Sv: Belgian strong ale recept - tips och funderingar

mankang skrev:

Hmm, ja gjd fl frkltr m mgntra inn ja hd  rktg stv. Ingt fl p smkn i all fll. smile

Hehe.. om jag låter så där efter att jag druckit den här ölen så hoppas jag att det beror på alkoholhalten smile

Bryggningen gick bra (förutom en krossad termometer i duschen), SG på 19L var 1.060. Det har puttrat på i 2 dygn, börjar redan sakta ner .. ska läsa av SG och funderar på att tillsätta sockret redan ikväll, vet inte exakt hur man ska tänka med det men många pratar om att tillsätta sockret vid "peak activity" eller strax efter.. och peak har nog varit redan.

Med sockret kommer det ge en slutgiltig volym på 20L och ett SG på 1.078 (om jag hade tillsatt det direkt vid kok). Beersmith räknar med ett FG på 1.018 vilket låter lite för högt, hoppas och tror att jag ska få det betydligt torrare än så, vill inte ha någon sötsliskig stark historia. Jäser nu vid 18C tills det stannat av, sedan ökar jag en grad per dag upp till ca 25 där det får stanna minst en vecka. Efter det ett par veckor vid 0C. Tänkte ha tålamod med den här (för en gångs skull).

27 Senast ändrad av TheJaff (2012-04-03 09:44:57)

54h efter pitch så hade SG gått ner från 1.060 till 1.034 och det bubblar med några sekunders mellanrum. Kokade försiktigt 650g socker i 1L vatten i 5-10 min, lät svalna och tillsatte i tunnan. En timme senare så bubblade det på kontinuerligt. Fortsätter att jäsa i 18C.

4 dagar efter bryggning så har jäsningen saktat ner ordentligt (bubblar var 15-20e sekund). Börjar öka tempen 1C/dag.

Efter 6 dagar SG 1.025 (gått ner från 1.050 sedan jag tillsatte sockret för 4 dagar sedan).
Efter 9 dagar SG 1.021.

Jag har stannat temphöjningen vid 24C och det bubblar fortfarande om än ganska sällan. Med tålamod så ska jag förhoppningsvis komma ner under 1.016 som är riktmärket för belgian strong ale.

Jag tänkte konditionera ölet i primären ett par veckor, och här verkar en del göra det kylskåpskallt. Vad är tanken bakom det mot för att säg, fortsätta runt 18-20? Känns som att konditioneringen borde gå fortare då eftersom det åtminstone till viss del handlar om att jästen ska få "städa upp" lite?

För övrigt har jag tänkt att krascha ölet i ett par minusgrader ett par dagar innan flasktappning..

Ja den här jästen är en arbetshäst verkar det som.. är efter två veckor nere på 1.013, en utjästning på 83,5%, och det bubblar fortfarande.

Min Duvel Clone jäste ner från 1,069 -> 1,006 på 10 dar i 17- 18 gr
flyttade den så den står i 23 gr nu men verkar ha jäst klart och verkar va klar nog att flaskas ser det ut som ..
var dock wlp570 Belgian Golden Ale som väl e samma jäst som wyeasts.
+ bottenjästen från några Duvel så man visste vad man bryggde wink

räkna ev med ett par pinnar ner till om det nu fortfarande bubblar.

mindblow skrev:

räkna ev med ett par pinnar ner till om det nu fortfarande bubblar.

Ja, skulle tro det. När den har stabiliseras får den vara kvar en vecka till för att vara säker på att ingen diacetyl är kvar. Sedan lutar det åt att kallkrascha den ett par dagar och tappa den och efter kolsyrejäsningen låta den konditioneras på flaska. Har inte riktigt fått någon känsla för varför konditionering på jästkakan (+4v) skulle vara bättre än på flaska.

Efter 19 dygn SG 1.008 och har kanske någon pinne kvar. Just nu en attenuation på 90% och alkoholhalt på 9.2%.

