Veteöl vem brygger hemma?

Hej, kolla lite på forumet precis men hittade inget som direkt som knyter an till min fråga.

Jag har bryggt öl sedan årsskiftet och hunnit med fem olika. En Saison och den senaste APA som ligger i tunna och tre omgångar veteöl. Har fastnat för just veteöl efter det att jag gick en kurs här i Stockholm där handledaren Danne introducerade oss för just veteöl. Tidigare var min kunskap om denna fina öl väldigt sparsmakad. Som följd av denna kurs har jag nu bryggt ett antal hemma och kommit en bit på väg. Den första jag gjorde använde jag kursreceptet men fel typ av vete, så den blev en aningens för mörk i mitt tycka. Min andra batch veteöl blev infekterad.... Tredje blev lyckad både till färg och beträffande smak så tycker jag att den liknar, men ändå saknas det något.

Jag har i alla mina försök kört dubbel dekoktion. Mäskar in vid 62 grader och tar ute 1/3 och värmer den till 72C och håller den där i ~20min. innan jag kokar upp den och för över den. Sedan tar jag ut 1/4 och kokar upp den innan jag återför den och kör utmäskning vid 76C.

Mina frågor är. Eftersom jag saknar lite av dom fenoliska smakerna som jag gillar hos veteöl undrar jag om det är någon ide att köra ett klassiskt "old-school" med tre dekoktioner enligt schema med syrarast vid 35C grader, proteinrast kring 53C grader, sockerrast vid 67C grader och avslutning utmäskning 76C grader. (Totaltid för hela mäskningen ~3timmar).

Lyckas man få ut mer 4-vinyl guaiacol som jästen kan omvandla till dom efterlängtade smakerna i veteöl genom att köra ovanstående schema?

Vore kul att byta veteöl med någon annan som brygger och få lite referenser.

Hälsningar, Jaan

Sv: Veteöl vem brygger hemma?

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4228

Kanske kan ge lite tips.

gEOGRAFICA skrev:

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4228

Kanske kan ge lite tips.

Tack!

Rent spontant känner jag att det nog ger mer att kolla på hur du kontrollerar temperaturen för jäsningen, gör du det idag? Och vilken temperatur du jäser vid. Borde finnas en optimal jästemperatur för att få fram de smakerna du är ute efter. Kanske välja en annan jäst med som kanske ger mer av de smaker du är ute efter.

Jag har noll erfarenhet av veteöl, men känns som de sakerna är viktigare än själva dekoktionen för just smakerna som produceras av jästen. Eller?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Om jag inte missminner mig ger en mäskning vid 45C i 30min 4-vinyl guaiacol och därmed den önskade kryddnejlikan och jäsning vid 17-18C banan.

Ulf

Hej. Jag har bara bryggt två weissbier men de blev väldigt lyckade. Jag körde på enkel dekoktionsmäskning enligt följande (tiderna är lite ungefärliga):

http://www.humle.se/punbb/images/upload/SinlgeDecoctionV1.jpg

Taget från boken German Wheat Beer av Eric Warner. Jag använde WLP351 Bavarian Weizen och jäste vid 17C. Det blev väldigt balanserat mellan klöver och banan, med nejlika i bakgrunden.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Jag är med Chubb, det viktigaste är att få till jäsningen, jag skulle rekommendera att du lade krutet där. Att jobba fram fenoler under mäskningen känns som att gå över ån efter vatten, jäststammen gör det jobbet så bra på egen hand. Jag säger inte att komplicerade mäskscheman är fel, men weissbier handlar väldigt mycket om jäst och väldigt lite om mäskning.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Jag är med Chubb, det viktigaste är att få till jäsningen, jag skulle rekommendera att du lade krutet där. Att jobba fram fenoler under mäskningen känns som att gå över ån efter vatten, jäststammen gör det jobbet så bra på egen hand. Jag säger inte att komplicerade mäskscheman är fel, men weissbier handlar väldigt mycket om jäst och väldigt lite om mäskning.

+1 på den!
Ferulasyrarast och dekoktion är nog mest finjustering för perfektionen när man redan spikat jäsningen (och jag tror nog även "vattenbehandling" och pH-kontroll bör komma före dessa).
Exempel på de viktigaste jäsnings-variablerna att experimentera med för att få fram just den smak du gillar är:
1) jästsorten, och mängden jäst
2) Temperaturen
3) Syresättning av vört, och "öppen" vs "sluten" jäsning
4) Vörtstyrkan

Glöm inte heller att hålla humlen långt, långt i bakgrunden tills du hittat rätt.

