Tjohoo då har man fått tag på brandsläckare! En fråga bara?

Har fått tag på 2st fulla Presto Co2 Brandsläckare 5-Kilos för totallt 800 kr.
Provtryckta. Nästa provtryckning ska ske 2020 & 2021.
NU undrar jag är det bara att hänga de upp och ner och köra? Hur får jag fast regulatorn är det gängat där slangen sitter eller behöver jag något mer?

Sv: Tjohoo då har man fått tag på brandsläckare! En fråga bara?

Teoretiskt sett skulle det kunna räcka med att ha tuberna upp och ner - jag vet dock ingen som försökt. Det är nog att rekommendera att ta bort stigarrören i tuberna om de inte är konverterade/ombyggda. Om icke ombyggda tuber har rätt gänga på utloppet vet jag inte - de kanske inte heller har en kran att vrida på.

Det är ju ett problem när dom redan är fyllda. Då går det ju inte så lätt att meka med dom. Kul att lägga 5 kilo snö på gatan för att man inte kan få ihop kopplingar. Men måste gå att forska i. Jo att ha dom uppochner med stigarröret kvar funkar ju. Så tänkte jag åxå göra. Men det tar ett tag ännu innan jag kommit så långt. Kör sodastream tills vidare.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

4 Senast ändrad av Runo (2012-03-29 08:45:58)

Jag läste i en annan tråd om en som bara vände på flaskan och hade den upp och ned men jag hittar den inte nu så det ska funka det jag mest undrade över var om slangen är gängad in i handtaget och gängan där passar till regulatorn eller om man måste fixa och dona för att det ska passa. nej kran har de inte utan man får ju använda handtaget. Jag tänker nog försöka använda upp gasen i flaskorna innan jag fyller de. Det känns onödigt att bara tömma den rätt ut i luften.

Nu vill jag verkligen inte utmåla mig som expert, men har jag fattat saken rätt så är det olika gängning beroende på vilken gas flaskan innehåller, så en syreregulator passar inte rakt av på en koldioxidtub etc. Men i det här fallet är det ju CO2 hela vägen, så då borde det passa. Men det finns folk på forumet med mycket bättre koll än jag, bäst att invänta svar från dem.

Think globally. Drink locally.

Hejsan!
Ämnet har bestämt varit uppe förr...precis som det mesta smile
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=36094#p36094
Messerschmitter Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Tackar, men bara så vi gör det tydligt: gängan som sitter på brandsläckaren funkar med vilken som helst CO2-regulator och vilken som helst O2-regulator? Men inte med någon som helst N2-regulator? Eller har jag missförstått något? Sorry, teoretiker med tummen mitt i handen, men nyfiken på att lära.

Think globally. Drink locally.

8 Senast ändrad av svensson.lu (2012-03-30 10:05:01)

Brandsläckaren går att koppla till vilken CO2 (ren CO2) som helst, men inte till mixgas CO2/Argon och inte till O2. N2 och N2/CO2 mixar har också en helt annan gänga.
Jag tror alla mixer har samma regulator som gasen med högst tryck t.ex. Argon, N2. CO2 har ju bara ca 50 bars partialtryck medans N2 har runt 300 om jag inte missminner mig.
O2 är extremt brandfarligt och där måste man ha en regulator utan nån form av olja.

9 Senast ändrad av Raasken (2012-03-30 13:13:06)

HmmHm...

Mina CO2 och O2 regulatorer har samma gänga på båda sorterna.
Själva lämpligheten att skifta över en O2-regulator till en CO2-flaska må ju var och en ta personlig ställnig till.
Men går, det gör det..åtminstone med de exemplar jag förfogar över.

Mvh Raasken UPA

Vanliga Halsningar fr.

smile Det kan nog stämma. Jag var tvungen att gå ut i verkstan och lossa en regulator för att se själv. Dock så ligger mina CO2 regulatorer på 4 våningen i ett pallställ så jag kunde inte verifiera det annat än visuellt. Det är inte läge att apa sig på en fredagseftermiddag när fabriken är tom wink
Men jag håller med Raasken angående det där med den personliga ställningen.

Det jag har är en regulator från humle.se och två Presto Co2 Brandsläckare. Men nu blir tråden så förvirrad  så jag får kolla själv när släckarna kommer hem.

Hej igen!

Den mekaniska världen och inte minst olika gängsystem kan vara ganska komplex.

Runo skrev:

Hur får jag fast regulatorn är det gängat där slangen sitter eller behöver jag något mer?

Mitt svar på frågan lyder:
Har du Humles regulator så behöver flaskarmaturens utvändiga gänga se ut enl specen i inlägget jag länkade till.
CO2 flaskans gänga Ø 21,8 och 14 gängor pet tum (trol profil Whitworth)
Däremot så kan ju ingen med säkerhet veta vilken gänga som finns på de flaskor som du ännu inte har i din hand  wink

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Angående att vända flaskorna uppochned så borde det funka bra. Se bara till att förankra ordentligt så den inte kan ramla och slå av regulatorn - det är livsfarligt! Innan du sätter på regulatorn bör du öppna kranen på fatet försiktigt och blåsa bort eventuell flytande koldioxid så du inte får det i regulatorn.

Kranen på fatet? Menar du inte handtaget på flaskan?

Både och. Gamla brandsläckare har kran, nya har handtag.