Humle bytes

Hej

Byter gärna humleplantor med någon som har plantor eller rhizomer. På önske listan står Saaz,  Mittelfrüh och Tettnanger.

Jag har tyvärr bara fuggle för närvarande, mina perle och ringwood har dött.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Humle bytes

Jag har några rhizomer cascade på väg in också.

Martin

På flaska:

Jag har tyvärr ingen humle att byta med men betalar gärna för en stump fuggle om du kan tänka dig det... / Tom

Jag var ute på landet i helgen, Hallertau, Northern B och Tettnager kommer fint under löven.
Visst kan vi byta, tänkte ta skott så småningom och sätta i kruka.

Allmänt utrop!! om jag får lika mycket humle som jag fick i fjol så skulle vi kunna ha en skördedag (brygga med vedeld, hummla med färskplockad humle) till alla som kommer med en kittel, malt, jäst och jäskärl.

Tristan: Tettnager är jag intresserad av. Vet du vilken variant av hallertau du har?

Tombola: byten går före, jag återkommer om det blir något kvar som kan säljas.

Martin

På flaska:

ballista skrev:

Tristan: Tettnager är jag intresserad av. Vet du vilken variant av hallertau du har?

Tombola: byten går före, jag återkommer om det blir något kvar som kan säljas.

Martin

Mittelfrüh

Jag planterade två svalöf mauritz förra året, gav kottar redan då, vet dock inte om dom överlevt vintern än, eller om dom är redo för att "delas".

Ni som vet, hur lång tid tar det?

Hade tänkt försöka plantera några till (annan sort) i år, så är också intresserad om någon får över, kan jag inte byta så får jag väl betala! smile

Är novis på det här, men man skall väl inte "dela" plantorna (som man gör med rabarber) utan man gör avläggare av de revor man inte tänker spara och leda upp på ställning. Så om du tänker spara tre revor från varje planta kan du mylla ner de övriga i marken så kommer de skjuta rötter och bli en egen planta så småningom.

Rätta mig gärna om jag har fel, håller själv på med att få igång humle i trädgården och det går sådär...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

mylla ner de övriga i marken så kommer de skjuta rötter och bli en egen planta så småningom.

Är det det rotsystemet som kallas rizomer? (eller nåt liknande)

Mossan har en gammal humle som är planterad för över 100 år sen och jag har faktiskt bryggt på lite av den med bra resultat. Men hon vill inte ha den i precis HELA trädgården längre och ska leda upp den på stänger. Tänk på det när ni planterar er humle så det inte sprider sig in i häckar och grejjer. Alla vill inte ha allt blandat...... Jag tycker det är snyggt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det ska väl gå att ta sticklingar av humle också, men jag läste på ze netz att det går bättre/snabbare att ta rhizomer, alltså delar av rotsystemet. Humlen skjuter ju iväg ett gäng nya rotskott varje år, så de kan man kanske knipsa. Läste något om att 2-3cm räcker, tryck ner i jorden, klart.

11 Senast ändrad av Anders H (2012-03-29 19:00:29)

Är det det rotsystemet som kallas rizomer? (eller nåt liknande)

Precis, rhizomer är rotsystemet, eller egentligen de rotstammar som växer horisontellt nära markytan och skjuter nya skott och rötter, hos bland annat humle.
Nu ska det vara rätt tid på året att föröka humle genom rotskott. Man lokaliserar en rotstam, och klipper bitar på ca en dm. Jag tror man ska se till att de har lite rot och minst ett skott eller anlag. Planteras med skotten uppåt.

Sa jag att jag också är intresserad av köp (eller byte mot hembryggd)? Allt av intresse!

12 Senast ändrad av ballista (2012-03-29 15:02:13)

Jag lägger ut en separat tråd om jag får några skott över som jag kan sälja.

Martin

På flaska:

Tristan skrev:

Jag var ute på landet i helgen, Hallertau, Northern B och Tettnager kommer fint under löven.
Visst kan vi byta, tänkte ta skott så småningom och sätta i kruka.

Allmänt utrop!! om jag får lika mycket humle som jag fick i fjol så skulle vi kunna ha en skördedag (brygga med vedeld, hummla med färskplockad humle) till alla som kommer med en kittel, malt, jäst och jäskärl.

Hejsan Tristan.

Kolla:
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=11&t=7010

Häls
Charles

http://www.humle.se/punbb/images/upload/humle%202012.JPG

samtliga plantor tar sig fin fint, har nu sticklingar (överblivna sidoskott efter gallring) av Hallertau och Northern B.

Tristan skrev:

samtliga plantor tar sig fin fint, har nu sticklingar (överblivna sidoskott efter gallring) av Hallertau och Northern B.

Är det så enkelt? Tar man bara sidoskotten och trycker ner dem i jord eller vatten? Står nämligen också där och ska yngla av mina plantor, vet bara inte exakt hur.

Det säkraste och enklaste sättet att lyckas är nog att ta ett sidoskott och en liten bit av jordstammen/roten kvar. Jag är också intresserad av sticklingar - ni har mejl/pm!

Denna gång tog jag skotten ända nere vid roten, det kom en liten bit av roten också, funkar det inte borde man se det efter någon vecka genom att skottet torkar och dör eller så växer den.
Men vad jag förstått så fick jag min  Hallertau som ett avbrutet sidoskott och det är den som växer bäst.
Har även en planta av okänd art växande i Frankrike (Ancenis) även den är bruten direkt från plantan och satt i kruka och sedan på friland.

Jag har några ultra till salu efter att bytena är färdiga. Planterade i kruka. 200:-/st inkl frakt.

Martin

På flaska: