Bryggaren anropar maltsmaken, kom...

Ibland händer det att jag trollar fram öl som knappt har någon maltsmak alls. Humle smakar ju alltid i förhållande till mängden man petar i och jästen ger den smakprofil man vill om man ger den rätt temperaturintervall, men maltsmaken är så mycket mer undflyende ibland. Särskilt om man vill göra ett öl som har en maltig profil i stil med Dortmunder som inte skall ha någon humlearom.

Nu kanske jag sitter och smakar av ölet lite väl kallt, men kan det vara som så att färdigkrossad malt som fått vänta i garderoben någon månad inte är helt optimalt. Jag har använt Viking pils och lite Bayermalt. Har förstått att en del här på forumet inte är så imponerade av Vikings pilsnermalt i för stor andel för deras Palemalt tycker jag lämnar mer maltighet efter sig.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Bryggaren anropar maltsmaken, kom...

Åtminstone tyskarna hävdar att dekoktionsmäskning ger en en bättre maltkaraktär. Påståendet ger dock ständigt upphov till diskussioner. De lageröl jag lyckats bäst med har i och för sig varit dekoktionsmäskade, bla. en dortmunder. Maltskompositionerna  som jag använt då har inte innehållit någon mörkare karamellmalt eller specialmalt  samt nästan enbart Weyermanns basmalt.

Vill man inte ge sig på en flerstegs dekoktionsmäskning kan man åtminstone mäska ut med en dekoktion, något som jag gör rätt så ofta oavsett vilken öltyp det gäller. Det kanske dock inte påverkar maltkaraktären så mycket om man gör på det vanligaste sättet vid utmäskning, d.v.s, kokar i huvudsak den tunnare delen av mäsken.

Nu sticker jag ut hakan och konstaterar att det är jästen och jäsprofilen som avgör huruvida du kommer få en maltig smakprofil eller ej. Maltsmakerna finns av nödvändighet i all öl, men olika jäststammar framhäver eller undantrycker dem på olika vis.

Macchiato: hur och med vad har du jäst dina aktuella exempel?

Think globally. Drink locally.

Njasch tycker det händer lite då och då, men nu senast med WL833 German Bock som skall ge en utpräglat maltig profil, men istället så smakar det så rent så rent. I sanningens namn skall sägas att jag dömt ut ölet innan lagringen är avslutad vilket inte är helt sjysst förstås, men frustrationen väcktes väl av tidigare erfarenheter.

http://bistron.tumblr.com/

Jag har precis gjort en festbier med oktoberfest från white labs (om jag minns rätt) den är nu innan lagring supergod och presenterar en fin maltighet (pilsner och München II ca 50/50). Den dekoktionsmäskades i alla steg, protein, socker, socker, utmäsk. Jag ska göra om den men prova infusionsmäskning i stället för att se om det blir någon skillnad. Just nu är jag förbluffad över en maltprofil som jag inte lyckats åstadkomma tidigare men då har jag inte använt den jästen tidigare. Oas kanske en del melanoidinmalt skulle kunna ersätta en dekoktion iaf teoretiskt. Dekoktioner tror jag definitivt ger smakbidrag, konstigt vore det annars men om det verkligen ger maltighet är kanske inte lika säkert. Peps, du är väl en dekoktionsvän? Har du gjort några egna experiment? Att det inte ger särskild maltbidrag tolkar jag underförstått in i din replik?

Jo, jag dekoktionsmäskar i princip alltid, åtminstone till utmäskning. Men då är det en tunn dekoktion som inte skiljer sig nämnvärt från vanligt vörtkok. Jag har gjort wieneröl både med proteinrast -> dekoktion -> försockring -> dekoktion -> utmäskning och med vanlig infusion -> dekoktion -> utmäskning men smakskillnaden är liten.

Så visst spelar det roll hur man mäskar, men det är jästen som bestämmer spelplanen för maltsmakerna, så att säga.

