Att sno en jästkaka innan avslutat jäsning.

Insåg att jag har ett litet problem. Är hemskt sugen på att brygga imorgon och har en mörk lageröl planerad. Har också en pilsner som jäser lite slött i min lagerkyl. Lagerkylen står ute i ett garage som är uppvärmt men temperaturen vill inte gå över 4-5 grader i vilket fall. Tur som jag har så jäser ölet på långsamt med stadigt i vilket fall men lite skumbildning på ytan och allt som hör till.

Tänkte göra så imorgon att jag med en hävert drar över allt från min pilsners primärjäsningskärl till ett nytt kärl utom kletet i botten som får jäsa ut min nya lager.

Den jäst som arbetar i min pils borde vara den som inte lagt sig och sova på botten i vilket fall.

Tror ni att det är någon idé med det här? Är lite orolig för utjäsningen på båda ölen nu då jästemperturen inte är ideal men lite mer omskakning och omrörning samt en lätt uppvärmning när jag drar in pilsner till värmen i köket borde hjälpa lite.

Jäser mer 2002 gambrinus lager vilken lägsta temperaturen som står är 7 grader så den klarar ganska kalla temperaturer. I värsta fall får jag jäsa ner det sista i min matkällare som håller runt 15 grader men det är ett senare problem.

Brukar vara ganska noga med att ha tillräkligt med jäst och rätt temperatur så jag är lite orolig. Någon som har erfarenhet av att slarva med jäst som kan lugna mig?

Sv: Att sno en jästkaka innan avslutat jäsning.

I vilket stadium befinner sig första jäsningen? Vad kan SG vara och vad var OG? är tex jästoppen passerad?

Om du normalt måste skaka din första jäsningn under slutet för att få den att jäsa ut så känns det som en viss risk iaf att ta bort för mycket jäst. Om du å andra sidan brukar ha bra utjäsningar utan at behöva hålla på och skaka eller ruska, så är det nog ingen fara på den biten att ta lite jäst.

Fast å andra sidan, så räcker det om du kan få ut kanske 1/4-1/8 av jästen, till nästa sats. Hela jästkakan skulle jag ändå anse vara lite väl mycket ändå. Fast det beror å andra sidan lite på lite hur mycket jäst du utgick ifrån.

/Fredrik

3 Senast ändrad av Lund (2006-03-15 18:31:50)

Jag kommer skaka upp den första jäsningen innan jag tar och överför den till ett annat kärl. (ev. ta ner häverten i det första jäskärlet och bara föra över det närmast botten med hävert men jag tror att det kan bli lite väl trögflytande).

När jag bryggde extrakt vara det inga problem med snabba och rejäla utjäsningar men jag spädde också vörten med vatten upp till jäsvolym och vattnet här innehåller mycket luft rätt ur kranen så vörten var alltid bra syresatt.

Jag tycker du ska jäsa varmare!
Risken är att du får en massa diacetyl och att jäsningen pågår i många veckor vilket inte är bra.
15 grader är kanske lite i överkant, men om du efter jäsningen istället lagrar ölet runt 4-5 grader i 6-8 veckor så bör du få ett riktigt gott lageröl.

Din idé om att tappa om och ta bottenslurryn är utmärkt.
Det fungerar säkert kanonbra.

Kör på!

Jag brukar lagra vid runt minus 2 grader och har haft stor framgång med det. Tänkte låta ölen stå kallt ett par dar till (ska dock kolla SG imorgon för säkerhets skull. under 1.020 så blir det ner i matkällaren).

Min förhoppning med 2002 jästen var att den klarar av att jäsa kallare och ge bättre öl. Vad jag har förstått är det mer moderna stammar som klarar kyla sämre då de är optimerade för att snabbt producera öl och därför mår bättre runt 12-13 grader. Om jag nu råkar ut för diacetyl får jag väl kröjsa(karusen eller vad det heter) ölet vid 15 grader och hoppas på att jästen äter upp diacetylen samtidigt som den nya vörten.

Spännande att brygga lageröl då det blir mer variabler att tänka på.

Anledning till att jag tycker att du bör jäsa varmare är att jag själv gjorde på samma sätt som du förut.
Jag jäste mina lager ute i mitt kall(!)-garage och jäsningen kunde vara i flera månader.
Resultatet var nästan alltid mycket diacetyl och ganska hög restsötma.
Först när jag började jäsa runt 12-14 grader så fick jag ordning på mina lagers.
Eftersom du har möjlighet att jäsa runt 15 så ville jag tipsa dig om att det går utmärkt om det följs av en lång kallagringsperiod.

Du skrev i ett annat inlägg att du hade mycket diacetyl i en "rauch-bier" och därför drog jag slutsatsen att du har problem med det.

Kreusen (uttal: kråjsen) är det tyska ordet som försvenskats till kröjsa.
Det är ett bra sätt att få lite extra "knuff" på jäsningen på slutet.

Nu blev jag sugen på att brygga en god ljus lager tongue

Jag har bara problem med diacityl när jag skippar diacitylrasten. Diacityl verkar också variera kraftigt mellan olika stammar.

Blir att se hur långt jag kommit i jäsningen nu om ett par timmar. Håller på att värma vatten för inmäskning av en mörk lager nu.

Min pils hade bara jäst ut till 1.040 på en vecka så det blir att ställa in den lite varmare och hoppas på det bästa. Kände ingen diacityl men med en såpass liten utjäsning är det svårt att veta. Verkar finnas jäst så att det räcker till båda ölen.

Insåg idag att jag då jag kör med separat mäsk och lakkärl kan i slutet ta ut en dekoktion och slänga direkt i lakkärlet för att verkligen bygga upp en fin lakbädd innan jag häller på huvudmäsken. Verkade fungera väldigt bra och gav snabbt en ren vört.