Tänkte köra i lite frukt, när är bäst?

Hej Brygghjälpen!

Jag hade i de kommande dagarna tänkt göra en sommarveteöl då min förra veteöl vart så lyckad.

Jag hade tänkt primärjäsa ca 10 liter och sedan köra över 5 liter i varsin jäshink till sekundären. En ska bli naturell och en tänkte jag ta i lite hallon i för varma dagar i solen.

Ska jag låta brygderna primärjäsa i varsin hink med hallonen i redan då eller ska jag göra som jag tänkt och lägga i dom i sekundären? Eller ska jag till och med ha i dem sista minuterna i koket och köra 2 olika batcher?

Antar att om de ska i senare i sekundären att jag ska koka dem först?

Sv: Tänkte köra i lite frukt, när är bäst?

Det vanligaste är att man lägger i frukten i sekundären. Lägger man i dem innan dess försvinner mycket av arom- och smakämnen under primärjäsningen tillsammans med koldioxiden.

Använder man färsk frukt (knappast, så här års) så får man en extra bonus i form av vildjäst och bakterier som lever på fruktens skal, vilket ger ölet ytterligare karaktär.

Think globally. Drink locally.

Okej tack för svaret!

Ska jag koka bären innan?

Bullen skrev:

Ska jag koka bären innan?

Smaksak. Kokningen dödar jäst och bakterier som kan finnas på bären, men gör ju motsvarande med smak och arom (det smakar lite "kokt"). Jag skulle strunta i kokningen. Bara krossa dem lite lätt och hoppas på att alkoholen i ölen stävjar eventuella illbattingar på bären.

/Per

Think globally. Drink locally.

Okej, ska fundera då över hur jag ska ställa mig till kokning eller icke kokning. Tack för hjälpen!

Jag tycker inte det kommer smaka "kokt". Jag brukar att göra en saft som kokar med under vörtkoket. Brukar ge ett bra resultat. Annars pastorisera bären och slänga de i antigen primären eller sekundären.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Perfekt! Jag tror jag kokar dem lite lätt, sen slänger i dem i sekundären. Tackar!