1 Senast ändrad av Sebastian Berg (2012-04-17 16:16:12)

Frågor ang. Mörk Kandisirap 59254

Har några frågor ang. denna produkt.

Finns det något srm-värde för den?
Hur mycket socker innehåller den?
Är det av denna typ: http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_candy eller den typ som Randy Mosher beskriver som en karamelliserad sockerlag?
Någon som har någon erfarenhet de vill dela med sig när det kommer till användandet av denna produkt?

Anledningen till att jag ställer alla dessa frågor är att jag tänker brygga en mörk belgisk ale (dööh!).
Receptet nedan är så långt jag har kommit än så länge. Har gjort några ändringar från receptet i originalposten.

Style: Belgian Dark Strong Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 26.00 l
Post Boil Volume: 21.83 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l   
Bottling Volume: 19.00 l
Estimated OG: 1.070 SG
Estimated Color: 25.6 SRM
Estimated IBU: 24.8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 79.6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
3.00 kg               Pilsner (2 Row) Bel (2.0 SRM)            Grain         1        53.4 %       
1.00 kg               Munich Malt (9.0 SRM)                    Grain         2        17.8 %       
0.30 kg               Special B Malt (180.0 SRM)               Grain         3        5.3 %         
0.50 kg               Light Dry Extract (8.0 SRM)              Dry Extract   4        8.9 %         
0.50 kg               Sugar, Table (Sucrose) (1.0 SRM)         Sugar         5        8.9 %         
0.32 kg               Candi Sugar, Dark (275.0 SRM)            Sugar         6        5.7 %         
50.00 g               Tettnang [4.50 %] - Boil 60.0 min        Hop           7        24.8 IBUs     
0.50 mg               Irish Moss (Boil 10.0 mins)              Fining        8        -             
1.0 pkg               Belgian Abbey II (Wyeast Labs #1762) [12 Yeast         9        -             

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 5.62 kg
----------------------------
Name                  Description                             Step Temperat Step Time     
Saccharification      Heat to 64.4 C over 15 min              64.4 C        75 min       
Mash Out              Heat to 76.0 C over 10 min              76.0 C        10 min

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: Frågor ang. Mörk Kandisirap 59254

Jag har inte använt den flytande, men har använt vanligt belgiskt mörkt kandisocker (också från Brewferm om jag inte missminner mig). Det är ganska mörkt. Enligt Brouwland ligger sirapen på 180-220 EBC, och det "torra" på 425 EBC.

Det känns som ett komplicerat recept, du kan utan problem förenkla det till bara pilsnermalt + special B + kandisocker. Jag har bryggt en dubbel (Westmalle-klon) med 20% kandisocker och det var ganska mitt i prick. Tettnanger är helt rätt, även om jag är osäker på om du behöver en smakgiva. Wyeast 3787 är en enkel jäst att jobba med och ger oftast ett bra resultat (den lär härstamma från Westmalle).

Think globally. Drink locally.

Sv: Frågor ang. Mörk Kandisirap 59254

Tack för svaret! Blev lite klokare iaf smile

Tänkte testa med wyeast 1762. Verkar vara rochefort-jästen vilket låter lovande då det är en favorit.
Skrotade aromaticmalten, flingade havret (var tänkt att stå för head retention), smakgivan och sänkte special b. 

Tänkte börja jäsa vid 18 grader och sedan öka till 22-23 grader under en vecka och sedan låta den jäsa ut där.
Sedan racka över för en längre kallagring, vad jag har förstått är dessa belgojäster är ganska dåliga på att falla ut.
Flaskar nog det mesta, kanske lägger 9 liter på fat. 2.9 kolsyreenheter borde räcka va?

Dags att flytta denna tråd till recept-delen? Mod. får gärna vara vänlig att hjälpa till med det. smile tack!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.