Jag har dekkoktionsmäskat i tre steg vid några tillfällen och visst tror jag att det gör skillnad. Men nästa gång tror jag att jag skiter i proteinrasten. Skumbildningen har ju varit rätt kass på samtliga så nej tack

Jag har just bryggt 2 st exakt lika  25 liters batcher Tjeckisk pilsner. Enda skillnaden är att en är dekoktionsmäskad & den andra infusionsmäskad. Ska bli spännande att se hur skillnaden blir. Verkningsgraden blev iallafall lägre med infusionsmäskningen.
/Kenneth

Mr Saddler skrev:

Jag har just bryggt 2 st exakt lika  25 liters batcher Tjeckisk pilsner. Enda skillnaden är att en är dekoktionsmäskad & den andra infusionsmäskad. Ska bli spännande att se hur skillnaden blir. Verkningsgraden blev iallafall lägre med infusionsmäskningen.
/Kenneth

Ja den brukar bli det har jag märkt. Men glöm inte att posta sen när du har provsmakat.
Fan man har ju aldrig tid med att jämföra saker så man lär sig nåt nån gång. Jaja man får väl vänta 35 år till pension sen är det bara att köra.

Min ovannämnda dortmunder trippeldekoktionsmäskades med raster vid 57C, 66C, 70C och utmäskning vid 77C och flödeslakning vid 77C. 100% Weyermanns pilsnermalt och jästen Wyeast BC 2308 Munich Lager. Northern Brewer till beskan och Spalter Select vid 15 och 5 minuter. Mitt mjuka vatten "dortmunderiserades" med kalciumsulfat, kalciumkarbonat, magnesiumsulfat, kalciumklorid och natriumbikarbonat.  Dessutom mjölksyra i mäsk/lakvattnet.

Jästes vid 10C i tre veckor, sedan succesiv sänkning till 2C under fyra dagar där det sedan hölls i 8 dagar och därefter sänkning 0C och omtappning till fat. Lagring där i sju veckor vid 0C. OG 1055, FG 1012, BU 26.

Inget problem med skummet. SM-domarna sa: " Ett vackert öl med en klar halmgul färg. Torr, ren och maltig med en diskret humleton. En exportöl som skulle sälja bra i Dortmund."

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-11-28 15:28:36)

Det är av en händelse inte så att du nyligen förbättrat och förändrat din brygg, jäs eller paketeringsprocess på något vis?
Något jag upplever då och då är att man smakar ett väldigt rent och bra öl utan en massa bismaker samtidigt som bryggaren i fråga kliar sig i huvudet och funderar över varför ölet helt plötsligt smakar mindre än tidigare bryggder...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag upplever också att jag inte fått den maltighet jag önskat i vissa öl. Typ som den har blivit lite utspädd.

Märkt att det blir bättre med tiden ibland, precis som det har med att mer jäst måste lägga sig för att den inte skall "ta bort maltigheten", kan detta stämma ?
Men även ifall det ovanämnda stämmer så kan jag tyckas vilja fått ut mer då ölet är 1.5 månad gammal.
Har inte så många maltiga varianter under bältet än, men det kommer bli ett par projekt framöver för att just ta kontroll över detta.

Kan man få en maltig öl på Chico Strain e.g WLP001?

Någon som kan rekommendera en jäst som skulle funka bra för att göra något i still med Hibernation Ale eller Stone Arrogant Bastard?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-11-28 16:37:08)

Stone använder en engelsk jäst Whitebread tror jag.
Tror Great Divide kör en engelsk till hibernation också, kan tom. vara yorksheire jästen?

En av mina favoriter till maltigare öl förutom Wyeast 1968 är 1318.
Men visst kan man få ett maltigt öl med chico, den är så pass ren att den i princip inte smakar "någonting" om man inte misshandlar den
vilket gör att malt och humle lyser igenom tydligare. Den attenuerar dock mer än många trad alejäster och ger då ett torrare öl.
Ett torrt öl kan dock vara minst lika maltigt som ett mindre torrt.

Melanoidinmalt kan fö. vara ett knep för att få lite mer munkänsla och gottigheter.
Likaså diverse andra maltsorter som tillhör mellanrost-skiktet ex. biscquit osv.

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av peps (2011-11-28 16:36:40)

martinj skrev:

Märkt att det blir bättre med tiden ibland, precis som det har med att mer jäst måste lägga sig för att den inte skall "ta bort maltigheten", kan detta stämma ?