/CalleT

Jag går in vid strax under 40ºC för att producera  4-vinyl guaiacol och ligger där 20-30 minuter.
Sedan stegar jag upp till 50ºC en kort stund (kanske några minuter) innan jag går upp till försockringsrasten på ungefär 67ºC.
Där får det ligga och gosa i uppåt en timme innan jag ökar igen till c:a 72ºC.
Har jag ork så kör jag en dekoktion på slutet för att ge den sista touchen och landa på 78ºC, annars stegar jag bara upp till utmäskningen.

Med mycket vete så har jag märkt att längre mäskschema ger lättare lakning.

Sedan jäser jag med en tysk veteölsjäst i rumstemp (vad den nu är) eftersom jag inte har möjlighet att styra jästemperaturen.

Blir i princip "alltid" bra och påminner om Weihenstephan som är min favorit, en mer mjukare och maltigare veteöl, än till exempel Paulaner och Erdinger.

Håller med er, jag har nog missat lite i mäskningen. Nästa batch kommer jag starta med en syra och protein rast för att få fram underlag till en bra jäsning så att smakerna kommer fram. Har bläddrat lite Eric Warners bok German Wheat Beer och hittat en intressant mening där talet 30 figurera. Summan av jäs och pitchtemperaruren skall vara 30. Så om jag häller i min jäst vid 15 grader C bör jag eftersträva att jäsa vid 15 grader C (15+15=30). Givetvis borde det finnas max resp. min temp för den ekvationen.

Jag har jäst min veteöl i för hög tempertaur, tror jag hade 22-24 grader C i badrummet. Kommer helt klart testa 17 grader C i nästa omgång.

Så, beträffande jäst. Jag har kört olika fabrikat, Wyeast och White Labs.  Jag har volymer som inte överstiger 20 liter och därmed borde väl ett paket alt. rör räcka mer än väl, förutsatt att jästen är fräsch.
Min syresättning består i av att skaka tunnan våldsamt för hand i 15 minuter innan jag pitchar i jästen.

Har någon erfarenhet från att jäsa öppet? Läste det i min ovan nämnda bok att tyska bryggerier tillämpat det. Blir det bra? Värt att prova?

Förresten, byter gärna veteöl mot veteöl i Sthlm trakten om intresse finns. Kul att jämföra....

Kenneth skrev:

Jag går in vid strax under 40ºC för att producera  4-vinyl guaiacol och ligger där 20-30 minuter.
Sedan stegar jag upp till 50ºC en kort stund (kanske några minuter) innan jag går upp till försockringsrasten på ungefär 67ºC.
Där får det ligga och gosa i uppåt en timme innan jag ökar igen till c:a 72ºC.
Har jag ork så kör jag en dekoktion på slutet för att ge den sista touchen och landa på 78ºC, annars stegar jag bara upp till utmäskningen.

Med mycket vete så har jag märkt att längre mäskschema ger lättare lakning.

Sedan jäser jag med en tysk veteölsjäst i rumstemp (vad den nu är) eftersom jag inte har möjlighet att styra jästemperaturen.

Blir i princip "alltid" bra och påminner om Weihenstephan som är min favorit, en mer mjukare och maltigare veteöl, än till exempel Paulaner och Erdinger.

Härligt, jag tror jag kommer få ett bra veteöl nästa gång efter det att jag läst din procedur. Jag har inte kört någon syra eller proteinrast tidigare....

... vill bara  stämma lite i bäcken och förtydliga en sak  smile
Rasten vid 40 grader (ferulasyrarasten) är till för att frisätta mer ferulasyra (ferulic acid). Det är sedan jästen (men bara vissa stammar och med olika effektivitet) som sedan omvandlar ferulasyran till 4-vinyl guaiacol (kryddnejlika). Smaken bildas alltså vid jäsningen och inte i mäskningen, men man kan öka utgångsmaterialet (ferulasyran) genom särskild mäskning.

/CalleT

CalleT skrev:

... vill bara  stämma lite i bäcken och förtydliga en sak  smile
Rasten vid 40 grader (ferulasyrarasten) är till för att frisätta mer ferulasyra (ferulic acid). Det är sedan jästen (men bara vissa stammar och med olika effektivitet) som sedan omvandlar ferulasyran till 4-vinyl guaiacol (kryddnejlika). Smaken bildas alltså vid jäsningen och inte i mäskningen, men man kan öka utgångsmaterialet (ferulasyran) genom särskild mäskning.

/CalleT

Tack Calle, jag har nog dribblat lite med uttrycken och inte varit tillräckligt tydlig i min formulering.

