N2/Co2 blandning till stout

Har två vanliga ölkranar i min lilla källarpub men funderar nu på att utöka anläggningen med en stoutkran.

Kran och regulator går ju bra att köpa över nätet från t.ex. USA men är det någon som har erfarenhet av att köpa gas från AGA, Air Liquide eller Yara Praxair? Vill friköpa en mindre flaska (5-10L) och inte binda upp mig på nåt hyresavtal. Hur små flaskor går att få tag på? Nån som vet aktuella priser?

Air Liquide har en passande blandning som heter Aligal 13 som enligt hemsidan skall gå att få på 10 liters flaska (B10). När jag hörde av mig till deras kundtjänst och frågade om pris för att friköpa en sådan flaska fick jag till svar att denna gas endast gick att få i hyrflaska och dessutom bara i 30 och 50 liters. En 30 litersflaska räcker som jag förstått det till ett femtiotal systemfat och känns ju som en livstidsförbrukning för en hembryggare...

2 Senast ändrad av svensson.lu (2012-04-14 18:19:26)

Sv: N2/Co2 blandning till stout

Air liquide har nog en mindre flaska som man kan köpa loss. I alla fall har jag sett en sådan på en tävling för något år sedan. Det kan har varit mellan 3.5 och 5kg blandad gas. I princip tror jag du kan använda ren kvävgas som drivgas bara du trycker in rätt mängd CO2 från början och kanske topppar upp med lite nån gång i bland. Jag har dock ingen egen erfarenhet.

Var och kollade in ölrummet på Fox 'n' Anchor i Karlskrona, där hade de inte någon tub för kväve utan en slags kompressor som plockade det från luften. Smidigt system - har dock inte någon aning om vad det kostar.

Vi har 5 kg tuber för kväve på jobbet, det ska vara samma till blandgas. Regulatoriska från USA kan du inte köpa, gängan skiljer, kolla Tyskland istället.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Svensson.lu: Ja det är ju en tanke. Trycka i lite kolsyra går ju att göra då och då men frågan är om inte blandgasens kolsyra är bidragande till skumbildningen när kvävet pressar ölet genom kranens restriktor. Å andra sidan finns ju kolsyra redan i själva ölet då...

Dr Karma: Ja en kvävegenerator vore ju fint men garanterat dyrt smile

ballista: Tack för upplysningen om gängan. Man vill ju gärna inte slänga ut flera hundra på nåt som sedan inte passar.

Var får man tag på en 5kg köpflaska med ren n2 och måste den såfall vara livsmedelsmärkt?

Fick f.ö. svar från Yara Praxair idag och deras Mapcon ND20 går bara att få i hyrflaskor (20 & 50 L) enligt deras kundtjänst. Söker man runt i andra trådar om ämnet på nätet framgår det ganska tydligt att det verkar ha väldigt stor betydelse vem man pratar med och om det går att köpa loss flaskor eller ej.