Sv: Bryggdag

Nähä! Blev inget med detta. Jävla pumphelvete! Helt plötsligt kärvar rotorn i pumphuset. Så häller nu ut 40 liter vört. Va gör man nu? Ska ALDRIG i hela mitt liv befatta mej med cirkulationspumpar eller nåt annat av märket grundfos.Jag är mycket benägen att ta fram den gamle kylväskan igen och skrota denna skiten faktiskt. Har aldrig haft en bryggdag som funkat sen jag slutade med kylväska.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Well..... Efter mitt vansinnesutbrott, så började jag bygga om för att använda julapumpen som har räddat mej så många gånger förr. Drog igång värmen igen. Hade bara mäskat in och påbörjat uppvärmningen till mäsktemp när jag gjorde ett pumpstopp för att röra i mäsken. Så det var bara att ställa in på mäsktemp och vänta. Sen funkade allt klockis. Så nu pitchar jag jästen!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Bryggdag :-)
Pilsnermalt och caramellmalt. Efter mäskning/lakning skall den delas i två kastruller och i den ena tillsätter jag chokladmalten som jag har stöpt under natten.
Jästen blir slurry från förra bryggningen med Mauribrew lager.

Det är premiärbryggning med Biltemakastrull och IKEA stekskydd som falskbotten. Får hoppas att det inte sätter igen under lakningen.

Kan man få en bättre "startör" på dagen... höhöhö! wink

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_2672_small.JPG

Imorgon - IPAx2 bryggning !

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jäsrör på förkulturen?

Think globally. Drink locally.

Idag blir det en ljus lager med pors och enris!

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Får väll visa upp mina förkulturer också då, blir en hallonvete och nån form av bitter/IPA

t.v. Jäst uppodlad från Fullers IPA
t.h. Förkultur på German Wheat (wyeast 3333)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/j%E4st.jpg

http://www.bazingabrewery.se

Är precis halvägs genom koket på en ESB. Förhoppningsvis kommer den nära Fullers ESB.

En pale ale med cascade och citra står nu på kylning. En bra bryggdag där allt mer eller mindre  gått som det ska.

Brygger en test batch Amerikansk Black IPA med summit, chinook, centennial, cascade.

Det verkar som det var den stora ölbryggardagen idag! smile

Johan_std skrev:

Det verkar som det var den stora ölbryggardagen idag! smile

Det är ju helg! smile

peps skrev:

Jäsrör på förkulturen?

Ja, det blev så..  smile

Imperial porter på g här.

Bidde bryggning idag, men utbytet det uteblev.. målet var 1078 men det blev 1063. Kanske blir en IPAx2 med hjälp av en hel del socker.

Idag så bryggdes en generöst humlad APA, Chinook, Cascade och Motueka mot en maltstomme på MO, karamellmalt samt en näve ambermalt . Bryggningen skedde givetvis utomhus tack vare det fantastiska vädret smile

Förhoppningsvis blivande SM-öl snart på kylning. Stilen är Engelsk smile

Gav mig på Kennehs wit recept idag, men jag använde WB-06 jäst för jag han inte odla upp Hoegaarden kultur.
Stötte på lite problem med stopp i avloppet och ett vattenkokar-element som slutade fungera under koket, så jag fick koka 10liter i en gryta med humle och kryddor och 3  mindre kastruller med resterade 9 liter de sista 40 minuterna.
Hoppas det blir drickbart ändå.

Bryggde en dubbel-IPA idag, fick lite spisstrul för första gången på länge men det löste sig fast bitterhumlen kanske fick ligga i lite väl länge (nästan 2 h). Buteljerade en svart dubbel-IPA också, den kommmer bli kalasbra :-)

Åter en ESB i v2 tappning, något modifierad. Denna ska få primärens jästkaka från sin föregångare v1.

Upptäckte att jag förra bryggdagen tagit fel. Pilsner ist för palemalt. Så idag då jag skulle brygga min Tyska pilsner fick det bli med palemalt. Jaja det lär säkert bli gott ändå men inte typriktigt gott. smile

En Dunkelweizen på schemat idag. Det blir första gången jag använder "återupplivad" fryst jäst. Har gjort en förkultur i två steg, den ser aktiv och pigg ut och luktar gott.

Skönt att inte ha några tentor efter sig på omtentaperioden så att man brygga på en onsdag smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Flaskade min HO HO HO Gaarden idag den smakade och doftade underbart. Var så länge sedan jag primade på flaska så det var riktigt kul.

399 Senast ändrad av Weinkeller (2012-04-07 12:53:24)

Hej,
Håller på att koka en ESB och funderar lite på om den hinner bli mogen och klar till SM i Hembryggning. Jag har lagt den i den övre delen av IBU och OG-skalan för stilen. Tänker mig rejält med jäst och ganska sval starttemp.

Vad tror ni räcker sju veckor för att få den i bra dager till domarbedömningen?

7 veckor räcker säkert men jag misstänker att första sållningen görs tidigare än så med tanke på att inlämningsdatum är satt till ca 25 april, se här.