Saffran i öl

Funderar på att smaksätta lite öl med saffran. Har just nu en Saison, som jag tänkte ha i lite saffran i vid flasktappningen. Dock undrar jag hur mycket man ska ha i, och vad det bästa sättet att få ut så mycket saffransmak på egentligen är. Ska man ha i det i koket, i jäsningen, eller som det blir nu, vid flasktappningen? Oavsett tror jag på att det är bra att den får ligge i lite sprit ett par dagar först, för att få ut så mycket gott som möjligt.

Sen till vilken saffran man väljer, är den saffranen man köper i affären på 0,5 gr påsar bra? Finns det mycket bättre? Har några påsar kvar från förra året som ska få sätta livet till. Alla tankar och tips mottages tacksamt.

Sv: Saffran i öl

octavianus skrev:

Funderar på att smaksätta lite öl med saffran. Har just nu en Saison, som jag tänkte ha i lite saffran i vid flasktappningen. Dock undrar jag hur mycket man ska ha i, och vad det bästa sättet att få ut så mycket saffransmak på egentligen är. Ska man ha i det i koket, i jäsningen, eller som det blir nu, vid flasktappningen? Oavsett tror jag på att det är bra att den får ligge i lite sprit ett par dagar först, för att få ut så mycket gott som möjligt.

Sen till vilken saffran man väljer, är den saffranen man köper i affären på 0,5 gr påsar bra? Finns det mycket bättre? Har några påsar kvar från förra året som ska få sätta livet till. Alla tankar och tips mottages tacksamt.

Det största problemet när det gäller kryddning av öl är inte hur man på effektivast sätt ska få ut smakerna  utan mer hur får jag ut rätt mängd smak. Och mitt tips till dig är att börja superförsiktigt. Underdoserar du kommer ölet ändå att vara gott men du kan alltid kompensera med att t.ex blanda i lite extra efter jäsning och innan buteljering. Överdoserar du, ja då är det inte mycket man kan göra mer än att grina och svära.

I julöl no. 3 forcerade jag fram en ljus ale med carapils. Den kryddades bla med saffran. Vi tog 0,5g till en 11 l batch.

Ölen blev knallgul och liknar den fanta man får serverad på kanarieöarna.

Brorsan har smakat den utan kolsyra och sa att den var helt ok. Det framgick dock inte om den smakade mer eller mindre saffran.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

4 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2011-11-25 16:34:16)

ballista skrev:

I julöl no. 3 forcerade jag fram en ljus ale med carapils. Den kryddades bla med saffran. Vi tog 0,5g till en 11 l batch.

Ölen blev knallgul och liknar den fanta man får serverad på kanarieöarna.

Brorsan har smakat den utan kolsyra och sa att den var helt ok. Det framgick dock inte om den smakade mer eller mindre saffran.

Martin

Kanske något till påsk? smile

Edit: Iofs då kanske man inte vill ha saffranssmak tongue

www.youtube.com/fjordsbrewery

Om jag skulle göra ett saffransöl så skulle jag nog vilja att det bara fanns en antydan av saffranssmak och lite lätt sötma som tar fram smaken på rätt sätt. Det svåra är som sagt att räkna ut mängden, men jag tror nog att 1pkt 0,5g är för mycket för 11l. När man första ggn smakar på ett kryddat öl kan man tycka Yes, vad gott det är. Men sedan när ölet är klart och man tömmer upp ett helt glas, kan det vara en riktig plåga att få i sig. Jämför med tex: likörer wiskey congac mm. kan vara gott att sitta och småsnutta på. Men hur hade det varit att tömma upp det i ett dricksglas och klunka, gott? Nej skulle inte tro det. Öl småsnuttar man ju inte direkt på därför måste man även vara försiktig. Gör man tex en imps stout dängare så kan man ju ta mer, men gör man en lätt ale eller pilsner så ska man nog passa sig.

Gör en liten tinktur i sprit först och prova dig fram till rätt dos. Det ligger mycket i megens kommentar, så när du provat dig fram till en bra dosering i en liten mängd öl kan det vara en bra idé att preparera ett fullt ölglas för att se om det funkar i längden.

Det gör inget om det blir tinktur över, den kan du ju använda i matlagningen.

fresta skrev:

Gör en liten tinktur i sprit först och prova dig fram till rätt dos. Det ligger mycket i megens kommentar, så när du provat dig fram till en bra dosering i en liten mängd öl kan det vara en bra idé att preparera ett fullt ölglas för att se om det funkar i längden.

Det gör inget om det blir tinktur över, den kan du ju använda i matlagningen.

Tinktur kan nog vara en bra idée med tanke på att du då kan dosera med droppar (pipett) annars kommer du behöva en sjuhelvetes knarkvåg för att dosera mikroskåpisk mängd saffran till testerna.

Vad tror ni kan vara lagom mängd då? ett paket till en ca 20 liters satts? Någon som har en idé om när det är bäst att ha i saffranen, i koket, vid jäsning eller vid buteljering?

Jo, tänkte göra en slurk med vodka och saffran, som jag blandar ut i en viss mängd öl, med socker, blanda runt, för att sedan tappa på flaska. Frågan är ju om jag vågar prova med en hel sats på ca 20 liter som jag har ståendes. Då köra med ett paket till den ölen.

Hej

Som återkoppling i ämnet,.. drack upp den sista saffransölen på en provning förra helgen. Smatliga deltagare var överens om att mängden var rätt. Altså 0,5g till 11 liter.

Martin

På flaska:

ballista skrev:

Hej

Som återkoppling i ämnet,.. drack upp den sista saffransölen på en provning förra helgen. Smatliga deltagare var överens om att mängden var rätt. Altså 0,5g till 11 liter.

Martin

När och hur tillsatte du det?

15 min innan kokets slut

Martin

På flaska: