Brettanomyces till IPA

Hej!

Tänkte eventuellt brygga Vatted Stale IPA ur Randy Moshers Radical brewing. Efter primärjäsning säger receptet att man ska tillsätta antingen blandad lambickultur eller någon brettanomyces, detta för att få till den rustika känslan av ett gammalt fatlagrat öl. Tänker mig brettanomyces och funderar nu på vilken jag ska tillsätta. Funderar på claussenii. Någon som har någon erfarenhet av ale med brettanomyces eller kanske några idéer? Är claussenii för behärskad? Eller tänker jag rätt att en mer lågmäld brettanomyces än lambicus eller bruxelliensis kanske passar bäst här?

Kristian

Sv: Brettanomyces till IPA

claussenii (eller anomalus som den numera heter) är det klassiska valet för fatlagrad engelsk öl (och enligt Claussens originalrapport från förra sekelskiftet helt nödvändig för den "rätta" smaken). Någon snällare variant av Bruxellensis kan nog gå bra den med.
Mycket av karaktären beror dock på hur mycket syre brettarna får tillgång till. Kör man helt lufttätt t.ex. fat/flaska eller i viss mån damejeanne blir smaken subtilare och utan syrlighet. Med försiktig syretillförsel som i träfat eller jäshink (HDPE och PP plast är inte särskilt syretätt) får man en kraftigare (och ofta fruktigare) effekt, men även en viss syrlighet (ättiksyra) som kan vara fint i lagom mängd, men inte får bli för mycket då det lätt skär sig med humlen och sticker i näsan. Mitt tips är att börja i hink några veckor/månad och smaka av. Lyft inte av hela locket utan stick ner en slang el. dyl. i hålet för jäsröret och sug upp ett prov (annars kommer det in för mycket luft). När lagom syra uppnåtts, så flyttas ölet sedan till fat/flaska för längre lagring. Detta förhindrar också risken att man tappar på flaska för tidigt och får huvuddelen av brett-jäsningen i flaskan vilket lätt kan ge fontän-öl och flaskbomber.
Gör gärna en förkultur på brettarna också innna du häller i dem. De kan vara väldigt trötta i paketet och gillar inte att hoppa ner i en stark IPA sådär pang-bom.

Själv skall jag i veckan tappa över 70 liter "Stock-ale" till ekfat och "brettjäsning" ett år. För min del blir det två stammar isolerade från Prize-Old-Ale (sista batchen på träfat från Gales innan de lade ner). Har inte artbestämt dem än, men det verkar vara anomalus/claussenii. Förkulturen doftar övermogen ananas och en gnutta vinäger just nu smile

/CalleT

+1 på Claussenii, de andra blir nog för dominanta. Ett tips är att inte köra brett på hela satsen utan bara eka och buteljera hälften. Dels som jämförelse och även för om du inte skulle gilla karaktären efter sekundärjäsningen med brettanomyces. Var även noga att isolera all utrustning som kommer i kontakt med "brettarna" då de lätt sprider sig i bryggeriet annars.

Jag bryggde en öl på bara 100% Claussenii för ca ett år sedan som blev fantastiskt fruktig och speciell i karaktären, mycket god och inte syrlig men med lite stalltoner. Dock beter den sig annorlunda och mer likt en vanlig jäststam när den är ensam i jäskärlet.

Tack så mycket för all matnyttig information! Beställningen av claussenii är gjord. Angående syret, jag jäser i glasdamejeanne jag och får därmed inte in så mycket syre. Skulle torrhummling efter avslutad jäsning kunna bidra till en kraftigare smak? Tänkte att det ofta snackas om att torrhumling riskerar att oxidera ölet något. Eller är syretillskottet på tok för litet där? Eller skulle någon decimeter luft ovanför ölet i sekundärdamejeannen kunna fungera?

/Kristian

Tankarna om att torrhumling ger oxidering är väl att man inför ett extra slabbande moment där man lyfter på locket, men det verkar i praktiken sällan vara ett problem med oxidering, och de flesta (hembryggare och bryggerier) torrhumlar ju sin IPA utan problem. Kör på med damejeanne, den lilla luft som finns över ytan är nog rätt lagom för en extra liten stimulans för brettarna. I detta fall kan du nog även torrhumla i sekundären trots att det får ligga längre än vanligt, då en sådan karaktär på torrhumlingen borde ligga i linje med en riktig "stale-IPA" (?).

/CalleT