Beska

Hur upplever ni andra beskan? Jag vet vissa ex PEPS som HATAR tanninbeska. Var går gränsen mellan tanniner och humlebeska? och även maltbeska som åxå är tanniner från hårt rostad malt.

Sitter med en pilsner här som jag hade typ teoretisk IBU på 34

men vid ett kok på 44 liter (minns inte exakt) och OG på 1.048 och FG på 1.013 så hade jag 20g spalt select som bitter vid 60 och 200g styrian goldings vid 35 min. Ölen har masor av diacetyl pga inte färdig. Men en genomträngande beska. En bitterhet som varar frår början till långt efter. Det skulle kunna vara humle. Men bitteröljan löses ju inte i så stor mängd vid så kort koktid. Har jag lakat för mycket? Ja, kanske..... Eller nej. För det det har jag absolut inte då jag bara lakade typ 6 liter eller drygt. Tror säkert bitterheten kommer att tonas ner med lagring i detta fallet. Och det är inte ett problem i denna pilsnern. Snarare ett upplyftande fenomen som egentligen inte var meningen.

Men hur upplever ni sådan beska? Häller ni ut öl eller tvingar ni ner den? Eller dricker med välbehag?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Beska

Jag har fått sådan där "häng-beska" när jag fuskat med pH i en del ljusa öl, även utan att ha lakat överdrivet. Jag har sedan förstått att ett för högt pH löser ut mer av en del oönskade "kletiga" bitterämnen ur humlen som klistrar sig fast i munnen länge. Det är alltså inte taniner från malten utan något från humlen.

Sedan är det nog så att en del bitter "kåda" sitter i grumligheten. Jag har blivit skrämd av provsmakning av omogen lager, men så fort det mesta diset var borta efter 2 veckor så var beskan mer i balans.

Sitter sådan där "häng-beska" kvar efter att ölet i övrigt borde vara färdigt, så har jag i de fallen efter svårt övervägande hällt ut den. I slutändan måste ju en öl vara god, även om man slitit hårt med den.....
Som tur är har det har inte hänt på länge nu, och jag vill väl tro att det beror på att jag  får bättre och bättre koll på bryggningen wink

/CalleT

Tanninbeskan upplever jag som tydligt skild från humlebeska, den liknar mer gammalt te i smak och munkänsla. Men faktum är att man precis som CalleT säger kan lagra bort den, eller åtminstone mycket av den (en källa till). Jag ger det alltid en chans att vila några veckor till innan jag stoiskt vaskar ölen.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-04-02 17:07:08)

Massor av jäst kvar i ölet?
Jäst smakar beskt

Tvingar aldrig i mig öl, är det inte gott så dricker jag det inte och förväntar mig inte att någon annan ska behöva heller wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Massor av jäst kvar i ölet?
Jäst smakar beskt

Tvingar aldrig i mig öl, är det inte gott så dricker jag det inte och förväntar mig inte att någon annan ska behöva heller wink

Helt rätt att inte tvinga eller förvänta sig att andra ska dricka det. Men har fått omvärdera mina smaklökar. En mörkare lager som iofs smakar ganska bra nu där lakritssmaken tonat av lite, men jag ville min fru i alla fall skulle smaka. Den är väldigt god. precis så som jag gillar! Det sa hon om denna innan jag hann tala om att jag misslyckats med den....

Gillar man inte en öl så kanske andra gör det?
Men tvärt om åxå tyvärr. Om man vill tävla handlar det ju föga om man själv gillar ölen. Det är inte en själv som som dömer.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house