first-wort-hopping

Hallå!

Tänkte brygga idag och vill testa first-wort-hopping. Jag har läst om det och lagt in det i mitt beersmith-recept men är fortfarande osäker på en sak: man får ju olika IBU för olika längd på first-wort-hoppingen. Jag har lagt in 40 minuter eftersom min satslakning tar ungefär å länge. Om jag lägger in 60 minuter får jag ju ett par IBU till. Borde jag inte få ut "max" IBU i vilket fall som helst eftersom jag har med humlen sedan under hela koket också? Eller Ska man fiska upp humlepåsen efter 40 minuter?

/Calle

Sv: first-wort-hopping

Alltså tiden på FWH är ju din totala koklängd. Du tillsätter humlen när du börjar laka och sen är den med under hela koket.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hm, mitt bryggprogram tillåter inte att man väljer längd på FWH. Jag antar att det räknar på lakningen + hela kokets längd. Meningen är inte att man skall fiska upp humlen utan den skall gå hela koket.

Gordon Strong menar att beskan (i IBU räknat) från FWH är 10% högre än den från ett 60-minuterskok, men att beskan är mjukare och rundare och att den därmed kan upplevas som lägre (han hänvisar till "tester" utan att ange någon källa, så vi skall nog inte ta det så allvarligt).

Think globally. Drink locally.

Frågan är ju då egentligen om beersmith tar hänsyn till koklängden (alltså att man bara skriver tiden för lakningen) eller om man ska skriva in lakning + kokning i tidsangivelsen? Ska testa när jag kommer hem. Lätt att ändra koktid och se om IBU-värdet ändras.

peps: precis som du säger så är det en lite mjukare beska jag vill försöka få fram. Blir kul och se vad skillnaden blir!

/Calle

Skillnaden mellan att låta humlen ha kontakt med vörten i 60 eller 100 minuter är liten, relativt sett. Kom dessutom ihåg att IBU-formlerna bara ger en approximation av beskan och att den lilla skillnad som 60 och 100 minuter ger säkerligen faller inom approximationsfelet...

Hursomhelst så är det koktiden man ska ange i Beersmith. Programmet justerar då upp IBUn 10 %.

Jäser: julöl

Har inte Gordons bok framför mig, men jag vill också minnas att han uttrycker det som "Matematisk IBU= 60 min*1,1 giva men smakIBU= 20min giva", dvs väsentligt lägre bitterhetsbidrag.

Jag håller inte helt med honom - om det nu går att göra det utan att vara ute på alltför hal is - om att det inte blir mer bittert i smak än vad som skulle motsvara en 20min "bitter"giva, men jag har inte tillräckligt med referenstest för att pin-pointa det bättre än att du enligt mig kan räkna FWH IBU på samma sätt som en 60+några minuters giva rent matematiskt, men att du bör dra av en del tänkt bitterhet från det matematiska värdet och - för att sticka ut hakan - typ räkna det som en 35 min giva eller liknande. Jag tror att mängden och alfastyrkan påverkar alltför mycket för att det skall gå att ge en generell regel om FWH=20min.

Det verkar som beersmith gör lite magi på IBU-värdet när man endast ändrar koktiden så nån typ av kompensation görs det iaf. Jag får se det liet som labb då smile  Jag har flyttat min 20 min giva till FWH, ökat den lite för att kompensera lite som jag tog bort för 60 min kok så får jag se hur det blir när det är klart sen!

/Calle

8 Senast ändrad av Spettarn (2012-01-17 19:32:44)

cwahlin skrev:

Det verkar som beersmith gör lite magi på IBU-värdet när man endast ändrar koktiden så nån typ av kompensation görs det iaf. Jag får se det liet som labb då smile  Jag har flyttat min 20 min giva till FWH, ökat den lite för att kompensera lite som jag tog bort för 60 min kok så får jag se hur det blir när det är klart sen!

/Calle

10% ökning av IBU är standardinställningen för IBU i beersmith (tools->options->bitterness). I gamla beersmith dvs.
Själv är jag förvirrad ifall jag ska sätta koktiden till 20 eller 60 med tanke på att ändå sättet för mig att uppskatta IBU är genom att smaka. Vill jag då öka från t.ex. 50 till 80 (upplevda)IBU via first wort hop, ska jag då slänga i så mycket humle som krävs vid 20 eller 60 min kok enligt beersmith?

Alltjämt utan Gordons bok (lämnade den på landet då jag inte trodde att jag skulle behöva den wink ) men om FWH=20min giva,

BeerSmith;

- Lägg in receptet som vanligt.
- Ändra bittergivan till FWH. Skriv ned IBU:n.
- Lägg tiden i FWH-givan till 20min => IBU:n sjuker
- Höj bitter/smak-givor för att matcha IBU-värdet som du tidigare skrev ned.

På så vis ska du - om antagandet att FWH=20 min giva är sant - få en lika bitter smakIBU men med FWH.

Jag har boken här, och det är inte riktigt så han lägger fram det. Beskan blir enligt honom just 10% högre än en 60-minutersgiva (men då med den subjektivt mer avrundade beskan). Men dessutom får man ett distinkt smakbidrag som enligt honom motsvarar 150% av en 20-minutersgiva. Det handlar dock om humlesmak, inte om beskaenheter.

Hans exempel är (översatt till sansad metrisk form) att om receptet föreskriver en 20-minutersgiva på 30 gram så kan man i stället använda en FWH-giva på 20 gram. Beskabidraget kommer dock bli som 20 gram i 60 minuter plus 10%. Men det var kanske så du menade?

Think globally. Drink locally.

Kort sagt: Ställ in det på lika länge som du kommer att koka.

Jag har forskat lite med hjälp av Google idag och har kommit fram till att det inte finns något rätt svar på vad man ska skriva in för tid. Många tycker att man ska skriva in totala koktiden och enligt de få studier som finns verkar det vara vad som blir korrekt med uppmätta IBU. Däremot finns det många som sätter tiden till 20 minuter eftersom det är mer upplevd nivå.

Jag var ju osäker igår och lät värdet stå på 40 minuter (eftersom jag trodde det var hur länge humlen låg i innan koket). Nästan lite politisk kompromiss mellan 20-minuters-lägret och 60-minuters-lägret wink

/Calle

Sent svar i gammal tråd, men här kommer svaret direkt ur hästens mun:

"Enter the boil time - as this is the time it will be actively boiled.  During the steep portion not much of the alpha acid is converted."

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=4216.0