Veteöl vem brygger hemma?
Hej, kolla lite på forumet precis men hittade inget som direkt som knyter an till min fråga.
Jag har bryggt öl sedan årsskiftet och hunnit med fem olika. En Saison och den senaste APA som ligger i tunna och tre omgångar veteöl. Har fastnat för just veteöl efter det att jag gick en kurs här i Stockholm där handledaren Danne introducerade oss för just veteöl. Tidigare var min kunskap om denna fina öl väldigt sparsmakad. Som följd av denna kurs har jag nu bryggt ett antal hemma och kommit en bit på väg. Den första jag gjorde använde jag kursreceptet men fel typ av vete, så den blev en aningens för mörk i mitt tycka. Min andra batch veteöl blev infekterad.... Tredje blev lyckad både till färg och beträffande smak så tycker jag att den liknar, men ändå saknas det något.
Jag har i alla mina försök kört dubbel dekoktion. Mäskar in vid 62 grader och tar ute 1/3 och värmer den till 72C och håller den där i ~20min. innan jag kokar upp den och för över den. Sedan tar jag ut 1/4 och kokar upp den innan jag återför den och kör utmäskning vid 76C.
Mina frågor är. Eftersom jag saknar lite av dom fenoliska smakerna som jag gillar hos veteöl undrar jag om det är någon ide att köra ett klassiskt "old-school" med tre dekoktioner enligt schema med syrarast vid 35C grader, proteinrast kring 53C grader, sockerrast vid 67C grader och avslutning utmäskning 76C grader. (Totaltid för hela mäskningen ~3timmar).
Lyckas man få ut mer 4-vinyl guaiacol som jästen kan omvandla till dom efterlängtade smakerna i veteöl genom att köra ovanstående schema?
Vore kul att byta veteöl med någon annan som brygger och få lite referenser.
Hälsningar, Jaan