Ok, nu är jag nästan rädd för den här jästen: Efter 24 dygn SG 1.005, attenuation 94%. Med flaskjäsning kommer ölen hamna på 10%, kommer nog dröja ett tag innan jag dricker den här.

Nu kör jag ett par minusgrader i 5 dygn innan flasktappning på söndag. Siktar inte på att få ett klart öl eftersom jag vill ha med lite jäst i flaskorna för kolsyrans skull, men det tar väl bort köldgrumling iaf.

36 Senast ändrad av TheJaff (2012-05-21 10:40:59)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fauno.jpg
Provsmakning.

I onsdags, efter endast 2,5 vecka på flaska kunde jag inte hålla mig längre. 25cl kunde jag väl offra om den visade sig vara odrickbar så här tidigt. Men jag blev positivt förvånad över att det var så pass god redan. Och ordentligt med kolsyra också, siktade på 3.3 i co2 och det var väldigt spritzigt i glaset. Bra skum som dock inte höll så länge.

Smakmässigt så är det såklart jästen som har huvudrollen. Efteråt kom jag på att jag inte ens hade reflekterat över ev. humlesmak/doft, trots beräknade 40 IBU.

Det kändes att den ligger på 9.7%, en varm känsla, men inte så speciellt mycket ändå (kändes dock i huvudet ganska fort).

Ny provsmakning lite längre fram då den borde vara ännu bättre, men jag kommer nog ge bort bra många flaskor till släkt och vänner. Man kan inte sätta i sig 20L av den här djävulsklonen själv hur god den än är. smile

TheJaff skrev:

Brygger snart en belgian strong ale. Har sneglat på olika Duvel-kloner. Eftersom jag kör extrakt så stöper jag lite caraplus för att få bättre skumkrona och lite "riktigare" munkänsla även om det inte är typriktigt.

Belgian Golden Strong Ale

Type: Extract
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 23,99 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min 

Ingredients

4,00 kg Bavarian Pilsener (17,0 EBC) Extract 72,73 %
1,00 kg Invert Sugar (0,0 EBC) Sugar 18,18 %
0,50 kg Caraplus 10 (8,0 EBC) Grain 9,09 %
35,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (60 min) Hops 21,2 IBU
35,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (15 min) Hops 11,2 IBU
15,00 gm Styrian Goldings [6,20 %] (3 min) Hops 1,1 IBU
0,27 gm Protafloc (Boil 15,0 min) Misc 
1 Pkgs Belgian Strong Ale (Wyeast Labs #1388) Yeast-Ale 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,078 SG
Measured Original Gravity: 1,078 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,78 % 
Actual Alcohol by Vol: 8,90 %
Bitterness: 33,5 IBU
Est Color: 19,1 EBC

Börjar jäsningen från ca 18C och ökar allt eftersom. (har läst att Duvel går ända upp till 28C på 8 dagar). Tänkte invertera och tillsätta sockret direkt i jästunnan, men när är det bäst att göra - efter x antal dagar eller när man nått ett visst SG? Beersmith uppskattar FG till 1,018 men jag ska förhoppningsvis få ner det betydligt lägre än så. Om jäsningen stannar av så provar jag att smula på lite US-05.

En dum fråga kanske, men hur gör man med karamellmalten i ett sådant här recept? Ska den mäskas vid sidan om, eller ska den kokas med vörten?

Jag stöpte den den ca 45 minuter i ca 70C (om jag minns rätt), och tillsatte sedan till koket.

Ok. Hur mycket vatten mäskade du i? Antar att man kan laka med hur mycket som helst sen, eftersom extraktet ändå ska spädas?

Man brukar inte prata om mäska/laka när det gäller extrakt + karamellmalt. Stöp malten i kanske 5L vatten per kilo malt (jag tycker det känns bra med mycket vatten), sedan kan du ju såklart doppa påsen (jag stöper i en humlepåse) i mer vatten, så länge det inte är över 70-75 grader, för att få ut alla godsaker. Slutligen så fyller du ut med extrakt och så mycket vatten du har beräknat för att få ditt OG.