Humle

Nu har jag en pilsner (så gott som slut) som jag kokat med Bobek 4.3%. 38 liters batch, 9.5 kg pilsnermalt och 170 g bobek vid 30 min. Kanon och underbar pilsner. Men för att göra den än lite friskare, vad sägs om cascade, amarillo eller citra i mycket liten mängd?
Har själv aldrig använt någon citrus humle så jag vet inte. Denna klassar ändå inte in i något pilsnerfack då jag frångick saaz och även använde mexican lager jästen. Men skit samma då jag själv dricker merparten av min öl... smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Humle

Det låter spännande, vilken rast använde du (recept tack)

Det finns ju flera moderna lager på bolaget som är ok. Jag tycker idéen med bara en lite andel Amerika låter bra. Det behövs lite blomkryddig grund, bara amerikanskt blir liksom lite tunt när jästen inte ger sä mycket smakbidrag. Kör hårt!

PEGAS skrev:

Det låter spännande, vilken rast använde du (recept tack)

Pilsner:

9.5 kg pilsner
  170g Bobek 30 min
  Mexican lager or bohemian lager yeast

Mäska in vid 50 grader och 30 min, sen 69 grader i 30 min, kanske 45 och mash out vid 78

OG 1.053 och FG 1.013

Vi kan kalla den back to basics.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

brandemannen skrev:

Det finns ju flera moderna lager på bolaget som är ok. Jag tycker idéen med bara en lite andel Amerika låter bra. Det behövs lite blomkryddig grund, bara amerikanskt blir liksom lite tunt när jästen inte ger sä mycket smakbidrag. Kör hårt!

Ja som sagt är den helt perfekt i min käft... Men skulle kanske piffas upp med ytterst lite citrus inför sommaren. Kommer att brygga den igen så småningom. Inom några veckor.....

Tycker jag absolut att du ska pröva. Modern lager är en ypperlig sommaröl och sådana kan man även mäska lite lägre och sikta på ett lägre OG också om ölen ska förtäras när det är som varmast ute. Blir finfina törstsläckare på dagarna innan grillölen (läs APA,IPA,ABA,ESB etc) tas fram.
Testa med 30g med någon av dessa: Citra/Centennial/Simcoe/Chinook vid 0-10min kvar till den mängden du brygger (38l?)för en aromtwist. Cascade/Amarillo/Wai-Iti/Riwaka något mer,  säg 45g pga lägre innehåll av humleoljor gentemot de förstnämnda. Eller varför inte en kombo?

scaryeyes skrev:

...
  9.5 kg pilsner
  170g Bobek 30 min
  Mexican lager or bohemian lager yeast

Det där är ett recept i min stil. Chapeau!

Think globally. Drink locally.