Att sno en jästkaka innan avslutat jäsning.
Insåg att jag har ett litet problem. Är hemskt sugen på att brygga imorgon och har en mörk lageröl planerad. Har också en pilsner som jäser lite slött i min lagerkyl. Lagerkylen står ute i ett garage som är uppvärmt men temperaturen vill inte gå över 4-5 grader i vilket fall. Tur som jag har så jäser ölet på långsamt med stadigt i vilket fall men lite skumbildning på ytan och allt som hör till.
Tänkte göra så imorgon att jag med en hävert drar över allt från min pilsners primärjäsningskärl till ett nytt kärl utom kletet i botten som får jäsa ut min nya lager.
Den jäst som arbetar i min pils borde vara den som inte lagt sig och sova på botten i vilket fall.
Tror ni att det är någon idé med det här? Är lite orolig för utjäsningen på båda ölen nu då jästemperturen inte är ideal men lite mer omskakning och omrörning samt en lätt uppvärmning när jag drar in pilsner till värmen i köket borde hjälpa lite.
Jäser mer 2002 gambrinus lager vilken lägsta temperaturen som står är 7 grader så den klarar ganska kalla temperaturer. I värsta fall får jag jäsa ner det sista i min matkällare som håller runt 15 grader men det är ett senare problem.
Brukar vara ganska noga med att ha tillräkligt med jäst och rätt temperatur så jag är lite orolig. Någon som har erfarenhet av att slarva med jäst som kan lugna mig?