Pumpvikens Påsköl 2012

Definitivt min typ av öl. En maltig "strong mild ale" med maris otter, tre sorters karamellmalt och engelsk humle. Jästen får man väl anta också är engelsk.
Känner för en klon eller i alla fall något som är i närheten. Är det någon som har lite mer detaljerad info om denna eller lite tips? Är aningen ringrostig då det blivit lite dåligt med bryggandet sista åren.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Pumpvikens Påsköl 2012

Ingen hjälp att ge, men jag håller med dig. Riktigt god. Maltig och karamellig utan att för den skull bli för söt och kvalmig. Fint att bryta av med mot allt välhumlat. Den och Oppigårds var nog de två bästa påskölen från de svenska bryggerierna i år. Gillade även Mohawks Oxymoron men det är ju ingen typisk påsköl..

Skulle jag gissa så kommer man kanske någonstans i närheten med:
85% Maris Otter(TF)
5% Pale crystal(TF)
5% Crystal(TF)
5% Dark crystal(TF)
Nugget till bitter säg 30IBU
Challenger 20min 10IBU
EKG för arom 1g/l ?
Engelsk jäst med torr avslutning tex WLP007 alternativt mäska ganska lågt för en bättre utjäsning med en högflockande jäst.

Well, ta det med en nypa salt. Jag köpte bara en flaska och det var ett tag sedan jag drack den. Så tipset är bara baserat på minnesfragmenten från påsklunchen tillsammans med Nynäshamns hemsida.

Sv: Pumpvikens Påsköl 2012

Tack för hjälpen i alla fall. Funderar på om den är i närheten av "Sarah Hughes Dark Ruby Mild", som också är en stark mild ale med mycket karamellmalt och som det pratas mycket om på engelska bryggforum. Gjorde ett försök att brygga en klon på Dark Ruby för något år sedan men det blev misslyckat av någon anledning. Har aldrig provat originalet heller så det är ju bara en gissning att de båda ölen kanske är i samma härad.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte