Synlig infektion i flaskan

Japp. Så är det. Vita pluppar som klumpar ihop sig i halsen och ligger o flyter på ölet. Det spännande är att ölet är kalasgott i vilket fall. En vecka efter flasktappning är det ganska grönt och smakar ungt men jag skulle kunna dricka en liter eller tre ändå (kanske inte i en sittning då så mycket öl är lite väl).

Frågan jag ställer mig är hur orolig man behöver vara ens när man vet att man har infektioner. Jag vet ju inte hur det här ölet kommer att utvecklas men som det smakar nu och som det smakade vid flasktappning kommer det nog vara helt perfekt om en två veckor. Om jag känner efter noga finns dock en syrlighet i ölet som inte är så farlig nu men som kanske kan bli det sen. Nåväl om det blir värre om en vecka får jag se till att få slut på allt inom en månad eller så.

Känner att jag är ute på lite osäker mark med en synlig infektion och sitter här och dricker ölen. Jag vet att det inte är skadligt för mig men om nu ölen är god vill jag ju att det ska fortsätta vara god.

Vilka infektioner finns det egentligen som syns både i sekundären som ett vitt pulvrigt slem och som sedan dyker upp i flaskan?

Sv: Synlig infektion i flaskan

Fick faktiskt samma infektion i ett öl jag gjorde för ett par år sedan. minns inte vad det hette, men orsakades offast av damm som smugit sig ner i ölet. Händer offta om man går och tjuvkikar underlocket under jäsningen.
Minns inte exakt vad det var men det käkade upp min alkohol i ölet iaf.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Lund skrev:

Vita pluppar som klumpar ihop sig i halsen och ligger o flyter på ölet.

Det låter som brettanomyces.

Ärligt talat så tror jag din (infekterade) öl är säkrare att dricka än kranvatten; du har humle, du har alkohol, taskig miljö för onda bakterier. På 1700-talet drack man ju öl för att det till skillnad från vatten inte var infekterat.

Om jag var du (och hade karaktär och själsstyrka) så hade jag låtit ett gäng flaskor stå ett år eller så bara för att se vad som händer.

Think globally. Drink locally.

Kommer låta dem stå i en två veckor nu och se vad som händer. Den synliga delen av infektionen verkar inte ha blivit värre sen jag först såg den i flaskan och själva blommningen stannar kvar i flaskan när man häller upp. Är mest orolig för att det ska finnas lacto bakterier i dem. Även om jag gillar lambic och andra syrliga kreationer låter inte surporter som någon höjdare.

Men om syrligheten inte blir värre kan jag nog ställa undan ett par för senare konsumption. Porter brukar åldras med ganska stor värdighet.

PDA hävdar att portern ursprungligen var sur så de kommer säkert att hinka upp din sur-porter wink
Fråga Otto så får du höra hela historien.

Misstänker att jag kommer träffa på Otto om ett tag. Tänkte ge honom några flaskor. Har druckit en del av porten han har hemma så det är väl dags att jag ger något tillbaka.

Sur porter i all ära men då lagrade de den i något år på cistern också.

Som tur är har jag en till porter i sekundärjäsning/konditionering utan infektion.

Kenneth skrev:

PDA hävdar att portern ursprungligen var sur så de kommer säkert att hinka upp din sur-porter wink
Fråga Otto så får du höra hela historien.

Hey - du tjuvade vad jag skulle skriva - att porter usprungligen hade brettanomyces karaktär!!!!!!:-) hehehehehehe

Jag har faktiskt smakat en stout med tydig syrlighet: Harvey & Son Imperial Stout 2001 (i somras). Receptet är identisk med den ursprungliga Albert Le Coq Imperial Stout som var den första stout som blev bryggat i det kejserliga ryssland. Det var speciellt men verkligan gott. en lätt doft av ättike, choklad, rötvin, och viss rostade nyanser, och allt detta går igen i smaken. Inte mycket skum heller, vinös karaktär och nästan ingen kolsyre heller. LUND: Kör hårt för det kommer att bli en speciell, men god upplevelse och om du inte kommer gilla det, tar jag gärna emot flaskor;-) Lagra några år sägar jag.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag håller på dem såvida inte flaskorna börjar infektera eller surheten totalt tar överhanden. Och även då kanske jag sparar några flaskor.

9 Senast ändrad av jan_johansen (2006-03-18 20:47:28)

kan den bli lika god och sur som harvey & son har du något gott att se fram emot:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Smakade av den igen idag.

De små klumpar som flöt omkring har försvunnit.

Smakar mest som en väldigt spretig, ung porter med rostade sträva toner. Ända felet som jag känner med den är att den är lite spretig och har lite väl mycket smak av gröna äpplen. Den har potensial att bli rejält mycket bättre med tiden. Tror den är lagom att dricka till hösten.