Beska
Hur upplever ni andra beskan? Jag vet vissa ex PEPS som HATAR tanninbeska. Var går gränsen mellan tanniner och humlebeska? och även maltbeska som åxå är tanniner från hårt rostad malt.
Sitter med en pilsner här som jag hade typ teoretisk IBU på 34
men vid ett kok på 44 liter (minns inte exakt) och OG på 1.048 och FG på 1.013 så hade jag 20g spalt select som bitter vid 60 och 200g styrian goldings vid 35 min. Ölen har masor av diacetyl pga inte färdig. Men en genomträngande beska. En bitterhet som varar frår början till långt efter. Det skulle kunna vara humle. Men bitteröljan löses ju inte i så stor mängd vid så kort koktid. Har jag lakat för mycket? Ja, kanske..... Eller nej. För det det har jag absolut inte då jag bara lakade typ 6 liter eller drygt. Tror säkert bitterheten kommer att tonas ner med lagring i detta fallet. Och det är inte ett problem i denna pilsnern. Snarare ett upplyftande fenomen som egentligen inte var meningen.
Men hur upplever ni sådan beska? Häller ni ut öl eller tvingar ni ner den? Eller dricker med välbehag?
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house