50 grader i 20 min
65 grader i.. Kanske en kvart. Råkade stegra temperaturen alldeles för högt så jag avbröt väl rasten alldeles för tidigt. Gav effektivitet på föga imponerande 44%. Hade inget friskt malt att späda med så jag kokade lite maltextrakt för att få upp OG till 1047.

Humling:

Cascade 10g vid 60 min
Cascade 15g vid 20 min
Cascade 15g vid 5 min (teoretiskt IBU ca 20-21)

Slutade bubbla efter 5 dagar, fick stå ytterligare 12 på primären. Igår när jag skulle kallkrascha snodde jag en slatt för att mäta FG (nyfiken) och noterar 1015. Kändes lite högt. Dessutom - var ölet lätt kolsyrat? Det måste väl innebära att jäsningen inte är färdig? Men det har inte kommit en bubbla på 10 dagar?

Dessutom smakade ölet väldigt vattnigt. Det saknade kropp kanske man säger (?). Vattnigheten blir väl inte bättre av att det får stå?

Sv: Tunt amerikanskt veteöl?

Jag tycker det är omöjligt att säga något om kroppen på ett öl innan det har fått kolsyra.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Intressant... Jag får plocka ut lite och köra i sodastreamern när jag flaskar. Det borde väl fungera för övrigt?

Passa dig för att kolsyra öl med sodastreamer en kompis upptäckte hur mycket man kan skvätta ner i en järnhandel när sodastreamarna var rätt nya .....

Salle

Taget - tack! smile