En annan sak som jag upplever har påverkan på upplevelsen av "maltighet" är kolsyrenivån. Innan ölen fått rätt kolsyrehalt (med allt vad det innebär för munkänsla och pH) smakar den ofta rätt platt, men när halten börjar närma sig rätt nivå är det som att alla smaker liksom blommar fram.

peps skrev:
martinj skrev:

En annan sak som jag upplever har påverkan på upplevelsen av "maltighet" är kolsyrenivån. Innan ölen fått rätt kolsyrehalt (med allt vad det innebär för munkänsla och pH) smakar den ofta rätt platt, men när halten börjar närma sig rätt nivå är det som att alla smaker liksom blommar fram.

Bra poäng!
Mina portrar och stouts. vill jag ha väldigt lätt kolsyrade för maximal smak och mindre lätta aromer som når näsan innan drycken hamnar i mun.
Givetvis serverar man dessa vid 12-16C ungf

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Stone använder en engelsk jäst Whitebread tror jag.
Tror Great Divide kör en engelsk till hibernation också, kan tom. vara yorksheire jästen?

En av mina favoriter till maltigare öl förutom Wyeast 1968 är 1318.
Men visst kan man få ett maltigt öl med chico, den är så pass ren att den i princip inte smakar "någonting" om man inte misshandlar den
vilket gör att malt och humle lyser igenom tydligare. Den attenuerar dock mer än många trad alejäster och ger då ett torrare öl.
Ett torrt öl kan dock vara minst lika maltigt som ett mindre torrt.

Melanoidinmalt kan fö. vara ett knep för att få lite mer munkänsla och gottigheter.
Likaså diverse andra maltsorter som tillhör mellanrost-skiktet ex. biscquit osv.

Tackar för bra tips.
Tänkte att jag vid tillfälle skall pröva med en större del munich för att lyfta upp maltigheten.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

17 Senast ändrad av Mr Saddler (2012-04-01 07:20:41)

megen skrev:
Mr Saddler skrev:

/Kenneth

Ja den brukar bli det har jag märkt. Men glöm inte att posta sen när du har provsmakat.
Fan man har ju aldrig tid med att jämföra saker så man lär sig nåt nån gång. Jaja man får väl vänta 35 år till pension sen är det bara att köra.

Hejsan, uppdaterar en gammal tråd, men nu äntligen har jag använt mina kompisar som försökskaniner för att testa ovanstående pilsners smile  Alla föredrog den dekoktionsmäskade. Den infusionsmäskade blev väldigt tam i jämförelse måste jag säga.
Båda blev helt OK men det kändes mycket tydligt i jämförelse att dekoktionerna tillför liv i ölet (eller tvärt om med infusion). Infusionsmäskningen hade också lägre verkningsgrad som sagt.
Däremot hade det varit svårt att känna detta tydligt om man inte  testade ölen bredvid varandra som vi nu gjorde.
Jag har uppdaterat min utrustning till RIMS under tiden, så det blir nog att göra en tredje utvärdering snart smile
/Kenneth

Mr Saddler skrev:
megen skrev:
Mr Saddler skrev:

/Kenneth

Hejsan, uppdaterar en gammal tråd, men nu äntligen har jag använt mina kompisar som försökskaniner för att testa ovanstående pilsners smile  Alla föredrog den dekoktionsmäskade. Den infusionsmäskade blev väldigt tam i jämförelse måste jag säga.
Båda blev helt OK men det kändes mycket tydligt i jämförelse att dekoktionerna tillför liv i ölet (eller tvärt om med infusion). Infusionsmäskningen hade också lägre verkningsgrad som sagt.
Däremot hade det varit svårt att känna detta tydligt om man inte  testade ölen bredvid varandra som vi nu gjorde.
Jag har uppdaterat min utrustning till RIMS under tiden, så det blir nog att göra en tredje utvärdering snart smile
/Kenneth

Yes! Då skall jag fortsätta dekoktionsmäska mina pilsners, bockar, rauchbier mm. Tar tid men är nog värt mödan. smile

Som en snabbväg skulle kanske en del melanoidin eller aromatic i maltgivan kunna bidra. Eller att man använder lite hprdare kölnad malt som bas, munchener tex (det är säkert nämnt tidigare i tråden). Men då missar man ju dels lite effektivitet och möjligen får man problem med färgen. Kanske det.kan bli nästa experiment.