Att underpitcha har jag hört ska tillföra veteöl önskad smak ifall man är ute efter mer fenolisk karaktär.
Något som är relativt enkelt att A/B-testa ifall man vill satsa.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag har bryggt ett par veteöl och mitt problem har nog varit just temperatur. Jag har jäst i rumstemp och även i runt 18 i källaren. Den vid 18 har blivit ok men jag tror man skulle behöva få ner temperaturen något snäpp till för att få till det mycket bättre bättre. Jag har endast kört med Weihenstephan jästen.

/Calle W

Nu har jag bryggt två veteöl med samma recept och har provsmakat den första, provbatchen. Den andra batchen blev tappad på flaska och partyfat igår.

En tanke dök upp nu om det finns fler i Sthlm. området som också funderat på hur smakar andra bryggares (vete)öl? Vore spännande att byta (vete)öl med andra och få lite att jämföra med. (Missade SM i helgen som var.) Hur det praktiskt skall lösas vet jag inte men finns intresse går det säkert att lösa.

Har läst en del om just veteölen och är det verkligen helt säkert att det klassiska mantrat "lägre delen av jästens temperaturintervall ger ett bättre öl" för den här typen? Många av sorterna förknippas ju trots allt med en hel del fenoliska övertoner etc och jäser man för lågt så tappar man väl (??) en del av detta?

swejaan skrev:

Nu har jag bryggt två veteöl med samma recept och har provsmakat den första, provbatchen. Den andra batchen blev tappad på flaska och partyfat igår.

En tanke dök upp nu om det finns fler i Sthlm. området som också funderat på hur smakar andra bryggares (vete)öl? Vore spännande att byta (vete)öl med andra och få lite att jämföra med. (Missade SM i helgen som var.) Hur det praktiskt skall lösas vet jag inte men finns intresse går det säkert att lösa.

Bra idé med "ölbyte". Jag bor i Solna men jobbar i Järfälla så det är ju lätt att svänga förbi Spånga. Ska brygga en belgisk veteöl (min första veteöl) på nationaldagen..  vi kan ju höras framöver..

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Dompan skrev:
swejaan skrev:

Bra idé med "ölbyte". Jag bor i Solna men jobbar i Järfälla så det är ju lätt att svänga förbi Spånga. Ska brygga en belgisk veteöl (min första veteöl) på nationaldagen..  vi kan ju höras framöver..

Dompan

Det låter perfekt! Ser fram mot det då det är nästgårds. Du kan maila mig när det blir läge.
swejaan (snabela) gmail.com

Låter bra! Hör av mig om några veckor när jag tappat på flaska. smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

bjolu340 skrev:

Har läst en del om just veteölen och är det verkligen helt säkert att det klassiska mantrat "lägre delen av jästens temperaturintervall ger ett bättre öl" för den här typen? Många av sorterna förknippas ju trots allt med en hel del fenoliska övertoner etc och jäser man för lågt så tappar man väl (??) en del av detta?

Det måste bli ett emfatiskt nej på den frågan. De fenoliska och estriga tonerna är del av jäststammarnas specifika metabolism, och kommer alltid bäst till sin rätt i det lägre temperaturintervallet. Testa weihenstephan-jästen vid 17°C, du kommer aldrig gå tillbaka till varmjäsning igen. Såvida inte det är någon alldeles särskilt knasig saisonjäst... eller lacto... äsch, men inte för weissbier i alla fall.

Think globally. Drink locally.

Bra svar! (Speciellt eftersom det är en ny veteöl på G här hemma och fram tills nu övervägt att lyda råden jag läst på hbt-forumet som sade just så). Mina "vanliga" ale-jäsningar gör jag numera i det lägre intervallet.

När det gäller WLP300 Hefeweizen Ale (Weihenstephan 68) så tycker jag det är beroende på vad du vill ha ut.
Om det är banantonerna som är ens preferens så blir dessa dominanta när det är stressad jäst (underpitcha och/eller högre temperatur).
Är det o andra sidan kryddnejlika som man gillar i en veteöl så framträder detta dominerande vid lägre temperatur och gott om jäst.

En syrarast är också en bra ide för ökad mängd 4-vinyl guaiacol (krångligt ord för nejlika-arom)
Syrarasten bildar ferylsyra som sedan av jästen omvandlas till nejlikaarom.

Shit, hefe är så jäkla kul.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Blev inspirerad av din BIAB-bryggradio-episod Thomas och tänkte mig därför prova på att göra en veteöl med BARA vete. Hälften mältat och hälften omältat. Diastatic Power (svenskt ord??) antyder iaf för mig att det är möjligt. http://www.vikingmalt.com/en/?id=188

Det gäller ju att passa på att utnyttja fördelarna i den metod man använder...