Ännu en extrakt fråga.

Hur ställer man in beersmith för extraktbryggd? Har en coopers wheat och vete maltextrakt.

Det humlade extraktet har IBU 300 och EBC 65.

Kör jag bara den får jag OG 1.024, IBU 186.4 och EBC 23.3

Varför?

Spelar ingen roll vad jag gör med vattenmängd. Ska jag hamna rätt i bitter måste jag upp på kanske 40-50 liter vatten. Då blir ölet typ svagare än vatten.

Vet att det inte är så i verkligheten, men borde ju gå att få rätt i programmet. Vill ju ha allt på datorn med extra humlegiva mm så det blir repeterbart.

Var kommer man hamna i färg och IBU med 1.7kg humlat extrakt och 1.5kg ohumlat. Båda har den färgen.

Batchen 20 liter

Nu är detta bara en bryggd mellan bryggningarna. Ett test

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Det jag vet är att med 23 liters batch så får du med Coopers Wheat IBU 16,3 och EBC 3,5 och med deras vete maltextrakt EBC 3,11 och totalt OG på 1,043.

Om jag räknar om det till en 20 liters batch så bör du få OG 1,049, IBU 18,7 och EBC 6,0.

Jag hittade ett bra excel-blad på något australiskt forum där man kan föra in parametrar med Coopers extrakt (+ mycket mer). Jag ska försöka leta vart jag hittade det och länka det.

http://bearbrewery.com

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Hittade det nu. Man måste regga sig på forumet för att kunna ladda ner det.

http://www.aussiehomebrewer.com/forum/i … opic=29655

http://bearbrewery.com

Sv: Ännu en extrakt fråga.

god kväll.  Jo jag ska också brygga en cooper sats med ohumlat malt på lördag, jag har tittat på www.coopershembryggning.se och pratat med malt Magnus om det hela verkar busenkelt men vi får se. Stefan

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Bjorkefalla skrev:

god kväll.  Jo jag ska också brygga en cooper sats med ohumlat malt på lördag, jag har tittat på www.coopershembryggning.se och pratat med malt Magnus om det hela verkar busenkelt men vi får se. Stefan

Ja följ bara beskrivningen. VAR NOGA MED RENGÖRING!!!!!!! Det går säkert alldeles utmärkt. Redogör sen för hur det smakar så hjälper alla till att tala om hur du ska gå vidare och förbättra ditt bryggande. Bra att du börjar med extrakt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Jag är ute på lite djupt vatten här. Databladet i det aussie forumet går inte att få tag på. Måste regga sig och det är stängt.
Nu undrar jag, efter lite övervägande från uppgifterna tidigare i tråden, huruvida man vill koka in mer humle? Eller ska det vara så låg IBU i en weiss? Bör man koka in lite smakhumle kanske?
Tänker köra på 23 liter rakt av efter instruktioner. Har lite T-58 jäst. Är den att föredra framför orginalet? Coopers jäst har ju blitt bättre tydligen.

Tänkte med detta att varför helt snöa in på allgrain? Bara för att man kan? Nej då har man blivit konservativ. Tror man kan komplettera med extraktbrygg lite ibland för att det är typ 1/3 av jobbet. Dyrare och mindre sats, men man kan klämma in ett brygg när man har ett par timmar över. Därför ska jag prova detta nu.

PLUS att jag ska testa en weiss för att alla tjatar om att det är en läskande sommaröl. Vi får väl se..... Men åxå för att det verkar vara öltypen för att göra fruktöl av.... Vi får väl se som sagt.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Nu har jag lagt upp excel-bladet här: http://dl.dropbox.com/u/1760231/Kit___E … r_V4.0.xls

http://bearbrewery.com

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Tack Tack smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Akta dig för Coopers jästen den gör att ölet smakar riktigt illa. Där har inget blivit bättre. Förstör faktiskt hela ölen.
Brukar själv använda White labs WLP 300. Den smakar helt suveränt.
Tycker själv att beskan räcker gott och väl men brukar koka in lite extra aromhumle. Detta om man håller sig till 20 liter.
He he glöm inte rengörningen!
Brukar jäsa i 20 grader för mera skumbanan ock nejlike smak.
Gjorde många Coopers Weiss innan jag gick över till allgrain.

Sv: Ännu en extrakt fråga.

Jag kan inte nog poängtera hur äcklig Coopersjästen är.'
Det måste vara därför som ölsatser har så dåligt rykte.